park flyer

ik zit met een gedacht om me een parkflyer te maken met balsa hout.
het totaal gewicht zou zeker onder de 500 gram moeten zitten.
maar wat heb je allemaal nodig daarvoor.
ik zou wel proberen voor de normale mechanica van vliegtuigen erin te steken. hoogteroer rolroer zoals een gewoon vliegtuig. maar dan heel licht. ik zou met visdraad werken op tweearmige servo.
wat heb je daarvoor nodig. 3 of 4 servos, ontvanger. motor + propellor heb je een speedcontroller nodig? (is dit voor je vliegtuig minder power te geven zodat het trager vliegt?)
geld is niet echt een probleem.
ik zou me een futuba fx18 kopen. daarbij zitten 3 servos en ontvanger al bij. is het niet echt men ding kan ik deze zeker nog verkopen. ipv van zo een crappy zendertje.
alle hulp is welkom.
ik ben nogal technisch aangelegd.

je hebt 2 servo's nodig. 3 kan maar is niet nodig, een hoogte + staart of hoogte + rol werkt ook goed.

Om het licht te houden heb je wel micro servo's nodig van 9 gram of lichter. Een motor + speed controller ook tenzij je hard kan gooien ;) Als geld toch niet zo belangrijk is zou ik een klein borstelloos motortje nemen, axi 2220/20 met een 8x4 prop bv en dan een 10A regelaar + 3s kokam 1500 lipo cellen. Dit werkt goed voor vliegtuigen tot 800-900 gram ;)

Totaal kan je dan beneden de 500gram blijven, is het niet zo heel duur en heb je vermogen zat om goed te kunnen vliegen.

hoe lang vlieg je dan daarmee?
ik heb zitten zien naar die futuba robbe fx 18 van 350 euros
daar zitten 3 servos bij ma die wegen 45.6 gram of zoiets
is dat voor de drie of per stuk? en staat er bij dat het een hobby is waar je vingers kan bij verliezen 8O ??? hoe snel draait zo een propellor dan wel? zitten daar scheermesjes op of zo?
aangezien ik iemand ben met vallen en opstaan zou ik graag al mijn vingers behouden :lol:

Die propeller moet altijd overal uit de buurt blijft ;) Ze draaien op 9000 toeren of hoger en dat kan dus aardig pijn doen ;) Zo'n kleine electro motor is een stuk minder gevaarlijk dan een benzine natuurlijk maar je moet altijd uitkijken.

Dat gewicht van die standaard servo's is per stuk. Je kan beter een losse zender kopen en een kleine ontvanger en 2 micro servo's. Die ontvanger die bij die set zit is ook te zwaar voor een parkflyer. Ontvanger accu heb je niets aan en de schakelaar ook niet ;)

FX18 is een goede zender war je veel mee kan. Heb ik zelf ook en ik vlieg er alles mee.

Met die combi (2212/20 en 8x4 + 3s lipo) vlieg je makkelijk 15 a 20 minuten afhankelijk van het model en je vliegstijl. Ik vlieg met 2000 klipo's op een 500 gram delta 30 min als ik rustig vlieg ;)

kun je feitelijk de frequentie van een zender verandern van 35 mhz naar 40. zodat je er autos ook mee kan besturen.
kga eens smurfen naar jouw producten voor afmetingen en zo.
kan ik gelijk op autocad al een ontwerpje maken met alles in.
bedankt

nee, dat kan alleen bij een dure zender waar het zend moduul los te krijgen is. Dan zit je op 1000 euro voor een zender ;)

ik wil er wel geld aan geven. maar ZOVEEL toch niet hoor.
damnit een klein maandloon voor een zender.
modelbouwhobbys zijn gewoon hardstikke duur.
:)
die fx 18 kost zonder de servos en zo toch geen 300 euro?

bij shamrock in maastricht is de FX18 108 euro incl accu en daar komt dan ongeveer 13 euro bij voor een kristal.

als je geld wilt besparen,....

kun je beter direct een bouwkit kopen
als je begint met zelf ontwerpen,
ben je vaak duurder uit, voor je eindelijk een
redelijk vliegend model hebt

helemaal als je geen ervaring en of hulp hebt

zo weinig? dat verbaast me maar dan op een positieve manier.
als je alle electronica bijeentelt voor een parkflyer van 500 gram (totaalgewicht) met zender
gaat me dat niet meer dan een goede 250 euros kosten.
zijn de protech motoren en servos van goeie kwaliteit.
er is een winkel in de buurt en dan moet ik niet lang op mijn wisselstukken wachten.
maar als je de autos bekijkt (zijn geen zak waard) :(

motor zou ik niet op bezuinigen ;) Protech is nog niet zo lang in de borstel loze motoren. Een axi heeft zicht gewoon al bewezen. Castle Creations Phoenix 10 regelaar is ook gewoon een hele goede.

Een goede motor scheelt in vliegtijd, vermogen en warmte. Zoek eens een Axi 2212/20 of een 22/12/24. Zul je geen spijt van krijgen ;)

Servo's van protech ken ik zo niet maar voor een parkflyer is dat ook niet zo heel belangrijk. Als ze 9 gram zijn kan je ze gewoon gebruiken dus da's makkelijk.

Ontvanger is wel belangrijk. vooral als je op een veldje gaat vliegen bij huizen in de buurt. Een schulze 435 is een goede ontvanger, klein, erg licht en niet zo duur. Geen gws of jeti rex5 zooi erin. Komen alleen maar problemen van.

ja die motor ziet er wel goed uit. heel licht en klein. voor de prijs van 68 euro.
jullie ervaring bespaart mij een hele hoop moeite en ontevredenheid.
als ik met de bouw begin zal ik het verloop ervan (van autocad tot eigenlijk ontwerp) op het forum zetten. wat heel leuk zou zijn is miss mij op punten dan wijzen waar ik de bal missla.

als ontvanger zou ik eens kijken naar een quadra bij rc-jepe.
zijn erg interessant en ook niet duur.
is mooie technologie.

kleine samenvatting.
ik moet dus kopen.
axi 22120/20 kostprijs 68 euro gewicht 57 gr 27,7 x 30 mm
schulze 435 kostprijs 45 euro 3,5x 10x 15 gewicht?
prop 8x 03,8 kostprijs 4,75 euro gewicht?
10a regelaar protecht kostprijs 29,95 gewicht 5 gr 7x19x5mm
3s kokam 1500 lipocellen ????? niet zeker kostprijs 28 gewicht???
3 servos protech servo b-1062 3x 23,50 euros gewicht 3x 6,20 gr
afmetingen 20x8x17,6mm

kan iemand mij zeggen a: het gewicht van de schulze 435 , b: een ander batterij pak.
die lipo cellen is me veel te moeilijk qua laden en zo (moet je dit in een alu case laden omdat de graden oplopen tot 1600 graden. of zat ik op een verkeerd model te kijken?)
c het gewicht van de prop is dit te verwaarlozen?

die lipo cellen is me veel te moeilijk qua laden en zo (moet je dit in een alu case laden omdat de graden oplopen tot 1600 graden. of zat ik op een verkeerd model te kijken?)

nee, niet in een aluminum koffer, gebruik bij voorkeur een keramische doos, aluminium kan niet tegen de temperatuur.
Ik gebruik een ovenschotel, dat werkt ook.
:D :D
Laat ze wel afkoelen voor je ze in je depron model steekt en gebruik bij voorkeur ovenhandschoenen. :D :D

Waar haal jij dat trouwens 1600°C ?????????????

dat stond op een site
is er geen veiliger mogelijkheid?
ander soort batterijen?
kvind het nogal redelijk gevaarlijk die soort
8O

Beste Elwitten,

Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met modelvliegen? En met het ontwerpen en bouwen van vliegtuigen?
Wat ik opmaak uit je vragen denk ik dat je helemaal geen ervaring hebt met beiden.
Als dat zo is, dan zou ik een leuke bouwdoos kopen met simpele zender en de hele reut en bij een vliegclub langs gaan. (Het beste kun je zelfs eerst bij een club langs gaan en je daar laten adviseren). Waar wilde je gaan vliegen? Bedenk wel dat vliegen officieel alleen mag op daartoe aangewezen modelvliegvelden en het is niet dat je eventjes doet. Ga ervan uit dat je het echt moet gaan leren en als het niet goed gaat, dan valt het op de grond en is het stuk. Zeker met een balsahouten model.
Verder is een model ontwerpen niet alleen het bij elkaar rapen van de onderdelen. Er komt ook nog iets van aerodynamica bij kijken. Waarom vliegt het ene model wel en het andere model niet. Bovendien bepaalt de vorm van de romp en vleugels ook hoe een model vliegt.
Lipo's zijn op zich niet gevaarlijk, maar je moet wel weten wat je doet. En volgens mij weet jij dat niet.

Zie overigens ook de post van Han Veldhuis op de eerste pagina. Daar heb je volgens mij helemaal overheen gelezen.

Met andere woorden: Bezint eer ge begint!!!!

laat je niks wijsmaken (ook niet door mij :D )
Lipo's worden niet eens handwarm bij het laden als je het goed doet. Met een lader die ervoor voorzien is gaat het net zo gemakkelijk als gewone batterijen.
In een gsm zitten soms ook lipo's (of li-io) dus als het zo gevaarlijk zou zijn zouden ze dat toch niet gebruiken

Back