Paritech Fox 1/2

Hier nog een foto van een verlijming van een scharnierstift; de dikke lijmrups is duidelijk te zien. Ik heb geen bang dat de roeren er ooit uit gaan komen.

dsc038102.jpg

Vanavond de hoogteroeraansturing gemaakt. Eerst het makkelijke deel; de hevel monteren. Hiervoor zijn draadhulzen in het gfk hoogteroer ingewerkt bij Paritech.

dsc037901.jpg

Nu het moeilijke deel; 2 digitale futaba servo's van 20kg per stuk inbouwen. Deze zijn wat groter dan een standaardservo dus begonnen met het spant groter uit te zagen. Met een dremel en een frees het ruwe werk gedaan, daarna een tien minuutjes met de vijl erop gezeten om alles een beetje recht te krijgen. Dan de servos ingebouwd via het gat voor het staartwiel. Tijdens het inbouwen moeten meteen de hevels en de stuurstangen op de servo's zitten, anders kan je er nooit meer aan. Al bij al een rotklus vanwege geen plaats om te werken. Veel beter zou zijn van de servo's in het stabilo in te werken, is ook sneller aangesloten bij het opbouwen. Je ziet ook wat ik allemaal heb moeten doen om die servo's daar te monteren; lange boor maken met een 1.2mm stalen stuurstang en een hoop koppelstukken met wat neodymmagneten erop om de schroefjes op hun plek te krijgen.

dsc038503.jpg

dsc038404.jpg

dsc038305.jpg

Achteraf nog een hele poos staan kijken op het toestel. Ik zou graag een steun maken voor de turbine waar niets zichtbaar van blijft wanneer de turbine er niet op zit. Ik heb wat bedacht met 2 stalen stangen, waar je bovenin de turbinesteun kan schroeven. Ik zal het eens uitschetsen om te kijken of het wat wordt.

Vandaag enkele plezante werkjes gedaan, ik had namelijk geen zin om met zijruitjes of cockpit's te knoeien.

Begonnen met het solderen/inbouwen/afstellen van de remklepservo's. De steuntjes had ik vroeger al ingebouwd. Vervolgens heb ik de afwerkstrip op maat geschuurd en bovenop de remklep gelijmd.

dsc0386j.jpg

dsc0387w0.jpg

dsc0388m.jpg

dsc0394s.jpg

De servobakjes worden klaargemaakt om in de vleugel te lijmen. Daar de hitec servo's nét een tikkeltje groter zijn dan graupner/JR servo's moet ik deze bakjes doormidden zagen. Geen probleem, deze worden toch eerst nog op een opdikblokje verlijmt. Het blokje is 18mm zacht triplex. Dit is erg licht en kan makkelijk in model van de vleugel geschuurd worden. De verlijming doe ik met 24h epoxy en katoenvlokken. Om snel de juiste hoeveelheid lijm te vermengen gebruik ik een spuitje en giet er 5ml resin/harder in (pacer 24h epoxy is 50/50 op volumedelen).

dsc0382h.jpg

dsc0383l.jpg

Uiteindelijk ook nog de sleephaakservo van een stuurstang voorzien en deze servo afgeregeld.

dsc0395zu.jpg

Het is hier enige tijd stil geweest, enkele andere projecten gingen voor en er was niet altijd de tijd het in dit verslagje te plaatsen.

De volledige inbouw van de electronica is klaar. Alle bekabeling ligt op z'n plek, alle stekkers zijn gesoldeerd,... Ook de servo's in de romp zijn afgesteld. Enkel nog de stuurstangen voor de aileronservo's maken en deze dan afstellen en alle rc-apparatuur is klaar.

Eindelijk de moed gevonden aan de cockpits te beginnen. Deze zijn zowat de grootte van een dakvenster. Ik ben dan ook tot de vaststelling gekomen dat grote cockpits meer meters knip- en schuurwerk geven waar extra tijd in kruipt. Uiteindelijk vanavond de voorste cockpit met silicone op z'n frame gelijmd. Hoe de frames scharnieren en sluiten leg ik later nog uit.

Eén van de achterste ruitjes heb ik ook klaar; hier heb ik meer schroefjes moeten gebruiken dan ik eigenlijk wou, anders volgde het ruitje de romp niet. Omdat we de romp voorlopig nog niet gaan lakken wou ik de ruiten ook niet inlijmen. De lijm zou zichtbaar blijven en meestal geeft dit een vuile indruk (ook al gebruik je cockpitlijm).

dsc0591i.jpg

rompcockpit.jpg

Laatst bewerkt:
Back