Panzer IV Ausf. F2 mit Schürzen und Zimmerit Taigen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 22 nov 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoewel de Tiger I nog niet helemaal klaar is (uitsnijden ruimte voor de achterste turrethevel, plaatsten turret mitrailleur + led en aansluiten, 2de kabelset voor de hull nog steeds niet binnen) alweer anderhalve week aan het oriënteren op de Panzerkampfwagen IV, ook weer van Taigen. Nou ja, oriënteren, hij is een week geleden al besteld.
    Aangezien de container pas op 5 december (doen Chinezen ook aan sinterklaas lol) aankomt alsdus Nitrotek, toch alvast maar weer het e.e.a. besteld gezien de levertijden, tevens zo veel mogelijk combineren om porto te besparen. Inzet van de bestelling hier is dat men beloofde mij aan de missende kabelset van de Taigen Tiger I te helpen (je moet toch wat).

    Algemeen:

    De Panzer IV is in veel grotere aantallen gemaakt dan de Tiger I om de Königstiger helemaal maar te verzwijgen.
    Hij werd begin jaren 30 bedacht toen Duitsland nog de nu lachwekkende Panzer I had, een echte mini panzer.
    Totaal zijn er sinds 1937 ongeveer 8523 Pzkfw IV gebouwd beginnende met Ausfürung A en eindigende met
    Ausführung J. Het ontwerp leende zich prima voor "nachrüstung" dus gaandeweg werd de bewapening beter
    en het panzer werd versterkt. Qua productie duur en aantallen dus echt het werkpaard van de Wehrmacht en ook SS divisies waaronde een Nederlandse divisie (vermelding Nederland op de tank en uniform). De Pzkfw IV wordt dan ook geprezen om zijn mobiliteit (sneller dan een Tiger I, grotere actieradius) zijn flexibiliteit (het ontwerp werd steeds verbeterd en bestaande panzers ge upgrade) en vuurkracht (die bleef groeien). Zo had de "A" "einer kurzen 7,5-cm-Kanone mit 24 Kaliberlängen und zwei MG 34." en de latere H versie een KwK 40 L/48 kanon.
    Het front panzer groeide van 20 mm tot 80 mm in de uitvoering G die begin 1943 verscheen. (Tiger I 100 mm).
    Verder was de Pzkfw IV 8x goedkoper dan een Tiger I nl. 100.000 Reichsmark en veel makkelijker en goedkoper te produceren. de Tiger II was een nog veel grotere belasting van geld, tijd en middelen.

    Inpassing bij bestaande tanks:

    Om de Panzer IV te laten passen bij de Köti en Tiger I van de 3. Komp. sp. Panzer Abteilung 505 wat naspeuringen gedaan. De 505 was voorzien van laatstgenoemde panzers (Tiger II sept-okt 1944 uitgeleverd) en later dat jaar werd de 505 versterkt met het 24 ste en 25 ste Panzercorps van de Wehrmacht. Hier was helaas bijna niks over te vinden (beetje op Wikipedia) en in ieder geval geen afbeeldingen, dus 33 euro aan het boek Wehrmacht Panzer Divisions 1939-1945 van Rosado & Bishop besteed via Bol.com.
    Nu staat dit boek inderdaad bomvol kleurentekeningen van de diverse panzers en voertuigen, hun camouflage, de juiste insignes en nummeringen, maar je raadt het al, het 24 ste en 25 ste panzercorps staat pas in het laatste hoofdstuk onder "later wartime panzer divisions". De info hierover beperkt zich tot een korte geschiedenis maar geen enkele afbeelding van de camouflage! Storend is ook dat er geen enkel verband wordt gelegd met de Schwere Panzerabteilungen zoals op deze site Tiger I Information Center - Unit Histories wel vermeld wordt (maar hier weer taal noch teken inzake panzerdivisies).
    De zwaarste panzer is de Panther maar geen Tiger of Köti whatsoever.
    Dat materieel was toebedeeld aan de Schwere Panzerabteilungen.
    Enfin als leek heb je dan het nakijken, dus werd de historisch verantwoorde optie verworpen. Uiteindelijk bleek het boek toch engiszins nuttig: op basis van de witte uitvoering van de Taigen, de periode, eind 1944/begin 1945 (dus zimmerit en schurzen) koos ik voor een eenheid die vlakbij de 505 in die tijd operationeel was, nl. de 3rd panzer division.
    Aangezien het hoofdkwartier in Berlijn gevestigd was, is het kenmerk de Berlijnse beer. Gelukkig had Peddinghaus decals deze weer op voorraad dus die zijn alweer onderweg. De 3rd panzer battalion vocht eind 1944 zijn weg terug vanuit de Oekraïne naar Polen, hier zullen ze ongetwijfeld de 505 getroffen hebben (dat in april 1945 kapituleerde op de Kurische Nehrung voor de Russen). Het treffen zal niet lang geduurd hebben, want in januari 1945 werd de 25. verplaatst naar Hongarije, trok zich in april 1945 terug naar Oostenrijk en gaf zich daar over aan de US Army.(dat scheelde wel even 10 jr Russisch concentratiekamp). Je merkt het al, dit soort napluizingen vind ik nog leuker dan het model, maar het model is weer een goede aanleiding en daarmee is de cirkel rond. Dat maakt tanks voor mij ook weer zoveel leuker dan een rc buggy met nada geschiedenis. Bij vliegtuigen (mijn favo is de Spitfire) is dan weer wel genoeg te vertellen.

    Taigen en opties:


    Hieronder alvast een paar foto's inzake oriëntatie, en de decal geeft aan hoe de Taigen er uit moet gaan zien.
    De Pzkfw IV van dit merk is een stuk goedkoper (134 euro) dan de Tiger I (224 euro) maar dat zal ook wel te merken zijn aan de opties. Voorzover ik weet zullen in ieder geval de tracks en veerarmen van metaal zijn, evenals het sprocket en idle wheel dus zeg het niveau van een Heng Long pro.
    Of de loopwieltjes en geleidewieltjes ook van metaal zijn, gezien de prijs denk ik van niet maar oké lets wait and see.
    Ik zag op rc-panzerkettenforum.de alweer het nodige inzake 6mm verhogen aandrijfwiel en verlagen van de laatste 2 geleidewielen.
    Het eerste vergt een behoorlijke ingreep incl. inkorten in hoogte van de beide differentiëlen die uiteraard gewoon van Heng Long c.q. Matorro zijn (RX-18, smoke & sound & proppeschieter idem). Dus hier denk ik nog even rustig over na, een goed excuus is dat de schürtzen het loopwerk grotendeels afdekken dus niemand zal wakker liggen van die 6 mm lager dan origineel van het aandrijfwiel (toch?!).

    Bestellijst:

    Omdat ik na een kleine 1,5 mnd wat meer de weg weet in RC tank land kon ik in een paar uur in ieder geval het volgende regelen:

    - schurzen set voor de turret en de hull (Tank-Modellbau.de)
    - reservewielhouder en 2 metalen reservewielen
    - zimmerit set uit Polen (Atak Model)
    - metalen gereedschap
    - metalen voorste luiken, toren, metalen luiken voor het motor
    compartiment.
    - de decals dus uit de betreffende periode en divisie
    RC tank.de maakt zo mogelijk nog een schabloon zodat ik
    de nummers op de tanks kan schilderen wat uiteraard mooier is.
    - de goede messing scaled Wehrmacht antenne + aansluitdraad.
    - extra metalen fine line mitrailleur voor in de turret + led.
    (evt. met speciale unit van Tank-Modellbau.de maar tegelijk
    vuren van beide mitrailleurs vind ik ook prima, scheelt 40 euro)
    - wat Kleinkram zoals helmen, verrekijkertjes, kaarten etc. ter opleuking.
    (ja Droop de Tiger I heeft nu ook een emmer achterop zowaar-)
    - metalen afdekkappen voor de beide lampen (al binnen)
    - uiteraard moet de witte verf nog komen, de Taigen heeft een witte
    lak met zwarte airbrush strepen (zie foto) maar deze zal wel weer
    glanzen, vind ik niet passend, dan liever een matte verf erover zodat
    het wat meer een gebruikte tank wordt. De camou is zowiezo luxe
    gezien de tijd, eind 1944-begin 1945; het bovengenoemde boek
    vermeldt dat men eind 1944 al een zodanig tekort aan grondstoffen
    had dat men vaak in de factory colours reed (tarngelb- zie topic van
    Jaap inzake kleuren)

    Oké, na de Sinterklaas dus verder hiermee.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hier nog wat verdere foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Inmiddels is het alweer 3 december en alle bestelde upgrades zijn binnen, de totale waarde ervan overstijgt in dit geval het aankoopbedrag van de Taigen Panzerkampfwagen IV, reden is dat ik een correct model wil neerzetten van begin 1945 dus volledige schürzen en zimmerit wat samen al een kleine 80 euro kost.
    Daarnaast moet alles wat metaal kan worden ook in metaal uitgevoerd zijn, zoals bij de vorige 2 modellen. Enfin benieuwd of Nitrotek volgende week kan leveren en dan ook de missende kabelset voor de Taigen Tiger I mee levert. Wat er bij TWR Trading loos is weet ik niet, heb hier een betaalde bestelling voor smoke oil nu al 2 mnd, de missende kabelset zou via hun moeten komen want bij deze firma gekocht...zo wordt opnieuw hier inkopen wel erg lastig! Maar laat ik er nog maar even van uit gaan dat hun container met tanks en toebehoren ook pas 5 december aankomt...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag na heen en weer ge-email met Numar van Nitrotek begrepen dat de bewuste container met de Taigen RC tankjes gisteren dan toch echt gelost is.
    Gezien vooruitbetaald uiteraard verzocht deze snel te verzenden, enfin, ik ben benieuwd!
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Da's een mooie set upgrade parts, Bram.
    Die zullen je model zeker ten goede komen.

    Klasse!!



    Droop
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    :) Dank je Droop, dit zal dan ook zonder meer mijn meest bewerkelijke model worden...aangezien de meeste metalen lopen niet "durchgängig gebohrt" zijn en hier de proppeschieter versie geleverd wordt, is dit nog wel een obstakel..anders maakte ik er direct een ausf. H van zoals op de decal van Peddinghaus.
    Die proppeschieter is dan weer handig om mijn katten op afstand te houden, LOL!
    Groeten,

    Bram
     
  7. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Ziet er op de foto alleen al goed uit. Ben erg benieuwd naar de tank. Je ziet trouwens niet zo heel vaak dat dit model gebouwd wordt. Dit in tegenstelling tot de Tiger I, laat staan de Koti. Als Duitsland over net zoveel Tigers zou beschikken als er nu volgens mij wereldwijd gebouwd zijn, nou dan weet ik de uitkomst van 39-45 nog zo niet :D
    De PzKpfw IV is wel de meest geproduceerde duitse tank, geloof meer dan 8500 stuks in totaal. (even in perspectief;de Russische T34 meer dan 54000, de Amerikaanse Sherman meer dan 48000 stuks!)

    groeten jaap
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Op Rc panzerkettenforum.de is de Panzerkampfwagen IV in allerlei uitvoeringen wel populair, al zal de Tiger I wel het meest gebouwde tankmodel ooit zijn, en i.d.d. zouden deze aantallen ter beschikking gestaan hebben aan de Wehrmacht...enfin gelukkig niet!
    Er zijn i.d.d. in totaal zo'n 8500 exemplaren van gemaakt, waaronder in 1944 ook nog een kleine 2000. Het leuke aan deze tank was zijn flexibiliteit (snelheid, lagere verbruik) en flexibliteit inzake
    upgraden van bewapening en pantzer (van 20 naar 80mm). Deze eigenschappen had de Tiger I niet maar die is van berucht naar beroemd geworden en daarbij een erg eigenzinnig model wat je makkelijk bijblijft met zijn rechtopstaande panzering.
    De productie van de geallieerden was dramatisch hoger, zelfs al was iedere tankcommandant een tweede Otto Carius of Michael Wittman geweest dan had men nog niet kunnen winnen! De afwerking van de Duitse tanks daarentegen was erg veel beter dan die van de geallieerde tanks, m.n. de Russische tanks werden bijna in elkaar gestampt LOL. Enfin zoveel waarde hechtte kameraad Stalin ook niet aan een mensenleven.
     
  9. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, een levend meer of minder was nu niet echt het probleem, Aan Duitse kant trouwens ook niet echt voor herr Adolf. Als je ziet wat zijn bemoeienissen en halsstarigheid gekost heeft aan duitse soldatenlevens! Aan de andere kant, hard gezegd heeft hij daardoor wel zijn eigen ondergang redelijk bespoedigt, misschien wel met 2 a 3 jaar!
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Tsja alleen al die honderdduizenden bij Stalingrad...militair gezien had hij beter Erich von Manstein de zaken kunnen laten regelen om maar een competente generaal te noemen...
    die was trouwens tegen Auschwitz en dergelijke gruweldaden zij het niet actief. Tsja had von Staufenberg nu maar wel die 2de bom geactiveerd...rofl..dat scheelde dan weer 1,5 jr! Was Dresden ook nog intact geweest om maar iets te noemen...dus win-win. Ik was onlangs in Münster om o.a. de kathedraal te bekijken het fraaie bisschoppelijk paleis daar werd nog 1 wk voor einde oorlog door de Engelsen platgegooid...enfin herbouwd met behulp van studenten van de uni daar! De receptioniste vertelde dit met de nodige weerzin in haar stem....dus leeft daar ook nog. Nu is de uni hier gevestigd; ter nagedachtenis aan de "Ausradierung der Juden" een doodlopende trap in het nieuwe trappenhuis, da's wel klasse!
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2011
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Morgen of zaterdag zal die Taigen Panzerkampfwagen IV hier toch binnen moeten rollen! Enfin, het metalen gereedschap is geschilderd dat kan er dan zo 123 op (na slopen plastic meuk uiteraard). Onderaan de alu koplampafdekkingen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  12. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    Waarmee zet je dat gereedschap vast?
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Goede vraag, meestal zitten er metalen nokjes onder zodat je deze uitboort in de hull en vervolgens vastlijmen...dit gereedschap heeft dit helaas niet maar de grotere onderdelen hebben wel grote platte vlakken onderop zodat ze makkelijk te lijmen zijn.Hierbij is de bevestiging in het onderdeel opgenomen, Met secondenlijm zit het dan muurvast, zelfs bij metaal op metaal bv de krikarm op de krik van mijn Tiger I. Voor het kleinere gereedschap zal ik ws naar wecohe moeten voor klemmetjes...ik kocht het gereedschap voor een gunstige prijs bij licmas tradinghouse via Ebay.de die overigens ook de metalen spatborden verkoopt voor de Tiger I Panzer Tiger 1 Ketten Spritzschutz aus Metall 1:16 | eBay en de metalen sleepogen 4x
    Metall Abschlepphaken Panzer Tiger I Heng Long 1:16 | eBay en de metalen roosters
    Metall Schutzgitter Set Panzer Tiger I Heng Long 1:16 | eBay
    Hmm net even de Wecohe site doorgekeken maar geen klemmetjes in 1:16 wel in 1:10.
    Maar ok. ik kijk om de paar dagen even op Ebay.de daar wordt van alles aangeboden voor de RC tankbouw...momenteel dus nog geen oplossing. Wecohe heeft overigens erg mooie alu loopwielen voor de Tiger I die perfect passend zijn voor Tamiya, hangt wel een wecohe prijskaartje aan...zelfde geldt voor aandrijf-en idle wheels.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren lid geworden van Battletanksbelgië.be en een leuke tips gekregen voor mooie klemmetjes voor het gereedschap. De keuze viel op een setje van Aber via jadarhobby.pl besteld. Tevens maar vast een loupe bij Conrad besteld want het wordt een iegelijk gepriegel...ik moet ze nog in elkaar zetten.
    Vandaag werd de Taigen nog niet bezorgd rofl.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vanmorgen kwam de Taigen Panzerkampfwagen IV dan toch eindelijk binnen!
    Zoals altijd bij RC tanks zijn de kleuren weer geheel anders dan de verkoopfoto's doen vermoeden, zoals meestal ook nu een stuk fletser (het wit is eerder lichtgrijs) van kleur.
    Maar geen probleem, hier zal erg veel aan verbouwd gaan worden dus de kleur wordt toch geheel anders. Wat deze tank weer aantrekkelijk maakt zijn de standaard metalen tracks en de metalen geveerde onderstellen van de loopwielen. Daarnaast, net als bij de Taigen Tiger I, vind je de airbrush mooi dan is dat ook een groot pluspunt op een effen sahara beige Hl tank.
    Upgrades die los dus meer kosten dan een standaard HL versie en daar was het mij weer om bedoeld, waar voor het geld! Een "kale" pzkfw IV kost toch al snel 95 euro, deze dus 150, waarom men nog een kale versie koopt is mij dus een raadsel. Op de foto's is tevens te zien wat open kan aan luikjes en wat niet; aanbrengen van 4 metalen openende voorluiken en de 2 motorluiken wordt dus nog een secuur klusje want deze luiken openen niet. Batterij gaat in dit model onderin wat maar net past met de Tamiya stekkers. Verder rookte hij direct al als de beste en schiet hij ook prima de 6 mm mini kogeltjes, machine geweer voorin is van plastic maar is wel beweegbaar. Vergeleken met de Taigen Tiger I is het gewicht erg laag, ik denk amper 3 kg, de bak is uiteraard gewoon van plastic en de tank is uiteraard ook kleiner zoals dat hoort. Zelfde differentiëel als de Tiger dus rijdt mooi langzaam, kan om zijn as draaien, toren is niet 360 graden draaibaar maar wel l/r 160 graden. Hierbij wat foto's, zijn met mijn mobieltje genomen dus niet bijster goed. De techniek is wederom Heng Long met de RX 18, sound, smoke, en metalen differentiëlen met 2 mabuchi 3800 motortjes.
    Enfin deze set up is sterk genoeg voor een tank van 7 kg, dus deze lichtgewicht zal stijgingen van boven de 35% makkelijk aan kunnen schat ik in, power genoeg!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De speelgoedantenne er even op voor het proefrijden...daarna de prullenbak in,
    komt een mooie Wehrmacht antenne van Tank Modellbau op uiteraard. Plaats wordt ook anders.

    [​IMG]

    foto: de rookgenerator kan aan de onderkant aan- of uitgezet worden, daarnaast main switch on/off
    en daaronder het vak voor de 7.2V accupack, meegeleverd een 2000 mah accu.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Aangezien de loop-en returnwielen van plastic zijn (kan niet hè) deze maar ff besteld in metaal bij tanktoto apeldoorn, was in voorraad, dus ben benieuwd...metalen reservewielen voor aan de zijkant direct meebesteld...ben nu toch bezig.
    Bij de Taigen zit nog een zakje met de nodige plastic parts (27) zoals brandblusser, allerlei beugeltjes, achterlicht en kentekenplaat, krik, etc, etc. instructie voor aanbrengen in de manual. Hiermee wordt het een goed gedetailleerd model. Bij mijn Panzer IV zullen de meeste onderdelen ongebruikt blijven want deze worden vervangen door de metalen versie die beter gedetailleerd is.
    Ook de meegeleverde decals zijn best aardig met zelfs de correcte insignes van de 3rd panzer division erbij! Tevens nog 2 metalen reserve schakels voor de metalen tracks. De plastic delen die Atak meestuurde bij de zimmerit passen op het voorpanzer van de loop en de rechthoekige loopbedekking na voor geen meter, de meeste oderdelen hebben grote rechthoekige dikke strips eronder zitten die dan kennelijk van pas komen bij het Tamiya ausf. J model..kan me er zo niets bij voorstellen maar oké.
    Gelukkig heb ik van de Köti nog de nodige zimmerit over dus ik zal mijn knip-en plakvaardigheden weer eens vergroten...
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2011
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, de hull is gedemonteerd en inmiddels zijn er 6 gaten gefreesd met de dremel en een slijpschijfje om de upgrade, 6 metalen luiken die echt open kunnen, te monteren.
    Morgen dan aanvangen met de montage hiervan. Ik kan berichten dat het plastic erg taai is. De hull zit met 8 schroeven vast, de achterste 2 houders vervallen door uitboren van de motorruimte luiken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Drieëneenhalf uur later, en voilá de luiken zitten op hun plaats, kunnen open en dicht, en ach voor die 6,80 euro ook even de plastic koepel door een aluminium koepel vervangen staat anders een beetje sneu. Kwart slag draaien, los, nieuwe erop, draaien, en klaar is kees. Randjes moeten nog bijgeplamuurd worden en aan de binnenkant van de hull komen dan kleine polystyreen of messing plaatjes zodat de luikjes niet naar binnen vallen. Messing maakt wel een mooi metaalgeluid dus dat zal het worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap wordt wegfrezen van het plastic gereedschap. Hiervoor komt metalen gereedschap in de plaats en een echt houten blok voor de krik. Plastic krik weer vervangen voor een echt metalen versie uiteraard.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Een blik op de hull laat zien dat de plastic zijkanten van wel erg dun plastic gemaakt zijn.
    Hoewel hier wel zijdelingse plastic verstevigingen aangebracht zijn om de bovenkant op de hull te kunnen schroeven kan hier wel wat verbeterd worden. Hiervoor kocht ik aluminium sheet van K&S, 0,4 mm dik. Dit in combinatie met verlijmen van 4mm dik polystyreen. Hiermee wil ik de zijkanten van binnenuit verstevingen zodat we wat dichter bij de stijfheid van een metalen hull komen, die vzv ik weet niet leverbaar is voor dit model (wel weer voor de Pzkfw III). Het plastic batterijvak geeft de onderkant dan weer extra stevigheid.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Randjes nog een beetje bijslijpen, i.i.g. is de hull nu stevig. Tevens komt er nog een dwarsschot om het vet van de gears van de rest van de bak weg te houden, en een polystyreen dwarsschot 3x2mm verlijmd middenin de hull.
    De torsie van het straks geheel metalen loopwerk zal dan goed opgevangen kunnen worden.
    En wat extra gewicht zal het inveren van de wielen realistischer maken; misschien zet ik er nog wel 1 kg ijzeren plaat bij in. De gears alvast royaal voorzien van medial pro siliconen vet dus die blijven soepel lopen.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag begonnen met opbrengen van de zimmerit imitatie vellen, daarnaast het plastic gereedschap en de messing houder voor de overmaatse speelgoedantenne er af geslepen.
    Kreeg nog een e-mailtje van Eurotronix24 of te wel RCTank.de die voor de Duitse tankmodellen zo het een en ander in huis hebben, ze doen niet moeilijk over terugsturen. in dit geval een schabloon voor het schilderen van nummers op de Köti, lettertype was verkeerd en tevens te groot, 3 cm, enfin geen probleem, wordt verrekend. Hier dan gelijk de metalen sprocket- en idle wheels späte version besteld voor dit tankje. Daarnaast zag ik nog een mooi schabloon voor aanbrengen van nummers en het rode riddertje van de 505; en een loopverlengingsstuk voor de Tiger I, als ik zo naar de giga loop op mijn World of Tanks Tiger I späte version kijk met de 8,8 cm KwK 43 L/71 dan is het loopje van mijn Tiger toch aan de korte kant, die 4,5 cm erbij zal recht doen aan laatstgenoemde loop. Zo ontdek je iedere keer weer wat. Zo naar het huidige sprocket- en idle wheel kijkende heb ik geen idee hoe ik ze eraf krijg (en de metalen versie erop) maar oké, bij deze, wie het weet, graag info hierover! Het sprocket wheel heeft wel een kleine inbusmoer maar bij het idle wheel zie ik niks...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015

Deel Deze Pagina