Panzer III Ausf. M 1:16 RC

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 23 jan 2012.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Aangezien ik vanaf de Köti via de Tiger I en de pzkpfw IV aan het afdalen ben in grootte, is nu de beurt aan de pzkpfw III.
    Even weer wat algemene feiten:


    Ausf. A-F: 1× 37 mm KwK 36 L/46.5
    Ausf. F-J: 1x 50 mm KwK 38 L/42
    Ausf. J/1-M: 1x 50 mm KwK 39 L/60
    Ausf. N: 1x 75 mm KwK 37 L/24

    Bemanning
    5
    Lengte
    5,52 m
    Breedte
    2,9 m
    Hoogte
    2,5 m
    Gewicht
    22 ton


    Bij de start van Operatie Barbarossa (de invasie van de Sovjet-Unie) maakte de Panzer III het grootste deel van de Duitse tanks uit. De meeste waren uitgerust met het 50 mm L/42 kanon. Voordat de Panzer III met het 50mm L/60 kanon uitgerust werd, kon die niet op tegen de Sovjet T-34 en de KV serie tanks. De Sovjet tanktroepen bestonden wel hoofdzakelijk uit de lichter bepantserde modellen, zoals de T-26 en de BT tanks (BT-5 en BT-7. Samen met de superieure Duitse training en tactiek zorgde dit ervoor dat de Duitse tanks in 1941 een goede 6:1 ratio hadden.
    Met de opkomst van de T-34 werd de uitbreiding naar het krachtiger 50mm L/60 kanon noodzakelijk. De J en L versies hadden dit kanon, en ook meer bepantsering. Deze versies werden in gebruik genomen in 1942. Vanaf dan werd de Panzer III teruggedrongen naar een ondersteuningsrol, en vervangen door de Panzer IV en de Panther. De laatste versie, de N, had een kort 75 mm kanon voor infanterie-ondersteuning.
    De Panzer III was ontworpen met een koepel voor drie bemanningsleden (kanonnier, lader, en bevelhebber). De bevelhebber kon zich concentreren op het overzicht bewaren en bevelen geven. De meeste tanks van de late jaren '30 hadden koepels voor een of twee bemanningsleden, waardoor de bevelhebber andere taken op zich moest nemen. Dit gaf de Panzer III het overwicht tegen tanks die op papier even sterk leken, zoals de Franse Somua S-35. Deze had een sterke bewapening en bepantsering, maar was de mindere van de Panzer III door de eenmanskoepel.

    Bron: Wikipedia.org

    [​IMG]
    produktie bij Daimler Benz

    [​IMG]

    net uit de fabriek van MAN

    [​IMG]

    [​IMG]

    speciale versie, de Tauchpanzer III
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zaterdag jl. kwam de Heng Long Panzer III, standaardversie, dan binnen.

    [​IMG]

    Je ziet hier goed aan dat zelfs een HL Pro versie (metalen tracks en sprocket- en idle wheels) in vergelijking met een Taigen (+ metalen loop, id. vering bijvoorbeeld) relatief een stuk duurder is gezien wat er geboden wordt. Je merkt bijna niet dat je 'm optilt zo licht is het tankje. Ik heb het dus over de - alles plastic - standaard Hl. Geen pro genomen omdat er vanaf 1941 een 2 keer zo brede Winterkette op zat..dan wordt het 2 keer betalen voor metalen tracks da's niet handig.
    Bij een proefritje over hoog tapijt vliegt er meteen al zo'n plastic trackje af LOL. Hij is wel erg grappig omdat-ie sneller rijdt dan de andere 3 tanks. Dat voorspelt op zich weer niet veel goeds, de gears zullen dan wel van plastic zijn...Aangezien de PIII een stuk sneller was (56 km/h) dan de Tiger I (34 km/h) bijvoorbeeld is het in die zin wel weer op schaal.
    De 7 kg. wegende Matorro Profi Ed. Köti met z'n zware metalen wielen trekt eerder vezels uit het tapijt maar geeft geen krimp, ook niet bij draaien op de plaats. Daar moeten we dus weer naartoe, robuustheid.
    En wel middels de volgende upgrades:

    [​IMG]

    Van boven naar beneden; metalen reserve tracks; asiatam metalen bak met metalen torsievering, metalen veerarmen, kettingspanner etc; de speciale metalen uitlaat; luchtinlaten plastic, en messing roosters onderkant uitlaat; nogmaals messing roosters bovenkant tank;
    metalen luiken P III; plastic achterwand turret; plastic rommelkiste met messing scharnieren, kan open; metalen turret; metalen koplampen met ledjes; metalen reservewielen en idem reservewiel houders;
    messing nebelwerfers voor op de turret; rubberen bandjes; metalen loop- en returnwielen; metalen sprocket- en idle wielen; bevestigingsmateriaal Asiatam bak; Winterketten (2x zo breed).
    Is onderweg P111 messing antenne;assen;schroeven. De decals & kleuren moet ik mij nog in verdiepen; ik zag wel betaalbare bemanning + hond LOL voor nog geen 10 euro bij asiatam.de maar 19 euro verzendkosten is wel een hele grote drempel voor een pakje van 0,3 kg...opsturen van de 7 kg zware Köti uit de BRD kostte destijds 21 euro, groot pakket, dus Asiatam maar even gemaild wat hier de bedoeling van is...wel handig als je Duits kunt spreken en schrijven. Hier heeft men verder ook nog metalen zijverlichting, claxon, en achterlicht voor een euro per stuk. Dus de prijzen zijn wel prima. Enfin als alles erop en eraan zit ben ik incl. het Hl tankje weer een kleine 400 euri lichter.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Hier zie je de Panzer III even tegenover de Tiger om een idee van het formaat te krijgen. Wel een stuk smaller dus dan een Tiger I maar verder behoorlijk hoog en lang, was immers een tank voor een crew van 5.

    Bijna iedereen kent het, dat je als kind afstand bestuurde auto's (nou ja afstandsbestuurd - het kastje was met een kabel verbonden aan de blikken auto ruim 35 jr geleden) en dergelijke sloopte om de werking te achterhalen...enfin de PIII ontleedde ik in 26 minuten dus ik ben het nog niet verleerd! Alleen even de draden naar de tamiya stekker los solderen van de aan-uit knop verder geen bijzonderheden...RX-18 maar...snif...PLASTIC gears BRRR. Enfin deze eerst maar gebruiken t.z.t. maar eens echte gears erin zetten. Deze kosten dan wel even weer 50 euro bij Asiatam maar met betere motoren beweert men.

    [​IMG]

    Oké na slopen dus weer opbouwen eerst de 2 buitenste hoeken van de diff's af slijpen met de dremel/grote slijpschijf, zitten 2 boutjes in de weg...vervolgens de metalen sprocket wheels erop met de zelfde inbusschroeven als van de Hl, de diffs zijn immers overgezet naar de Asiatam Bak. Hierbij dus de mooie metalen torsiestaaf vering en metalen schokbrekers. Kost wat, heb je ook wat. [​IMG]
    Enfin alleen qua gewicht al weet je dat je nu serieus bezig bent [​IMG]
    Voor de rookgenerator even 3 gaatjes boren en van onderaf bevestigen, het printje voor de ontvanger past precies op de plastic nokjes en kan met 4 schroefjes worden vastgezet, idem nokjes voor de volumeregeling, rookgenerator aan/uit even in een uitsparing gemonteerd met 2 schroefjes, RX 18 weer met dubbelzijdige tape aan de zijkant,
    aan/uit schakelaar weer solderen, accu in het midden, de Hl proppeschieter past er precies boven op, power on, ja alles werkt weer...oké kijken of de hull erop past..ook prima..mooi zo, klus geklaard! [​IMG] Return rollers had ik al bevestigd de rest wacht dus nog op assen en schroeven...
    de luidspreker plak ik dus met dubbelzijdige tape tegenover de RX 18, de behuizing sneuvelt uit ruimtegebrek,alleen nog 2 bandjes om de accu vast te zetten..vervolgens komen dan de metalen bevestigingspunten aan de hull zodat je het tankje zo open kan klicken..wat makkelijker dan die 8 (!) schroeven van de Hl en dat dichtgeschroefde accu vak...
    Met polystyreenplaat maak ik dan weer een schotje tussen de gears en de elektronica zodat het geen smeerboel wordt. Extra siliconen gel op de gears is ook standaard.
    Verder langere slangetjes op de rookgenerator, ik denk dat ik de metalen uitlaat voor type M toch ga gebruiken is wel lekker apart. Metalen terugloopwieltjes, de schroeven hiervoor waren er, de rest wacht dus nog op schroeven en assen...enfin maar weer over ge e-maild dus. Die combi van de metalen wielen en brede metalen winterkette moet er toch erg wreed uitzien lijkt mij maar nog weer even geduld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de bevestigingspunten voor de asiatam bak onderaan de hull bevestigd, meteen even de plastic koplampen eruit gewipt en vervangen door de metalen versie die er wel realistisch uitziet, solderen en klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Nu ik toch in the mood was...asiatam motorlüfter van plastic op de plaats van de Hl gesloten versie, na wegslopen bestaande Hl versie kun je deze gewoon erin klicken zonder gebruik van lijm....asiatam messing roosters hierop...metalen turret...metalen reservewielhouders en metalen reservewielen met rubberen bandjes...houders klicken weer perfect in de gaten voor de plastic versie. Wel even opnieuw uitboren met een 1 mm boortje. Ziet er alweer wat serieuzer uit zo. Het gereedschap ziet er best aardig gedetailleerd uit dus bij hoge uitzondering blijft dit gewoon plastic...Verder de sluitingen voor de Asiatam Hull aangebracht. Rubberen bandjes om de return rollers.
    Het vervolg wordt de metalen turret deurtjes aanbrengen, bij demontage van de turret ook kijken naar de vervanging van de rommelkiste door het exemplaar met mini scharnieren dat dus ook open kan..speciaal achterwandje hierbij besteld.

    [​IMG]

    Vervolgens vanavond maar een geen World of Tanks maar de ausf. M metalen uitlaat bevestigd..het meegeleverde plastic is bros en melkwit of te wel bagger net als de brosse plastic onderdelen die Atak bij hun zimmerit levert, maar ok het zit onderop.
    Na het nodige bijfrezen paste het dan. De uitlaat hangt m.n. op de slangetjes van de rookgenerator dus deze moeten op een goede lengte zijn en goed vastgelijmd, secondenlijm maar weer, kost niks, werkt altijd.
    Hier weer wat fotootjes van de boven - en onderkant na montage:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hier even een foto van wat tot nu toe het resultaat is. De plastic zijdeurtjes middenin de bak boven de loopwielen sloopte ik uit de Hl bak, dit was Asiatam even vergeten...hinderlijke schroeven en overgang bevestigingsstuk uitlaat achter even geplamuurd, moet er wel strak uitzien als de PIII straks geverfd is.
    Eigenlijk vreemd dat er voor de PIII geen metalen luiken te krijgen zijn, terwijl de meeste luiken toch relatief eenvoudig te vervangen zijn gezien het formaat...de PIV heeft deze dan wel weer maar dan weer geen metalen bak...de toeleveranciers moeten zich maar weer eens achter de oren krabben LOL. Zo kan ik voor de Tiger I weer nergens een metalen motorluik vinden is toch een simpel luikje zou je zeggen...metalen kabels voor de PIII weer onvindbaar...maar weer wel Schürzen via Atak Polen...zimmerit even geen idee, moet dit eens nakijken. De eerste plannen zijn om dit een model van zeg begin 43 te maken dus nog zonder zimmerit en Schürzen (die toch wel erg kwetsbaar zijn in het gebruik).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hier nog even een foto met de nieuwe messing nebelwerfers, zitten erg kleine schroefjes bij, doorsnee 0,5 mm, en moertjes voor de horlogemaker, moar 't is lukt! zeggen ze bij ons in Kantens [​IMG]
    Door het dunne messing grondplaatje kun je ze dus nog mooi uit elkaar laten wijzen, dat hoef je bij de stugge metalen Tiger I nebelwerfers niet te proberen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2012
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Inmiddels vond ik in het boek Wehrmacht Panzer Divisions 1939-1945 van Rosado & Bisshop (o.a. Bol.com) ook al een goede uitvoering voor mijn PIII ausf. M, met granaatwerpers op de turret, van de 14th Panzer Division, gedateerd juni 1942, Rusland:

    [​IMG]

    Voor de hoofdkleur bestelde ik na de nodige vergelijking op kleur Humbrol 81 Enamel - Olijfgeel - 14 ml - mat
    Het bruin zal dan weer Chokoladenbraun zijn of te wel Humbrol 160 - mat voor de camouflage.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Deurtjes vervangen: het is wel duidelijk waarom ze niet openen, wordt een beetje lastig zo, zie foto. [​IMG]


    [​IMG]

    Het plastic is duidelijk een stuk dunner dan dat van de Taigen PIV dus dat verklaart de keuze; Taigen heeft standaard deurtjes erin die wèl open gaan.
    Enfin ik ga dit merk steeds meer appreciëren zeker ook nog gezien de prijsstelling. Dit was eerst wel de eerste en laatste HL! Helaas heeft Taigen deze nog niet.
    Nu we toch bezig waren meteen de rummelkiste even open gemaakt, ik had een versie gekocht die open kan maar deze past niet want het hefmechaniek zit hier in, en de andere versie is te klein om dit te bevatten.
    Maar via een omweg dan toch een rummelkiste die open en dicht kan. :cool

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Ahhhhh! Vandaag een enveloppe van RC Tank.de met de messing antenne die ik tevens als RC antenne ga gebruiken. Valt ook nog eens keurig in de beschermrail aan de zijkant.
    Gert van Tanktoto nam nog contact op over de schroeven voor de PIV en de PIII, hij gaat dit nu regelen met Asiatam...zulke dure onderdelen daar moet de importeur ook de goede schroeven bij leveren.
    Standaard hierbij de schroeven voor bevestiging aan de plastic bak van de HL, dit wordt wel gedaan aldus Gert, gezien het slappe plastic van Hl, mij niet gezien [​IMG]
    Zoals ik bij de Taigen PIV deed kun je de bak natuurlijk zelf met polystyreen en aluminium paat verstevigen, anders wordt de torsie van zware metalen tracks en wielen wel een beetje veel van het goede...
    zeker met de zware winterkette [​IMG] Nu is het plastic van Taigen dus een stuk steviger en bij deze Hl is het helemaal oppassen.
    Aanbrengen van dwarsschotten tussen de gears en richting achterkant tank doe ik dan ook nog om de stijfheid te verhogen. Bij sommige kettingspanners kun je een aluminium verstevigingsbalk voor de achterkant erbij kopen b.v.
    voor de Köti (tank-modellbau.de).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Alvorens verdere afmontage van het loopwerk toch maar alvast metalen gearboxen besteld dan is dat ook in 1 keer voor elkaar :)
    Niet zo chique als de Asiatam versie, voor mij zal deze Hl Stug III (extra laag) versie voor 25 euro volstaan.
    Voor de echte kilometermakers is er ook een geheel kogelgelagerde versie bij RCTank.de voor 59 euro....per stuk!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag de PIII ook nog even voor de eerste keer in zijn nieuwe olijfgele jasje gestoken, zal niet de enige laag zijn maar het begin is er [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag leverde RC Tank.de weer lekker snel de beide zichtbare bemanningsleden voor de PIII, de ladeschütze die in het zijluik in de turm rechts zit en de commandant met verrekijker in de hand, meteen maar even uitgeslepen en in elkaar gelijmd, zo klaar, geeft wel een berg stof dat resin. Tevens kwamen de metalen gears binnen, laag model, feitelijk speciaal voor de Stug III bedacht. Dit is dan weer een kwestie van hoeken afslijpen en monteren in plaats van de plastic standaard gears. De motoren hebben al de juiste stekkertjes voor de TX 18 dus gemak dient de mens.
    Verder nog geen teken van de schroeven die Tanktoto zou leveren i.o. met Asiatam; alles wacht hier nog steeds op. De nieuwe kettingspanners voor de PIV leverde Gert wel maar hierbij moeten ook nog schroeven geleverd worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Álvast een voorproefje van de nieuwe kleur met winterkette, voor de Idle wheels vond ik schroeven bij de Hornbach. Voor de loopwielen vond ik schroeven die met veel bijslijpen passend gemaakt zouden kunnen worden, de schroefgaten in de assen zijn kleiner dan de schroefgaten in de loopwielen.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Na een hele avond World of Tanks met de 507 nog even de lasnaden aangebracht, enfin een goed voorbeeld....zag deze foto van een prof. modelbouwer dan lijkt navolging handig.
    Lost net als bij de PIV meteen het probleem op, dat je voorin de turret allerlei open naden hebt die er uiteraard niet horen. Dit vanwege de manier waarop de 2 delen aanelkaar geschroefd zijn.
    Nog wel even gekeken naar echte PIII M's uiteraard net als bij de P IV.
    Door ontbreken van Zimmerit en Schürzen is dit model eingelijk vlot te bouwen, er zijn niet veel tijdrovende klussen bij. Levert toch een leuk tankje op [​IMG]
    De (mijn) traditionele 2 helmen aan de turret nog even voorzien van de symbolen van de 14th panzer divison nu ik toch bezig was [​IMG]
    Overigens is het nemen van foto's met flitslicht + sterke lamp erop een hele goede manier om verfwerk te beoordelen, je ziet dingen die je anders niet opvallen. Dit meteen maar even bijgewerkt.
    Tip van een Duitse modelbouwer, de ausf M en latere uitvoeringen hebben geen zijluiken onderin de hull, deze dus weer verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Op deze foto is de tarnfarbe Schokoladenbraun op de hull goed te zien, tevens werd de bemanning gebouwd met een resin bouwpakketje.
    Uiteindelijk moet-ie zoveel mogelijk lijken op zijn voorbeeld, tweede foto.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    aanbrengen van de lasnaden met milliput standard.


    aanbrengen van de missende bouten van het voorpanzer.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Na de clanwars op WOT met de 507 maar eens de kwast ter hand genomen om "die Feche Lola" eens goed op haar nummer en regiment te zetten en meteen een leuk uitgaans tarntje te verpassen, zoveel mogelijk overeenkomstig haar voorbeeld uit het boek van Rosado & Bishop over de Panzer Divisons. Oké hier komt zij dan, wielen staan er los onder want die gv... schroeven zijn er nu nog steeds niet!!!

    [​IMG]

    [​IMG]


    De nummers en logo's zijn er dit keer opgeverfd middels schablonen, het rood uit de losse pols ingeverfd. Zo kijkende naar oude foto's van tanks moet het ook weer niet te strak worden.
    Bovendien geen ergernis meer met loslatende decals! De helmpjes hebben nog 1 aanpassing nodig zag ik a.d.h.v. de info van Johannes en het German Cross moet nog op de zijkant.
    Over de hele onderkant voor komen dan nog de winterkette spare tracks dus die zie je niet meer terug! Zijn alweer onderweg via RCTank.de
    Enfin, beetje sneu voor de Panzer IV, maar dit is toch een erg leuk tankje geworden en dat trekt nu eenmaal de aandacht lol
    Oké nu moet ik nog op zoek naar betere koplampen en - houders, dit model is te rond moet vierkanter zijn..extra zijlampjes en notek lampe en claxon moeten er af hier horen bij de "M " dus de koplampen..
    extra mitrailleur nog inbouwen...mitrailleur MG 34 voor de turret + metalen houder kwam vandaag binnen...gaten voor de trackhouders voor nog dichten...zo mogelijk extra popnagels o.a. zijkant loop 3x..
    extra sleephaken metaal rechts en links voor op de hull vandaag besteld ( links b.v. achter het extra reservewiel) evt nog roest effecten al is die metalen uitlaat zo al perfecto...kabels zijn nog te glossy.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  18. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Haha dan heb je een vaste hand zeg,prachtig werk bram!!

    Grtz
     
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Rick, enfin als je bedenkt dat ik pas oktober vorig jaar begonnen ben....kan jij dit ook! Het is echt niet zo moeilijk, gewoon consequent en rustig doorwerken (en veel info verzamelen, advies vragen en gebruiken)
     
  20. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Maar jij hebt ook wat meer ervaring he :)
    Maar met het advies dat ik hier krijg zal het vast wel goed gaan,maar eerst naar londen,in april,beetje zuinig doen daar,sparen,en bestellen maar :)
     

Deel Deze Pagina