Parachute?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Gerald Rutten, 16 nov 2006.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hallo, effe vanuit een andere hoek......, jullie gebruiken ook parachutes om de teerdere en duurdere onderdelen weer zonder schade naar moeder aarde te brengen. Wat is de kwaliteit van deze chutes, iemand ervaring met de stevigere grote jongens?
    Ik ben momenteel een rem-parachute in mijn F16 aan het bouwen en heb daar speciaal een chute uit de VS laten overkomen, duur ding!
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=642624#642624
    Hij is ongeveer 40 cm in doorsnede en wordt bij een landings snelheid van maximaal 70 km/uur afgeschoten. (Model weegt 9 kg)
    Nu bedacht ik me laatst dat jullie ook chutes gebruiken die kant en klaar te koop zijn volgens mij, wat kosten deze dingen gemiddeld?

    Alvast bedankt,
    Gerald

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Gerald,
    Je kunt het beste kijken voor parachutes die gebruikt worden bij Mid Power en/of High Power raketten.
    Kijk eens bij Rebel Rocketry (soms op het forum) voor de Rogue Chutes. Een nederlands fabrikaat, met een (naar mijn inzicht) hele mooie 4-lijns chute. Minder lijnen geeft minder kans op verstrengeling.
    Deze chutes worden gemaakt door Pim, zie hier een raket van hem:
    [/media]

    Verder kan JanHein van Caveman Rocketry (actief hier op het forum) je waarschijnlijk ook erg goed helpen.

    Verder kun je een parachute natuurlijk ook zelf maken. Koop ripstopnylon en kevlarkoord (bijvoorbeeld bij de vliegershops).
    Op deze site kun je patronen downloaden voor bolle parachutes. Chute Design
    Er zijn verschillende sites waar je het formaat van je parachute kunt berekenen (meestal op daalsnelheid van een raket), bijvoorbeeld: Parachute Size Calculator

    Groetjes,
    Bas

    (PS. de Side-winders langs je vleugels, kun je ook makkelijk maken van modelraket rompbuizen).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Gerard

    Als het je lukt om een van mijn chutes kapot te trekken bij het remmen. (prikkeldraad en stenen op delanding s baan niet mee gerekend ) dan krijg je van mij twee nieuwe.


    70 kmh met 10 kilo is peanuts ;-)



    ik zal het formaat vanavond voor je door rekenen.
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    zo gelijk maar effe gedaan

    ik denk dat je met een chute ven 45 -60 cm al flink kunt remmen.

    Dan krijgt je ankerpunt al een dreun van 5-10 kilo

    En dan denk ik dat je redelijk snel stil staat.
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    He, super! Ontzettend bedankt voor jullie hulp, kan ik eens verder kijken hoe en wat.
    Effe voor de duidelijkheid, de primaire rol van deze chute is (hoe gek het ook klinkt....... :hammer: ) niet om te remmen.....
    Het gaat mij om het schaal/realistische effect tijdens de landing van deze vogel zoals de echte dat doet. Normaal kan ik deze kist onder een grote angle off attack binnen brengen en met de wielremmen sta ik zo stil. Echter ben ik benieuwd of deze chutes het wel zouden houden maar zoals Janhein al zei zal dat dus geen enkel probleem zijn. De kans is misschien vrij groot dat de chute té veel remt, misschien kan ik dan ook wat experimenteren met gaten/slots in de chute zoals je dat in het echt ook wel eens ziet.
    Ben er nu in ieder geval wél van bewust dat de kabelverankerpunt goed stevig moet zijn, niet zomaar opgebouwd uit een paar balsa latjes.....grote kans dat dit bij de eerste landing er uit gerukt wordt.......

    Nogmaals bedankt, ik hou jullie op de hoogte!

    Groetjes,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina