Parallel Balanceren?

ik ben ook van plan om twee lipo's parallel te gaan laden, maar wel af en toe te balanceren, nu wil ik een balanceerkabel maken/kopen , hoe moet ik nu de draden solderen?

het gaat om 2S lipo's

wie heeft er een aansluitschema , of weet waar je een kantenklare kabel hiervoor kan kopen?

Laatst bewerkt:
iemand een idee hoe je 2x 2S lipo op de balanceeruitgang moet aansluiten?, of gewoon een kabeltje maken voor 4S lipo en dan de ground gemeenschappelijk maken ??zodat je de 2 lipo's tegelijkertijd kan laden en balanceren.

Je moet niet twee accu's parallel gaan zetten om ze te laden en dan weer appart gaan gebruiken! Je moet je accu's laden zoals je ze gebruikt. Gebruik je de twee accu's parallel? Dan moet je ze ook parallel laden. Gebruik je de twee accu's in serie? Dan moet je ze ook in serie laden.
Het probleem is dat accu's die je appart van elkaar gebruikt gaan verschillen. Op het moment dat je ze parallel zet zal de accu die het volste is de andere op gaan laden. Wanneer de verschillen niet te groot zijn zal de stroom die er dan gaat lopen wel meevallen dus zal er niet zo snel iets echt fout gaan. Je moet wel wachten tot er (zo goed als) geen stroom meer loop voor je gaat laden want die vereffeningsstroom kan je lader in de war sturen.
Wanneer je twee accu's in serie gaat zetten zal de ene eerder vol raken dan de tweede. De balancer zal moeten voorkomen dat de gene die het eerste vol is overladen wordt. Het probleem is dat bij wat grotere verschillen de laadstroom nog vrij hoog kan zijn als de balancer al moet ingrijpen. De meest belancers kunnen maar een vrij geringe stroom aan dus in zulke gevallen zou je balancer wel eens de geest kunnen geven.
Dus nogmaals, laad de accu's zoals je ze gebruikt! Parallel, in serie of appart, maar ga niet combineren, dat kan problemen geven en je een accu, balancer of zelfs een lader kosten.

de accu's worden parallel gebruikt, en ook geladen, alleen nog niet met de balancer erbij,wel heb ik een keer beide lipo ,los van elkaar ,geladen met de balancer om ze daarna weer parallel te gebruiken.

Nu wil ik dus een balancer kabel maken voor de beide accu's om te tegelijkertijd aan de balancer te hangen en te laden, de vraag is wat voor kabel heb ik daarvoor nodig,4Sbalancer kabel?, en hoe moet ik die aansluiten? ,dus draad van cel 1 en cel 2 van de ene lipo en dan cel1(van de tweede lipo) op de 3 cel van de balancer , en dan cel2 (van de tweede lipo)op de 4 cel van de balancer ?

Je maakt er dus feitelijk gewoon een zwaardere accu van. Prima dat kan heel goed werken.
Wanneer je twee verbindingskabels hebt waarmee je elke accu appart op de balancer kan aansluiten moet je de balancer aansluiting van één van de kabels afhalen. De losse draden moet je dan verbinden met de overeenkomende draden van de andere accu. Daarmee komen de cellen van de twee accu's parallel te staan.

Als je echt veilig wilt zijn moet je bij het uitzoeken van de kabel er feitelijk een multimeter bij gebruiken. Contoleer dan steeds of er dezelfde spanningen op de draden staat die je parallel gaat zetten. Als dat niet zo is moet je ze niet parallel zetten want dan kan het wel eens fout gaan.
Verder is het een kwestie van goed opletten en in de gaten houden wat je doet. Het kan verstandig zijn om iemand die echt verstand heeft van dit soort zaken te vragen om hulp. Via dit forum of andere hulp op afstand werkt wat lastiger.

Laatst bewerkt:
mannen bedankt voor de uitleg/antwoorden,

ik blijf toch maar aan de veilige kant, door de accu's parallel te gebruiken en individueel op te laden en te balanceren,ik hou de ladingen en balanceren wel digitaal bij evenals het afgegeven vermogen, dit lijkt mij de meest veilige weg,het parallel balanceren e.d zie ik niet zo zitten.
:cool:

Lipo's hebben een redelijk vlak spannings verloop. Afgezien van helemaal vol en helemaal leeg verpoopt de spanning in het middendeel niet zoveel.
Als je een 20% geladen accu aansluit op een 80% geladen accu, dan loopt er niet teveel "vereffeningsstroom". Het maakt ook niet zoveel uit of dit grote of kleine accu's zijn.

Parallel laden kan dus prima. Zeker als het cellen zijn die ongeveer hetzelfde zijn in capaciteit en laadtoestand
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups

Het is niets veiliger om de accu's parallel te laden en balanceren. Het verhaaltje dat ik eerder schreef hoef je maar eenmalig te doen. Wanneer je eenmaal de juiste verbindings kabel hebt kan je die steeds weer gebruiken of je kan hem zelfs aan de accu laten zitten. Zo kan je de parallel staande accu's als één grote accu aan je lader en balancer hangen. Geen enkel probleem.
Wanneer je lader de grotere stroom kan leveren zal je op die manier je accu(s) sneller vol hebben want je laad ze beide in één keer. Als je lader die grotere stroom niet kan leveren zal het laden bijna net zo lang duren als wanneer je ze appart laadt. Je moet de tijd die je zelf nodig hebt om de accu te verwisselen bij de laadtijd optellen.

Het zijn beide identieke Lipo's , dus het aansluiten van de balancer kabel zal geen probleem zijn ,heb inmiddels al de lipo's parallel geladen en gebruikt.

Een tweede setje identieke lipo's is onderweg , evenals vier nieuwe balanceer kabels voor mijn lader om de parallel balanceerkabel te maken.

bedankt voor de info .......:)

Back