Paf trainer 260

serge pot

Forum veteraan
Anderhalve week terug bij paf modellbau zijn nieuwe paf 260 opgehaald. Gelijk daar de roeren laten voorbereiden. Ook heeft hij nieuwe landingsgestellen met koolstof versterkt. Ook deze meegenomen.
De bodem is tegenwoordig al versterkt voor het landingsgestel. En we zijn vandaag begonnen. Motor geplaatst en de gas en choke servo geplaatst .
IMG_20200822_113916.jpg
IMG_20200822_113711.jpg
IMG_20200822_113703.jpg
IMG_20200822_113657.jpg
IMG_20200822_113842.jpg
IMG_20200822_143002.jpg
IMG-20200814-WA0004.jpeg
 
IMG_20200822_152414.jpg
IMG_20200822_152424.jpg
IMG_20200822_152503.jpg
IMG_20200822_172230.jpg
IMG_20200822_172238.jpg
IMG_20200823_104920.jpg
IMG_20200823_104928.jpg
Vleugel zadels in de romp verlijmd met dunne 24 uurs epoxy en katoenvlokken.
Vleugel uitgelijnd en gaten geboord.
Tevens de klunk slang op maat gemaakt en af gebonden met een stuk twistdraad en twist tang.
 
IMG_20200823_132046.jpg
IMG_20200823_132115.jpg
IMG_20200823_161853.jpg
IMG_20200823_162008.jpg
IMG_20200823_161831.jpg
IMG_20200823_163123.jpg
Landingsgestel bevestigd en met 4x nylon bout m6 vast gezet, mocht er een heidelanding gemaakt moeten worden, kan het landingsgestel rustig afbreken.
Voor de flaps waar de scharnieren komen verstevigingsblokken gemaakt en de gaten daarvoor uit de flaps en vleugels gefreesd.
Blokken er in gelijmd met witte houtlijm.
 
Handig freesje is dat hè.
Ik weet niet of de breekbouten handig zijn.
Ze breken best snel vind ik.
Dat levert vaak ook schade op.
Zoals prop en eventueel stabilo.

Je ben wel weer lekker bezig.
Een servo op de choke is ook fijn.
 
Wat ik ervaren heb is dat m6 breekbouten in de vleugelbevestiging pas breken als de vleugel al gebroken is (bij methanol kisten) hier heb ik er 4 in zitten. En het gaat er mij om dat het toestel als deze in de hei komt met een buitenlanding niet de romp aan gort getrokken wordt of een buiteling wat juist de prop en staart kost. En bij een buitenlanding is de motor uit anders zet ik hem wel op het veld:)
 
nou is het wel heel moeilijk om deze belastingen met elkaar te vergelijken. De spanning in een bout in een smal onderstel kan behoorlijk hoog oplopen. en de bouten worden ook niet alle 4 gelijk belast.....Dus Bertus heeft een punt, maar als werkelijk blijkt dat ze te vaak breken dan is het een kleine moeite om er stalen bouten in te draaien;)
 
Scharnieren aan de flap gezet. En een servo gat gemaakt. Aansturing gaat binnendoor.
Servo onder een hoek gezet zodat deze makkelijk bereikbaar is.
IMG_20200824_175203.jpg
IMG_20200824_175215.jpg
IMG_20200824_193704.jpg
IMG_20200824_202603.jpg
IMG_20200824_202623.jpg
IMG_20200824_203054.jpg
 
Past mooi. Die motor. Heb op de bigjim toen een 110 gehad met 10cm meer :-)
En de paf die ik heb is de 2.30 zit ook 60 op. Beter teveel dan te weinig.

Hier zijn de verstevegingen al wel beter. Met name de firewall. Was bij mij er koud in gelijmt. Hier met nokjes. Heb er carbon pennen in gezet. Even als de vleugelbevesteging
 
Ik zet nog wel diehoeks lijsten achter het motorschot.
Vleugel bevestiging heb ik er zelf in gemaakt.
Sleep koppeling, daar zit ik nog over te dubben, maar komt ook goed.
 
Vleugel bevestiging moest ik ook idd. Heb het zo gedaan. Eerst plankje er in toen driehoek latjes en pennen er in. Als laatste nog glasmat er in gelamineerd

Komt niet meer los

Motorschot verstevigen.jpg
lamineren.jpg
vleugel bevestiging.jpg
 
Back
Top