Hier nog een foto van een verlijming van een scharnierstift; de dikke lijmrups is duidelijk te zien. Ik heb geen bang dat de roeren er ooit uit gaan komen.
Vanavond de hoogteroeraansturing gemaakt. Eerst het makkelijke deel; de hevel monteren. Hiervoor zijn draadhulzen in het gfk hoogteroer ingewerkt bij Paritech.
Nu het moeilijke deel; 2 digitale futaba servo's van 20kg per stuk inbouwen. Deze zijn wat groter dan een standaardservo dus begonnen met het spant groter uit te zagen. Met een dremel en een frees het ruwe werk gedaan, daarna een tien minuutjes met de vijl erop gezeten om alles een beetje recht te krijgen. Dan de servos ingebouwd via het gat voor het staartwiel. Tijdens het inbouwen moeten meteen de hevels en de stuurstangen op de servo's zitten, anders kan je er nooit meer aan. Al bij al een rotklus vanwege geen plaats om te werken. Veel beter zou zijn van de servo's in het stabilo in te werken, is ook sneller aangesloten bij het opbouwen. Je ziet ook wat ik allemaal heb moeten doen om die servo's daar te monteren; lange boor maken met een 1.2mm stalen stuurstang en een hoop koppelstukken met wat neodymmagneten erop om de schroefjes op hun plek te krijgen.
Achteraf nog een hele poos staan kijken op het toestel. Ik zou graag een steun maken voor de turbine waar niets zichtbaar van blijft wanneer de turbine er niet op zit. Ik heb wat bedacht met 2 stalen stangen, waar je bovenin de turbinesteun kan schroeven. Ik zal het eens uitschetsen om te kijken of het wat wordt.

Vanavond de hoogteroeraansturing gemaakt. Eerst het makkelijke deel; de hevel monteren. Hiervoor zijn draadhulzen in het gfk hoogteroer ingewerkt bij Paritech.

Nu het moeilijke deel; 2 digitale futaba servo's van 20kg per stuk inbouwen. Deze zijn wat groter dan een standaardservo dus begonnen met het spant groter uit te zagen. Met een dremel en een frees het ruwe werk gedaan, daarna een tien minuutjes met de vijl erop gezeten om alles een beetje recht te krijgen. Dan de servos ingebouwd via het gat voor het staartwiel. Tijdens het inbouwen moeten meteen de hevels en de stuurstangen op de servo's zitten, anders kan je er nooit meer aan. Al bij al een rotklus vanwege geen plaats om te werken. Veel beter zou zijn van de servo's in het stabilo in te werken, is ook sneller aangesloten bij het opbouwen. Je ziet ook wat ik allemaal heb moeten doen om die servo's daar te monteren; lange boor maken met een 1.2mm stalen stuurstang en een hoop koppelstukken met wat neodymmagneten erop om de schroefjes op hun plek te krijgen.



Achteraf nog een hele poos staan kijken op het toestel. Ik zou graag een steun maken voor de turbine waar niets zichtbaar van blijft wanneer de turbine er niet op zit. Ik heb wat bedacht met 2 stalen stangen, waar je bovenin de turbinesteun kan schroeven. Ik zal het eens uitschetsen om te kijken of het wat wordt.