Panavia Tornado ECR 'Tigermeet'

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Droopy'ke, 28 dec 2006.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi iedereen,


    Bij deze wil ik jullie m'n laatste afgewerkt projekt voorstellen:

    de Panavia Tornado ECR 'Tigermeet'.

    Het model is van Revell en is op schaal 1:32.

    Maar eer ik jullie nog wat meer hierover vertel, wil ik jullie eerst enkele foto's laten zien:



    [​IMG]
    Net echt, niet? :lol:

    [​IMG]
    Let hier op het extra vervuilde neuswiel en poot.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De zwarte roetaanslag op het staartvlak wordt veroorzaakt door de straalomkeerders van het toestel.
    Dit heb ik héél fijn, laagje per laagje met de airbrush trachten weer te geven.

    [​IMG]
    Als jullie de url die op de staart staat, in jullie pc ingeven dan krijgen jullie heel wat meer uitleg over dit fantastische toestel.

    [​IMG]
    Ready for take off.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een kijkje in de cockpit. Als we goed toekijken dan zien we tussen de piloot en de RIO een klein tijgerfiguurtje zitten.
    Dit is de maskotte van het eskader en hij noemt Baby. Baby is +/- 4 mm groot en is door een bevriend modelbouwer speciaal voor dit model gesculpeert. Let op: deze maskotte is geen fantasie maar bestaat ook in het echt!
    De piloten heb ik ook voor dit toestel aangepast: nadat ik ze een moderne helm + zuurstofmasker had gemaakt en een andere outfit plus de gepaste seatbelts had gegeven waren ze klaar om in de Tornado te worden geplaatst.


    Om het toestel z'n verwering weer te geven heb ik voor het aanbrengen van de dekkleuren gebruik gemaakt van een pre-shading over het gehele toestel. Dit zorgt voor de schaduweffekten aan en op de verschillende panellines.
    Daarover dan de grijze en gele dekkleur.
    Toen deze droog waren kreeg enkel de grijze kleur én het onderstel een sludge wash. Dit moest er voor zorgen dat er over het gehele model een extra 'diepte' gecreëerd werd.
    De gele kleur daarentegen kreeg geen sludge over zich heen omdat die zéér netjes moet overkomen:
    Het spuitwerk moet een Tornado voorstellen die zich van z'n oude grijze kleur ontdoet (net als een vervellende slang) en waaronder een nieuw geboren Tijger tevoorschijn komt.

    Het model zou ik ondanks z'n grootte (L: 55,1 cm - spanw. 44,0 cm) niet aan een beginnend modelbouwer willen aanraden.
    Dit omwille van z'n ingewikkeld spuitpatroon en het complexe aanbrengen van de decals.



    Ik hoop dat jullie er van genoten hebben. :wink:


    Droop
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ja goeie dag zeg 8O Ben jij even goed bezig Droop :!: Inderdaad niet van echt te onderscheiden en een echt meesterwerk.

    Stevo
     
  3. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Tja, wat moet je hier nu van zeggen, geweldig knap gedaan, vooral dat "Wheateren".. heeeel knap.

    Robert
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt jongens. :D

    Droop
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    super droop !

    engelengeduld........
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt Gerard! :)


    Droop
     
  7. apexi

    apexi Guest

    Ik dacht even dat je een foto van een echte Tornado had geplaatst om te laten zien hoe de 1:1 versie er uit ziet. Maar toen zag ik dat de achtergrond niet klopte. Met andere woorde: niet van echt te onderscheiden (op de grootte na dan)!
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Vraagje Droopy'ke,

    je zegt "niet aanraden aan een beginnend modelbouwer omwille van de ingewikkelde spuitpatroon en complexe decals"

    Kan je mij iets meer vertellen wat spuitwerk is en wat decals zijn? Ben namelijk nogal zot van 1/32° schaal vliegers... en het tijgermotiefje met een airbrush dat zou nog lukken, maar het schijnbaar opgeplooide metaal op de overgang naar het tijgermotief, is dat ook spuitwerk of zijn dit decals?
     
  9. Mad Viper

    Mad Viper Guest

    Die ziet er echt goed uit. Hij staat hier bij mij ook thuis. Maar lang niet zo mooi als die van jou. Hij is van m'n broertje en ik heb er ook menig uurtje aangewerkt. En ik kan alleen maar zeggen dat het een ingewikkeld proces is die decals.

    Spuitwerk is het aanbrengen van verf met behulp van een verfspuit of airbrush zoals het wordt genoemd. Is eigenlijk dezelfde manier waarop ze auto spuiten. Decals zijn de stickers die je aanbrengt voor de markings van de kist. Deze stickers hebben een lijmlaagje die loslaat als je ze even in water legt. Daarna kan je met behulp van verschillende middelen ze aanbrengen op het model.

    Het opgeplooide metaal zijn decals. Dus de decalsheet wat je erbij krijgt is dan ook enorm, bijan even groot in formaat als de bodem van de doos.

    Het is een zeer lastige kleurenschema om na te maken maar zoals je ziet het resultaat kan geweldig zijn.
     
  10. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    droopyke,waw gewoon supper wat zeg ik is niet meer normaal ik doe het zeker niet na
    groetjes ronny
     
  11. Acropilot

    Acropilot Guest

    echt ongeloofelijk droop, u bent echt een natuurtalent!
    respect!

    groeten
     
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Mad Viper, bedankt voor de uiteenzetting, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet ;)

    (dus niet "Wat zijn decals?" of "Wat is spuitwerk")

    wat ik bedoelde: welke delen zijn aangebracht dmv spuitwerk (dus bvb het tijgermotief, de schaduwen??) en welke delen of details zijn aangebracht dmv decals (zoals bvb teksten enzo)

    Ik wou voornamelijk weten of het "opengeplooid ijzereffect" dmw airbrush dan wel decals is aangebracht ;) Maar dat weet ik dan bij deze ook :D

    Sorry dat het misschien niet geheel duidelijk overkwam!
     
  13. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    prachtig. 8O . ik dacht serieus dat de eerste 2 foto's de echte waren om te vergelijken. is het uw model :eek: .
    hoelang bent u daar mee bezig geweest, als ik vragen mag? ziet dr echt heel mooi uit. ik zou zeggen, ga zo door :thumbsup:

    Groeten,

    Ruben
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt jongens voor de lovende woorden.

    @Dazzler:

    Wat het tijgerpatroon betreft, is enkel de gele basiskleur gespoten. Dus de strepen en de omplooiingen zijn decals.

    De moeilijkheid zit 'm nu in hoever je de gele kleur op de romp mag laten doorlopen.
    Die moet uiteraard op alle plaatsen op de goeie breedte worden gespoten en dit in verband met de lengte van de verschillende strepen. Om dit te verwezenlijken ben ik verplicht geweest om de decals stuk voor stuk te kopiëren en dan met die fotokopies aan de slag te gaan op de romp. Meten, passen, terug meten en afpassen, dan alles aflijnen...pfff... Dat dit geen sinicure was, hoef ik hier niet te zeggen.
    Hetzelfde geldt ook voor de droptanks.

    @Reuben:
    Aan deze kist ben ik een maandje zoet geweest. :wink:




    Droop
     
  15. jhho

    jhho Guest

    Hoi droopy

    Ik heb met bewondering gekeken naar je model.Ik ben zelf spotter en ik heb de echte gezien.Die van jou is echt perfekt vooral (wat je bijna op alle tornado's ziet het "zwart" op de staart,echt GEWELDIG gemaakt.Succes met je volgende project.

    Groet
    Jan
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt Jan. :D

    Zoiets te mogen horen van een spotter is het grootste compliment wat een modelbouwer maar kan krijgen. :D



    Gr. Droop
     
  17. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Luc,
    Echt waar. Je hebt het gewoon :) Ik heb nog nooit zulke schepen of vliegtuigen gezien die ZO realistisch zijn...

    Beter kan niet!! :wink: :!: Gewoon formidabel hoe jij het doet :) Ik zal alvast eens beginnen oefenen, met het doel ooit zo 'goed' als jij te worden 8)
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey CC, straks ga je me nog laten blozen zeg. :oops: :oops: :lol:


    Droop
     

Deel Deze Pagina