Panzerkampfwagen T34 747 R Merit 68000 standmodel

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 26 feb 2015.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Panzerkampfwagen T34 747 R

    Hoewel ik met de 1:16 Panzer III ausf. M, Stug III ausf. G, Panzer IV ausf. F2 Tiger I spät en Tiger II Henschel en KV1 Ehkranami Beutepanzer al genoeg RC tanks heb, zie de bouwberichten in dit formum, kan de roemruchte T34 natuurlijk niet ontbreken en dan de latere versie die ook goed een Tiger I te lijf kon gaan, de T34/85. Deze tanks zijn over de hele wereld in groten getale gebruikt tot 1995 en zelfs daarna nog, dit geeft wel aan dat het een uniek ontwerp is. De Duitsers waren goed op de hoogte van de ontwikkeling van de T34, en door een gebrek aan granaten en veel mechanische uitval was de Wehrmacht alleen beducht voor de KV1 en KV II. Door het voortslepen van de oorlog, verbeteringen aan de T34 o.a. zwaardere bepantsering, gegoten 3 mans koepel en beter kanon - maar zeker in de eerste plaats de 5 keer hogere tankproductie van de USSR - bleek de T34 toch een geduchte tegenstander. 61.135 werden er tot en met 1945 geproduceerd.
    De Duitsers lieten zich door de T34 inspireren toen ze de Panther ontwierpen. Voordeel van een T34 was de veel kortere bouwtijd en lagere kosten, een Tiger I koste 1 milj. Reichsmark en onzalig veel bouwuren. Daarbij was het concept met een dieselmotor uiteraard ook veel betrouwbaarder en beter geschikt voor de eindeloze vlakten in Rusland, een Tiger I b.v. slurpte 2:1 benzine en had maar een klein bereik in het terrein. De Tiger I had ook zoveel mechanische pech dat de Wehrmacht als een soort premie 2 weken verlof gaf aan de bestuurder die de tank gedurende 1000 km mechanisch schadevrij bereed. Inzake de betrouwbaarheid van de T34 is een filmpje op youtube leuk, waarbij een T34 Beutepanzer uit een meer wordt getrokken, de motor wordt met een hogedrukspuit schoon gespoten. Vervolgens accu erbij, diesel erin en hij start! Echt ongelofelijk!
    [media=youtube]r7boxp1Sk2w[/media]
    Enfin de T34/85 dus, aangezien ik het RC gedeelte van mijn tanks niet gebruik dit keer eens penny wise, dus een mooi gedetailleerd standmodel van Merit USA met draaiende tracks / wielen en koepel.
    En dat voor slechts € 64. De turret kan niet open, maar omdat onze arme T34 erbeutet is, krijgt deze een Panzer III/IV koepel zoals de Wehrmacht die gebruikte. Na wat zoeken vond ik nog een rommelkiste voor de Panzer III die ook wel aan de turret van een T34 bevestigd werd. Dit zie je bij het model van Dragon. Bij zoeken op internet vind ik niet veel foto's, ook niet in het Bundesarchiv. Wel de nodige speelgoedfabrikanten die ook het fenomeen T34 en Beutepanzer opgepakt hebben zoals dus het bekende merk Dragon. Aangezien er veel ongeïdentificeerde units zijn neem ik qua uitvoering en tarnfarbe de nodige vrijheid om er een leuk ogende panzer van te maken. Van het donkere Russische groen zal dus niets overblijven. Leuk te weten is dat de T34 ook in de "traktorwerken" zoals dat in de USSR heette in Kharkov gemaakt werd; deze stad werd 2 keer veroverd door de Wehrmacht; deze bouwde hierbij vlijtig door aan de T34 want dat kwam goed uit, snelle aanvulling voor de grote verliezen aan panzers.
    http://beutepanzer.ru/Beutepanzer/su/su_trophy.htm

    Okay qua budget ziet dit projectje er zo uit:
    Krikke Gn:Merit T34/95 1:16--------€-64,00
    Decals Peddinghaus incl. Versand---€-14,31 (decals 6.Panzerdivision / Beute)
    Tanktoko Apeldoorn incl porto-------€-36,00 (metalen gereedschap Duitse
    panzer incl houders; brandblusser; metalen Wehrmacht antenne; emmer)
    Ebay.de an-bri-rc-modellbau--------€-14,50 (2 Holtzkloze 1 metall Notek
    Lampe)
    Krikke Groningen--------------------€--6,00 Humbrol verf
    Ebay.de metalen chauffeursluik-----€ 13.50
    Ebay.de metalen MG 34 plus
    PIII/IV Turm Halter, porto-----------€ 12,50
    2 helmen, verstraler afdekkap,
    2 water jerrycans Wehrmacht
    metaal, idem brandblusser, porto---€ 13,00

    totaal generaal----------------------€173,81

    Normaliter zouden hier nog bij komen de PIII Rommelkiste, de tankcommandant en de PIII/IV koepel en 2 kleuren verf maar dit had ik nog in voorraad :)

    [​IMG]
    T-34-85 Model 1969 in Shchukino, Moscow

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas vallen dunkelgelb ral 7027 en rotbraun ral 8012 niet binnen het Humbrol of Revell assortiment dus dat wordt improviseren :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Leuk dat je er nog eens met een tank tegenaan gaat, Bram. En wat voor één!
    Ik vind dit een schitterende uitvoering en uiteraard ga ik je verslag op de voet volgen hoor.

    Maak er iets moois van, zou ik zeggen. ;)
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, de T34 is opgehaald met verf en kwasten dus ik ben er klaar voor. De decals werden direct verzonden maar wanneer de andere zaken binnenkomen, ben benieuwd dat kan alles behoorlijk vertragen :p De T34 even naast de Tiger gezet ter vergelijking, tevens zie je hopelijk goed dat het een mooi gedetailleerd model is inclusief vliegroest en roetaanslag e.d.. Zelfs het "glas" in de schijnwerper ontbreekt niet, kortom veel meer detail dan bij een Heng Long of standaard Torro RC model :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Beute T34/76 waar Dragon's 1:35 bouwpakket op gebaseerd is.
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dank je Droop, dit keer dus geen totale tanksloop met inzet van metalen wielen - tracks - wanne-luiken-zimmerit en dergelijke maar andere tarn en details, gereedschap uiteraard wel in metaal er moet wel iets leuks blijven :) Zelfs een houten Panther oploop (krik) blok van Wecohé met metalen beslag vond ik nog, verkeerde levering moest een Tiger I blok zijn...enfin zijn niet meer verkrijgbaar maar zal op deze panzer goed passen. Zie hier stap I, de koepel van de commandant vervangen voor een Panzer III/IV koepel zoals wel meer gedaan werd, ook bij de KV 1 en 2....alvast een eerste basiskleur aangebracht met Humbrol nr 94...zal nog minstens een keer over moeten maar mag niet te mooi worden, ze werden in het veld geverfd...geen strak spuitwerk :) Door het kunstlicht lijkt dit gelig maar het is licht beige :)
    [​IMG]
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, na het WOT spelen nog even de tweede laag basiskleur aangebracht, op foto 1 kun je zien dat de verf al goed dekt en de Russische opschriften verdwenen zijn. Helaas is hier de kleur weer vertekend. Foto 2, met flits, kleur klopt maar nu lijken de wielen raar omdat de belichting zo sterk is. zien er uit als op foto 1.
    Mooiste zou zijn om de wielen en tracks te demonteren maar deze zitten erg strak om de toch wel fragiele plastic wielen, gezien ervaringen met Heng Long plastic durf ik dat niet aan...vandaar ook altijd metalen wielen en tracks lol. Wordt dus improviseren met schilderen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ziet er al goed uit hoor. ;)
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dank je Droop :) , gezien de ervaringen met andere tanks, bij een lichte tarnfarbe 3- 4 keer schilderen vanmorgen de derde keer geschilderd en met het bij daglicht met van alle kanten bekijken van de T34, weer het nodige gezien wat nu bijgeschilderd is :) Tweede potje Humbrol is alweer bijna leeg :p
    Voordeel van vaak met een penseel verven is dat de verfdikte variëert en er nu al een ruwer oppervlak ontstaan is, dus dat iele gladde lakwerk is passé. Dit past meer bij een tank in (hyper) actieve dienst aan het Oostfront in 1944 :) èn de matige afwerking van de T34 tanks die er aan de lopende band "uitgehoest" werden :)

    [​IMG]

    T-34 tank production in Chelyabinsk

    [​IMG]

    Overigens, Merit heeft ook dit leuke 1:18 model in de handel voor slechts 36 euri! [​IMG]
    En daarnaast nog een 1:16 Tiger I die ws. net zoveel zal kosten als de T34/85
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2015
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Tijd voor de Milliput die na ca 3 jaar nog goed bleek te zijn, lasnaadje rond de turret..nog geprobeerd het model open te schroeven maar dat werkt niet...de ruimte achter de wielen blijft derhalve ongeschilderd. Onderkant spatborden nog wel even meegenomen,. Een rare naad in de achterkant gedicht. Aan de onderplaat kun je zien dat deze van een RC model komt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Wow, dat filmpje op youtube is inderdaad ongelofelijk :shock: (je schaalmodel trouwens ook)
    Hoe lang heeft hij in het water gelegen ?

    Er schijnt hier bij mij in de buurt ergens een Goliath tank in het water te liggen, gedumpt tijdens de bevrijding door de Duitsers.
    Als dat ding net zo ongeschonden geborgen kan worden als die T34 dan is het een kwestie van RC spullen erin en gaan met die banaan.
    Goliath (tank) - Wikipedia
    [media=youtube]zhK8L0PgPdA[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Robbie, leuk dat je reageert en thks! :) Die T34/85 had ws tot 2009 in het water gelegen dus een dikke 60 (zestig) jaar maar liefst! Ja heel bijzonder inderdaad! Ik stond ook paf toen ik het zag!
    [​IMG]
    2-34 V-двигатель

    Enfin de Russen halen nogal wat tanks en ander materieel uit de moerassen en meren, is ook een giga uitgestrekt land waar enorme tankbattles zijn uitgevochten..enfin zie youtube het fimpje "stug pulled from a bog" was de aanleiding om een witte Stug III ausf. G te maken zie mijn bouwbericht...hieronder staat op youtube nog een hele reeks filmpjes, de STUG werd geheel gerestaureerd en staat nu in een tank museum...een KV1 kreeg dezelfde rehabilitatie :) Goliath heb ik wel in het tankmuseum in la Gleize gezien, waar ook de Köti staat,ik neem aan dat de elektronika na al die jaren wel verroest is, verder wie weet....was een erg vreemd mini wapen dat ding LOL. Werd via een drievoudige kabel en een joystick bediend. [​IMG]
    Sdkfz302
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, na de vierde schilderbeurt en met een mesje verwijderen van een paar verfspetters op de plastic trackjes mag onze "bolsjewistische" T34/85 zich laten zien aan de Panzer IV uit Berlin. Voor een Panzer IV besatzung was dit al een geduchte tegenstander. Een Panzer III hoefde er al niet eens aan te beginnen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo op zoek naar de Charkov traktorwerke, een van de T34 fabrieken die dus ook door de waffen SS werd gebruikt, kom ik nog dit Duitstalige relaas van ex Wehrmacht soldaten tegen waarin zij verhalen hoe 15.000 joden eerst in de traktorwerke in Charkov werden "verzameld" en vervolgens doodgeschoten. Dat was toch wel een erg zwarte bladzijde voor de Wehrmacht, december 1941. Lees het zelf: Kharkov under Nazi Occupation in Soviet Union Forum. Enfin via deze modeltankjes leer je weer het nodige van de geschiedenis mits je daarvoor open staat dan.
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Good old Peddinghaus, altijd als eerste geleverd en met een correcte tarn beschrijving. Of het nummer achterop de turret gaat lukken is de vraag gezien de vele handgrepen daar.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De metalen houder voor het houten krikblok op de hull gelijmd, de bediening van de luiken van de commandantenkoepel geaccentueerd...de metalen emmer is ook al in de juiste tarn (zonder dat geen echte Wehrmacht Panzer, toch, Droop :) ) Op de metalen helmen komen weer de goede stickers enfin er is nogal wat te koop..Asiatam.de heeft de correcte PIII/IV MG34 houder en MG34 voor op de turret, nog wel onderhandelen over portokosten....12,50 euro voor iets dat in een brief past en niks weegt is afzetterij.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Kan je die handgrepen niet eerst verwijderen en die dan na het plaatsen van de decals terugplaatsen? Of je zou er nieuwe kunnen maken uit een messing staafje en die dan achteraf aanbrengen.
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk dat het door de grondsoort veen komt dat de tank in zo'n goede staat het water uit is gekomen.
    In het verleden zijn er wel eens gemummificeerde mensen gevonden in moerasgebieden, zogenaamde 'veenmummies'
    Door het lage zuurstof gehalte en zure omgeving veranderd het lichaam in een natuurlijke mummie.
    Misschien hebben de conserveerden eigenschappen van veengronden en wateren een zelfde soort werking op metalen als op bv het menselijk lichaam.
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Droop dat is aan de zijkanten van de turret nog een optie omdat het er hier slechts 2 zijn, maar de achterkant telt 7 handgrepen waarvan 6 erg klein...dat wordt ws onherstelbaar beschadigd bij verwijderen. Misschien kan ik de decal er in gedeelten op brengen wordt een soort puzzel :p

    @ Robbie: dat lijkt mij een logische gedachte, en die veenmummies heb ik b.v. in het museum in Assen wel gezien en in Denemarken; het Bovington tank museum heeft een Stug III die werd opgevist uit de zwarte zee, hier geldt dat het water dieper dan 150 meter geen zuurstof bevat dus dood is; ook een ideale conditie voor conservering. Al was die Stug ook niet zomaar weer in nieuwstaat; dit kostte jaren aan restauratie, enfin de Tiger I van Bovington werd in 10 jaar tijd weer geheel gerestaureerd en is nu de enige rijdende Tiger I op Russische imitaties na dan :p
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Met de 2 extra camo kleuren...het voorbeeld betrof dit patroon met ruig geschilderde lijnen dus bij deze :)
    Binnenkant van de wielen vzv mogelijk met een klein kwastje bijgeschilderd gezien de lichte kleur zie je de binnenste velg nu ook goed zonder flits :)
    Tevens de nachtelijke battle met de decals gehad die zich altijd weer spontaan opvouwen, hoekjes die omslaan, of voortijdig losgaan en onderin de beker met water gaan liggen etc. etc. maar toch gelukt :) Enfin vergeleke met de ridders met flinterdunne lansen van de 505 èn op zimmerit zoals bij mijn Tiger I is dit grof werk. En ja, ook die lansjes vouwden zich meteen op grrr. Okay het merendeel van mijn tanks heeft nu geschilderde nummers is ook een stuk duurzamer dan dit...dus wie weet.
    Van het nummer achterop de turret werd simpelweg de 4 verkleind zodat ik geen zaken hoefde te slopen...vervolg kan zijn een wash met zwarte plakkaatverf om de tank wat doffer en vervuilder te doen lijken. Door de flits lijkt de verf te glimmen wat bij normale belichting gelukkig niet zo is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Enige wat ik straks nog kan doen is afwerken van de 2 helmen, stickers zijn voorzien in de decals, afwerken van het krikblok en de emmer..en dan wachten op het metalen gereedschap en de metalen antenne, metalen notek lampe, idem mitrailleur, e.d..
    De Panzer III Rommelkiste zal ik niet gebruiken aangezien die beter past bij de kleinere 2 mans toren van de t34/76...deze toren is breder en platter en dan wordt bevestiging ook niet fraai. Okay de heren van de Wehrmacht zal dat een zorg geweest zijn maar ik wil ook wel zoveel mogelijk T34 overhouden LOL.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2015
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zie Christine :), heb je die ook zelf in elkaar gezet ?

    Het hangt natuurlijk af van de lichtcondities van de omgeving maar het beste is om geen flits te gebruiken, vooral bij schaalmodellen.
    Een flits zorgt snel voor overbelichting waardoor details wegvallen, en het geeft ongewenste reflecties.
     
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Lol Robbie, nee Christine kwam gewoon gemonteerd met koplampen die kunnen branden :) van het merk Joy Ride. Zonder flits is idd beter maar met kunstlicht krijg ik dan een geelachtige kleur; ik zal vandaag nog eens een fotootje maken met daglicht dat is altijd het beste, alhoewel, het is hier nogal somber en nat weer :p

    [​IMG]
     
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie auto en een leuke film, wel erg gedateerd is de film.
    Zal volgens mij niet lang duren voordat er een remake van gemaakt word.

    Ik zat net bij een boswachter op de koffie en ik bracht die T34 uit het water ter sprake, hij liet me toen een onklaar gemaakte WW2 handgranaat zien die onlangs hier in de buurt werd gevonden, uit de modder.
    De granaat was nog puntgaaf, alsof hij net uit de fabriek kwam !
    De boswachter (die ook dieren prepareert/opzet) zei dat het inderdaad door de grondsoort komt dat o.a. metalen zo goed geconserveerd blijven.

    Het is interessante stof, letterlijk en figuurlijk :)
     

Deel Deze Pagina