Parallel in serie..

Ik vraag het ff hier want ik kan nergens iets vinden qua subforum dat met mijn vraag te maken heeft..

Ik ben wat aan het klooien met lampjes om een ampmeter op mijn voeding te testen/kalibreren.. ach ja het is tenslotte winter, leuk weer om te rommelen.

Ik heb 4 12v 21w autolampjes... die als ik het goed begrepen heb 1,75amp/hr verbruiken. Nu wil ik er 24v 3,5Ah van maken en nu had ik het idee om er 2x 2 in serie te zetten (24v 42w/1,75Ah) en dan dus die 2 setjes weer parallel aan elkaar te schakelen zodat je 24v 84w/3,5Ah hebt. Mag/kan/klopt dit?

Alvast bedankt!

Groetjes Serge

Ik vraag het ff hier want ik kan nergens iets vinden qua subforum dat met mijn vraag te maken heeft..

Ik ben wat aan het klooien met lampjes om een ampmeter op mijn voeding te testen/kalibreren.. ach ja het is tenslotte winter, leuk weer om te rommelen.

Ik heb 4 12v 21w autolampjes... die als ik het goed begrepen heb 1,75amp/hr verbruiken. Nu wil ik er 24v 3,5Ah van maken en nu had ik het idee om er 2x 2 in serie te zetten (24v 42w/1,75Ah) en dan dus die 2 setjes weer parallel aan elkaar te schakelen zodat je 24v 84w/3,5Ah hebt. Mag/kan/klopt dit?

Alvast bedankt!

Groetjes Serge

Bijna alles klopt. Alleen is er geen sprake van Ah maar A.
Een accu met 2 Ah kan 2 uur 1 Ampère leveren of 1/2 uur 4 Ampère.
Een 12 Volt, 21 Watt lampje trekt een stroom van 1.75 A (Ampère) en kan dit uren volhouden.

Ah ofwel Ampère-uur is een capaciteit en A ofwel Ampère is een stroom.

Je berekening dat 2x serie en daarvan 2 parallel op 24V 84 W en 3.5 A uitkomt is juist.

Rick

Oke, duidelijk.. ik twijfelde al aan of het gewoon ampere of ampere uur was.. ik bedoelde hetzelfde.

In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik ga er mee aan de slag.. al zie ik dat het mooi weer is hier dus de lipo's zijn ook aan het laden voor een mooi vluchtje.

Back