Parat eens anders

Ronald zei:
Robert op het ponton en dan alle aanwezige slepers ervoor, als eerbetoon aan een geweldig forum..................
En neeeeee Roel,
niet tegelijkertijd de brandspuiten testen.

groeten, Ronald
niet alle slepers ervoor denk ik zo...dan ben ik bang dat er het een en ander platgedrukt word :roll: ik heb al een leuk ideetje wat ik kan gaan doen...maar dat zien jullie dan wel :D

@Robert, ik lees trouwens vanmiddag dat je opdracht hebt gekregen om af te vallen...
80 kilo, daar ga je volgens mijn bescheiden inschatting wel overheen.
Vanaf nu: 10 droge crackers per dag en 4 liter water, dan zou je het moeten redden :lol:

Roel

nog steeds iets te slepen nodig, heb hier nog een oud vlot staan... genoeg om mij 3 jaar geleden te dragen :oops: 50 kg ongeveer dus... met een leuk zeiltje erover heb je een leuk sleepobject!

groeten, monkey

Dat zijn toch ook niet veel meer als pallets met piepschuim ertussen, monkey?

Jurgen

? nee :?
2 dubbel op elkaar gelijmde piep dakplaten, 1 kant wit 1 kant groen, je kent ze wel, waar de pannen rechtstreeks op gaan.

Groeten, Monkey

Weer een updateje,

Ik heb me de laatste weken voornamelijk bezig gehouden met het spuiten van de boot en het in bouwen van de functies.

afb3046.jpg

Opzicht niet zo veel bijzonders. De aansturing van de beide dak monitoren kan geheel volgens bouwplan gemaakt worden. Ik heb echter één monitor aan de servo gekoppeld en laat de andere monitor volgen. Graupner koppeld beide monitoren met twee stangetjes. Voor deel van 'mijn' methode is een wat betere gelijkloop.

afb3047.jpg

Ik heb er nogal een hekel aan als bedrading niet netjes is weg gewerkt. Je ziet wel eens collega bouwers waar de bedrading als een hoop spagetti in het schip zit en er uit springt als de opbouw er afgaat. Das niets voor mij. En het netjes wegwerken van bedrading voorkomt storingen. Het gebruik van kleurcodes vergemakelijkt het zoeken.

Wordt vervolgd....

Roel van Essen zei:
:lol: Ik heb plotseling inpiratie voor een nieuw receptje:
"Smitwijs Rotterdam slagroom"...
Zullen we, Adam? :wink:

Roel

Roel,

ik denk dat ik van mijn in aanbouw zijnde Smit Rotterdam maar meteen een ijsbreker maak.
Heb je straks "Parat-ijs zonder slagroom".

Doe de hartelijke groeten aan Kor.

Kees.

Ik had gisteren geen tijd meer voor de rest, maar dan toch hier het vervolg.

Het hefmechanisme

Vanaf het begin af aan stond het alvast dat ik geen zeilwinch kon gebruiken zoals Graupner voorschrijft in hun bouwbegeleiding.
Ik heb namelijk een Futaba F16 ingebruik met 2 knuppels, 2 schuifregelaars en 2 Scen multiswitchen.
De ene schuifregelaar heb ik nodig voor de snelheidsregelaar van de VSP'en en de andere voor het zwenken van de blusmonitoren.
Daar de multiswitchen geen "prop" kanalen hebben moest het hef mechanisme dus anders bedient worden.

afb3081.jpg

Dus in Conrad catalogus op zoek gegaan naar een vertragingsmotor en een geschikt modelletje besteld.
Omdat er in de mast geen eindschakelaars konden worden in gebouwd moest er iets komen wat door kon slippen zodra de monitor zijn uiterste standen zou bereiken.
Denkend aan verhaalkoppen op schepen heb ik na wat rekenwerk over de stijgsnelheid en de dan te draaien diameter, een klein verhaalkopje uit PVC gedraaid, en dit op het asje van de vertragingsmotor gemaakt.

afb3082.jpg

Zoals te zien is op de foto ligt het lijntje twee slagen om de trommel heen.
De lijn word door een veertje aan het onderste part op spanning gehouden.
Om te voorkomen dat de lijn over elkaar gaat lopen is er nog een stukje staf aangebracht tussen de beide parten.
Inmiddels heeft het systeem droog gedraaid en werkt tot nu toe probleemloos.
Als de monitor één van z'n eindstanden bereikt slipt de lijn gewoon door op de trommel.
Het valt of staat echter wel met het makkelijk kwijtraken van de slang in de romp.
Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat de "elektriek" nog niet aangesloten was in de opbouw.

@Adam: Tip van een andere 'Parat-bouwer', Bart v.d.Lee uit Harderwijk:
Zorg dat je slang middels een elastiekje of veer naar beneden wordt getrokken als je je blusmonitor inliert. Een en ander zal goed op elkaar afgestemd moeten worden, maar... het kan!
Hij is nog bezig, maar 'liert' zijn blusmonitor in en uit middels een sneldraaiende motor die een spindel van M4 schroefdraad aandrijft.
Hij had ook het probleem van de slang die alle kanten uitging, en heeft dat met een veer opgelost.
(Ik heb (heel laf, maar zo ben ik) uiteindelijk na veel experimenteren het hele winchmechanisme uitgebouwd... Het ziet er wel leuk uit, dat uit- en inschuiven, maar gaf me teveel problemen. En qua worplengte scheelt het nauwelijks.

Groet
Roel

Back