Para droppen en besturen

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met bestuurbare para's ??
Zag op de foto forum, dat het e.e.a. door arjen is geprobeerd tijdens de show in woerden.

In Assen aan materiaal voor dit project het volgende;
1x charly (robbe)
1x hummel (multiplex) met OS91FX

Er zijn ideën genoeg om bijde te combineren, maar nog niets concreet uitgewerkt en nog veel openstaande vragen;
- hoe release je de para (voorkeur onder of op de romp)
- hoe trek je de chute open
- hoe vouw je de chute op zodat ie ook lekker opengaat
- is er ergens info op internet te vinden over RC para's ...

:)
Marcel,

In Woerden hebben wij met twee para's een poging gedaan beide mislukte de eerste keer. :( De eerste was onder de romp gemonteerd en werd afgeworpen via de sleep haak. Helaas was de parchutist vet geworden door de spetters uit de uitlaat waardoor het uitvouwen van de parachute niet wilde :cry: . De tweede was boven op de romp in een soort bakje gelegd en werd losgelaten door even op de kop te gaan vliegen. Dat werkte prima alleen was de parachute niet goed opgevouwen en kwam hij maar half open :cry: .
Nadat de eerste parachute was schoongemaakt en de tweede goed was opgevouwen lukte het de tweede keer prima en kwamen ze beide prachtig en goed bestuurbaar naar beneden, een heel erg leuk gezicht! :D
Hoe je de parachute moet opvouwen staat in de handleiding die erbij zit en is ook een beetje en kwestie van uitproberen. er gaat vrijwel niets kapot als de eerste keer de chute niet (goed) open gaat daar weegt het te weinig voor dus kan je gerust was experimenteren.
Op het internet weet ik niet of er wat te vinden is maar tik het eens in bij een goede zoekmachine, bv Google of Altavista.

Ernst Grundmann.

eerste, tweede beide... :?:
Raak een beetje de tel kwijt van jouw tekst hierboven Enst?

THNX Ernst (volgend jaar 3 para's in assen 2 van woerden en 1 van assen.... 8) )

- Charly is 2e hands , en helaas zonder handleiding...
- Zoeken op internet heeft mij nog niets opgeleverd, maar mischien dat een ervaren RC para (wo)man wel een paar leuke links in de favorieten heeft staan....

- De hummel heeft al een huckepack installatie tussen romp en vleugel delen, dus daar kan charly prima tussen gaan zitten.... (bovenop gaat dus volgens jouw beter dan onderop...)

Wij hebben jarenlang (13-15) een internationale RB parawedstrijd georganiseerd met rond de 30-35 deelnemers. Robbe Charly's zag je daar niet, want arm mechanisme is bagger. De chute was goed. Bij het openen krijgen de servo's zo op hun donder dat tandwielen het loodje legden.

Bijna iedereen bij ons bouwde zijn eigen pop en naaide zijn eigen chute (moeder,vrouw, vriendin dus). Veel bouw-, vlieg- vouw- en springervaring dus. Het is heel goed te doen en ontzettend leuk om te zien, 6 para's tegelijk in de lucht. Doellandingen geen probleem.

http://www.luftzirkus.de/para/
http://www.freifaller.de/

Pas op met benzine-motoren, de storingen door de vonkontsteking kunnen de parachute te vroeg open laten gaan, bijvoorbeeld terwijl hij nog met het vliegtuig verbonden is. Een andere mogelijkheid is dat hij meteen na het afwerpen opent en op het stabilo waait.

Oplossing: static line. Een koordje van een halve meter tussen pop en vliegtuig dat een schakelaar aan zet. Hiervoor kun je jack-pluggen gebruiken, die maken contact als de stekker eruit gaat (elektronika zaak).

:) wow dit gaat wel erg snel :)
ff een reactie tikken , en er staan al weer 2 tussen...

@ron,
charly voldoed niet i.v.m. 'servo schouders' maar hoe werkt het mechaniek dan bij een zelfbouw pop ?? (heb alle links nog niet bekeken, excuus als het daar duidelijk in staat...) 8)

Wij gebruikten een pennetje die je voor een microswitch wegtrok, de jackplugmethode kon niet zo best tegen het heel veel gebruiken wat wel eens voorkwam en dan ging de pop niet aan, een lang lint aan de pen van uit, met remove before flight stond ook wel leuk.
Moet ik nog steeds aan henk denken, pa .....hou je kop......die chute wil niet open.............Paaaaaa...... hou je kop !!!!..................Paaa zet die zender nou aan !!!! oeps 2 meter boven de grond de chute open......
......................Peet.....................................8)

Ernst Grundmann zei:
De eerste was onder de romp gemonteerd en werd afgeworpen via de sleep haak. Helaas was de parchutist vet geworden door de spetters uit de uitlaat waardoor het uitvouwen van de parachute niet wilde De tweede was boven op de romp in een soort bakje gelegd en werd losgelaten door even op de kop te gaan vliegen. Dat werkte prima alleen was de parachute niet goed opgevouwen en kwam hij maar half open :cry:

Zowel de eerste als de tweede openden niet door opvouw-fouten. In het eerste geval zal er een lijn om de chute waardoor deze zich in het geheel niet kon openen. Vet was 'ie ook maar dat was niet de oorzaak.
dat houdertje op de vleugel werkte op zich voor de para het makkelijkst; vrijwel iedere kist een sleepkist. :) onder de romp loskoppelen met behulp van elastiek, een oogje en de sleephaak wekt op zich ook goed en ziet er echter uit. Helaas zit je daar vaak met uitlaatgassen en je bent beperkt tot een paar sleepkisten...

Marcel

Klopt wat Ron zegt, hen ook een Charly gehad, weinig plezier en veel ellende. Inderdaad, de chute heb ik verkocht en die schijnt het boven een zelfbouwpop goed te doen.
Ik "vlieg" nu een MIKE, van Paramax http://www.paramax.de/ wel erg duur allemaal, maar het werkt fantastisch. Totdat ik er in de enige sloot van de verre omgeving mee terecht kwam, nu is de electronica ontregeld.
Er zit nl een centrale unit in die stroom regelt, oplaadt, aan/uit schakelt en een "terugvind pieper" is.

Als dropper gebruiken we een eigenbouw en ontwerp, een "Pickup". 38cc, met bergruimte aan de onderkant waar de chute in kan, en dus niet per ongeluk open kan.
Releasen doen we door een pennetje weg te trekken, wat op zijn beurt een armpje vrijgeeft wat de elastieken over de buik van Mike wegtrekt. Omdat Mike uitgeschakeld onder de kist hangt, wordt hij geactiveerd doordat direct bij het loslaten er een pen uit de r..t van de para getrokken wordt!!

Na het loslaten enkele seconden een vrije val maken, om te stabiliseren. Daarna de chute openen met een extra servo.
Inderdaad zou ik naar wedstrijden gaan, ik heb het chute vouwen pas goed geleerd onder begeleiding.

Semaf,

Ga gewoon eens op een wedstrijd kijken, de meesten daar zijn zelfbouwers! En kijk eens op die Pramax site, daar zitten volgens mij wat bruikbare links. Helaas allemaal in het Germaans

zelfgemaakte pop

Geen probleem om zelf zo'n pop te maken, gewoon van triplex.We hebben mallen gemaakt van de pop en de complete parachute.Het stof moet wel parachute stof zijn en geen vliegerdoek.Het kost 15 euro per meter en uit 5 meter hebben we 3 sets gehaald. Vandaag "zouden" we ze de luchtdoop geven maar burda piper crashte en mijn pop loste nog net voor de crash.
ik zal wel wat foto's publiceren.
De Chute maken en het pak voor de pop dat is wel heeeeel veel werk.
Wij hebben de poppen onder het toestel hangen met in de bodem een uitsparing waar de rugzak/chute precies in kan en dan de pop met een elastiek vast gezet.Tijdens het opstijgen staat de pop uit ivm eventuele storingen, je wilt tenslotte geen parachute aan het stabilo hebben hangen.Na het lossen trekt een kabeltje een pin uit de rug van de pop en schakelt een micro switch de ontvanger in.dan volgt een vrije val en door het bewegen van een arm gaat het rugzakje open komt een kleine pilotchute vrij die op zijn beurt de matras uit die geopende rugzak trekt.

groeten,Jan

Re: zelfgemaakte pop

Jan scholten zei:
Geen probleem om zelf zo'n pop te maken, gewoon van triplex.We hebben mallen gemaakt van de pop en de complete parachute.Het stof moet wel parachute stof zijn en geen vliegerdoek.Het kost 15 euro per meter en uit 5 meter hebben we 3 sets gehaald. Vandaag "zouden" we ze de luchtdoop geven maar burda piper crashte en mijn pop loste nog net voor de crash.
ik zal wel wat foto's publiceren.
De Chute maken en het pak voor de pop dat is wel heeeeel veel werk.
Wij hebben de poppen onder het toestel hangen met in de bodem een uitsparing waar de rugzak/chute precies in kan en dan de pop met een elastiek vast gezet.Tijdens het opstijgen staat de pop uit ivm eventuele storingen, je wilt tenslotte geen parachute aan het stabilo hebben hangen.Na het lossen trekt een kabeltje een pin uit de rug van de pop en schakelt een micro switch de ontvanger in.dan volgt een vrije val en door het bewegen van een arm gaat het rugzakje open komt een kleine pilotchute vrij die op zijn beurt de matras uit die geopende rugzak trekt.

groeten,Jan

Je kan ook bij de Bart Smit een Action man kopen met parachute :D

Jan scholten zei:
echte modelbouwer die semafoor............

extra2.jpg

http://home.planet.nl/~bollo000/extra300.html

Back