pakketjes maken van Nokia cellen

Hoi,

Ik heb hier 15 stuks NOKIA BLD-3 3,7v Rechargeable Li-ion Batterijen.

Kan ik hier pakketjes van maken van 11,1v en deze in serie schakelen?
teven kan ik Li-ion ook met Lipo lader opladen op 3cellen?

Of risceer ik dan extreem brandgevaar.
weet ook iemand hoeveel mah in die dingen zit?

Gr,
Noah

Een 3,7 V lithium ion cel kun je met een lipolaadprogramma laden, geen probleem.
In serie schakelen gaat ook prima.
Deze cellen zij echter geschikt voor een telefoon en die trekken weinig stroom, dus die zijn hooguit 6-8 C verwacht ik.
Geen idee hoeveel capaciteit ze zijn ;)

Ze zijn 720mAh.

Ik heb zo'n Graupner Lipo lader van 20 euro.. kan dat daar ook mee?

en wat is het advies met dergelijke cellen ?
wat voor pakketjes is leuk met 15 stuks?

Staat er met grote letters op "May Explode" ;-) ....
Als het goed is zit er een beveiligingschippie in die de stroom op iets van 2C begrenst .... verder is het gewoon Li-ion techniek alleen de standaard lader gebruikt ook de 3e pin .... (een ex-colega van me gebruikt dergelijke Nokia cellen als ontvangeraccu en die zijn tot op heden niet ontploft .... als ik hem weer spreek zal ik zijn geheim eens vragen .... hij is in ieder geval "professional" op electronica gebied)

en 3 aan Sanka gegeven.. ik wacht zijn X-Twin project wel af voordat ik me er aan waag ;-)

Ik heb ook nog 2 X-Twins dus wellicht een leuke toepassing.

Wel de li-ion stand van de lader gebruiken (max 4.1V per cel ipv 4.2)

ga de li-on t.b.v. de x-twin gewoon in een nokia laden :p

heb geen li-on stand op zo'n 20 euro lader van Graupner.

Dat wil ik graag even tegenspreken....
Oudere (3,6V nominaal) li-ion cellen moeten idd op 4,1 V geladen worden.
Deze (3,7 V nominaal) cellen echter niet, kunnen dus ook met een simpel Robbe of Graupner lipoladertje worden geladen...
Ook lipo is een li-ion cel (lithium ion polymeer voluit)
Alleen de allereerste lithium ion cellen mocht je maar tot 4,1 V laden (zijn nominaal dus 3,6 V), deze kom je echter in de praktijk vrijwel niet meer tegen. ;)

,

Ik denk niet dat je deze cellen voor de xtwin kunt gebruiken, veel te zwaar :cry:
In de xtwin zit een lipo van 130mAh, gewicht 3.8gram :wink:

Ik heb er drie, en als ik het voorzichtig doe, kan ik alles weer terug bouwen. Ik maak er wel meteen een bovendekker van. Met verlengde vleugel. Die schijnen goed te klimmen. Dus hopelijk kunnen ze zo wat meer gewicht hebben.

wat weegt 1 zo'n cel? Vast wel 15gram of meer. De xtwin weegt vliegklaar ongeveer 19gram, daar komt dan extra 11gram bij (als je de oude lipo verwijderd), wordt ca. 30gram totaal, ik denk dat het wat teveel is, maar je kunt het proberen natuurlijk :o .
Met ondervleugel de bovenvleugel verlengen kan iets meer draagvermogen opleveren, ben benieuwd of het werkt :wink:

Back