Ik had gisteren geen tijd meer voor de rest, maar dan toch hier het vervolg.
Het hefmechanisme
Vanaf het begin af aan stond het alvast dat ik geen zeilwinch kon gebruiken zoals Graupner voorschrijft in hun bouwbegeleiding.
Ik heb namelijk een Futaba F16 ingebruik met 2 knuppels, 2 schuifregelaars en 2 Scen multiswitchen.
De ene schuifregelaar heb ik nodig voor de snelheidsregelaar van de VSP'en en de andere voor het zwenken van de blusmonitoren.
Daar de multiswitchen geen "prop" kanalen hebben moest het hef mechanisme dus anders bedient worden.
Dus in Conrad catalogus op zoek gegaan naar een vertragingsmotor en een geschikt modelletje besteld.
Omdat er in de mast geen eindschakelaars konden worden in gebouwd moest er iets komen wat door kon slippen zodra de monitor zijn uiterste standen zou bereiken.
Denkend aan verhaalkoppen op schepen heb ik na wat rekenwerk over de stijgsnelheid en de dan te draaien diameter, een klein verhaalkopje uit PVC gedraaid, en dit op het asje van de vertragingsmotor gemaakt.
Zoals te zien is op de foto ligt het lijntje twee slagen om de trommel heen.
De lijn word door een veertje aan het onderste part op spanning gehouden.
Om te voorkomen dat de lijn over elkaar gaat lopen is er nog een stukje staf aangebracht tussen de beide parten.
Inmiddels heeft het systeem droog gedraaid en werkt tot nu toe probleemloos.
Als de monitor één van z'n eindstanden bereikt slipt de lijn gewoon door op de trommel.
Het valt of staat echter wel met het makkelijk kwijtraken van de slang in de romp.
Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat de "elektriek" nog niet aangesloten was in de opbouw.