Panther Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Emanuel, 28 dec 2015.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hier bijvoorbeeld: https://www.neita.nl/webshop/lagers/miniatuurlagers?dim_id=6&flange=99
    Maar er zijn er nog veel meer. De constructie met de houten schijven en passende lagers werkt uitstekend. Ik heb als as een pasbout gebruikt zodat de lagers daar mooi strak oppassen. De kop van de pasbout past in de onderste schijf die je op de kantelconstructie schroeft. Borgen hoeft verder niet, hij kan er toch niet uit.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Zo heb ik ze inderdaad gemaakt
     
  3. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    € 7,38 20%OFF | 1pcs Round flange block bearing seat Bearings with Housings Double bearing type mounted bearings Precision balls bearings
    https://a.aliexpress.com/_EwbmOgb

    Met dit onderlager en boven 2 standaard 606 lagers
     
  4. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Bedankt voor de link.
    @Vlcjeroen dat is ook wel een interessante optie.
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Dit is die hierzo!

    IMG_20221130_193843.jpg

    Ik heb mijn Tiger zaterdag de grond ingevlogen (je moet tijdens het vliegen niet op je zender kijken hoe lang je nog kunt vliegen, die liegt toch: de zender zei 8 minuten, de werkelijkheid zei 1,5 seconden) dus die is eerst aan de beurt om opgeknapt te worden.
     
  6. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    @Vlcjeroen wat heb je als as in de kop gebruikt?
    Ik zie geen moer aan de onderkant van de rotorkop. Is de as afgedraaid zodat de lagers er niet over heen kunnen zakken?
    Ik vind jouw oplossing erg netjes en wil die gaan overnemen. Niks te nadele van de houten constructie hoor.
     
  7. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb een m6 pasbout gebruikt van onder in het flens lager
    Dan een busje gedraaid waar het onderste lager van de kop op steunt
    In een 3d geprinte behuizing
    Dan de glasvezel plaat en dan weer een lager in geprinte behuizing
    Draait erg mooi
     
    eigenwijs vindt dit leuk.
  8. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Vandaag de paar vrije uurtjes besteed aan wat panther werk. De motorkap in de lak gezet zodat ik die de komende week kan afwerken.
    Schijven voor de kop zijn ook getekend en geprint. Het wachten is nu op de lagers en de pasbout. Maar, er is nog werk genoeg aan de romp en ik ga eens nadenken over een mal voor de rotor bladen. Ik heb een lasersnijder en een 3d printer, dus daar moet iets te fabriceren zijn lijkt me.
    Ik wil in elk geval gaan proberen ze zelf te maken. Kopen kan altijd nog.
     
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
  10. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Ben hier heel nieuwsgierig naar, ik denk er hetzelfde over.

    Een clublid heeft een set tools hiervoor gegeven, zal ze binnenkort op de foto zetten en die hier plaatsen.
    Eerst op zoek naar uit mijn hoofd vuren latten van 18x6mm en balsa van 50x6mm en die aan elkaar lijmen.

    Richard Harris vorm de bladen op een vaste schuurbandmachine uit de hand, dit gaat hier niet goedkomen vrees ik.
    Misschien een losse schuurbandmachine met evt een aangepaste zool om die langs een mal heen en weer te kunnen bewegen ipv met een schuurblok.

    (let erop dat je na het plaatsen van de lagers de schijven losdraait en dan de pasbout erdoor steekt, dan de schijven weer aandraaien. Dan zijn de lagers spanningvrij/arm uitgelijnd)
     
  11. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Vandaag weer kort wat kunnen doen.
    De stuurstang voor het richtingsroer in de romp verankerd, Het stabulo vastgezet en de achterkant grof dicht gemaakt. Morgenavond nog even in vorm schuren. De lagers zijn inmiddels ook binnen en passen perfect in de geprinte schijven voor de kop.
    In mijn bak met spares kwamik nog een nieuwe motor tegen die ik ooit heb gekocht als reserve voor een zelfbouw quad. Het is een rctimer Rctimer HP2814 810KV brushless outrunner.
    Zou die geschikt zijn voor de Panther? Ik wil hem op 4S gaan vliegen.Voornamelijk omdat ik 4S accus heb die perfect in het model passen.:D

    Wordt vervolgt...
     
  12. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ik weet niet hoe jij je foto.s plaatst maar ik kan ze in de app helaas niet bekijken
     
  13. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Gewoon, via de media optie van het forum.
     
  14. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ik kan ze niet zien in tapatalk app
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Ik helaas ook niet...
     
  16. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Ik heb vanwege mijn onregelmatige werk een wat trager bouw tempo dan de meeste hier denk ik. Maar de afgelopen maanden heb ik wel wat vorderingen gemaakt.
    panther_18.jpg panther_17.jpg panther_15.jpg panther_13.jpg panther_12.jpg
    Het grootste deel van het schuur en pas-werk is nu wel gedaan. De foto's zijn een mock-up en de boel zit zeker nog niet definitef vast. Ik heb nog wel mijn twijfels bij de motor maar hopelijk kom ik daar nog uit voordat ik de rest van de electronica in ga bouwen.
    De rotorkop is een afgeleide van hoe Vlcjeroen het heeft opgelost met geprinte ringen en een lagerblok waar een M6 pasbout door heen zit. Draait heel erg soepel.
    Voor de accubak heb ik een extra horizontaal schot op de lasercutter gemaakt waardoor de regelaar zometeen vrij onder de accu kan liggen en beiden gaan last hebben van elkaar en elkaars hitte.
    De rotorbladen ga ik toch maar niet zelf maken. Daar heb ik de komende maanden echt geen tijd voor. Bestellen is sneller ;)

    Wordt vervolgd..
     
    eric_laermans en Emanuel vinden dit leuk.
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb ook een hekel aan rotorbladen maken en kocht ze tot nu toe bij Astikmodel. Die heeft de 65mm bladen alleen nog maar 900mm lang. Je gooit dan een groot stuk ervan weg en dat is gewoon jammer.
    Als alternatief ben ik bezig met 3D printen van bladen. De eerste set was voor de Auto-G van Hobbyking. Die vliegt er heel aardig mee, versie 2 van die bladen wordt deze week verder getest.
    Voor de Panther heb ik ook een rotorblad ontworpen wat 65mm breed is en 559mm lang. Er gaat een vuren strip van 5x10mm in als spar. Het geprofileerde deel wordt geprint in LW-PLA en de wortel en de tip in PLA.
    Zie:
    https://www.thingiverse.com/thing:5892615
    Deze ga ik de komende week printen en testen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2023
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik vrees dat die motor te licht is. Die van mij weegt 141 gram en wordt behoorlijk heet in de Panther. Jouw motor weegt volgens PropCalc 100 gram. Dat is een behoorlijk verschil.
     
  19. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik heb nog geen ervaring met LW-PLA.Welk merk gebruik je?
    Als deze motor te licht is ga ik op zoek naar een zwaardere. Eens kijken wat de opties voor motoren en props zijn.
    Bedankt voor je reactie.
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik gebruik LW-PLA van 3D Labprint. Bevalt me prima. Het is af en toe in de aanbieding, dan valt de prijs wel te doen.
     
    eigenwijs vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina