park flyer

geen.
de enigste ervaring dat ik kan voorleggen is
1 een vliegtuig kleiner dan 500 gram(mag toch in velden)
2 opleiding architectuur.
3 momenteel technisch tekenaar van beroep
4 vriend die werkt voor dhl onderhoud vliegtuigen (enige affiniteit met het vliegen wss)
5 niet voor de stoefen maar ik heb heel veel ervaring met balsa hout.
mede door mijn opleiding waar ik wekelijks wel een maquette moest maken

en ik krijg er redelijk de zeik van dat iedereen dat afraad
niet verkeerd oppakken maar met jullie ervaringen zouden jullie me heel wat kunne helpen maar iedereen raad gewoon af. zou jij ooit begonnen zijn moesten ze je op de club niet geholpen hebben???

heb al verschillende uren op een simulator gevlogen en dat ging wel redelijk aardig (broer heeft program) redelijk oud wel en nu verkocht

en dan nog iets
chrashen so what.
dan maken we wel een nieuwe.
goeie tip voor balsa bouwers-> planken kopen en daar je balkjes uitsnijden ipv balkjes te kopen(geld gespaard)
en triangulatie is the key om tot een stevige constructie te komen.

lipo's zijn niet gevaarlijk. Goede lader en regelaar met lipo afslag en er kan haast niets gebeuren.

Gewicht van de 435 is 9 gram ofzo.

Het gaat mij niet om de stevigheid van de constructie, dat geloof ik wel, maar om de vorm van vleugel en romp, zwaartepunt e.d. En dan helpt kennis van de grote luchtvaart ook niet echt, want bij kleine modellen werkt dat toch weer net iets anders.
Verder zeggen ze niet dat vliegen op een gewoon veld met een vliegtuig onder de 500 gram mag. Er zijn nog geen regels voor. Ook al is het een licht vliegtuig, dan nog kan je iemand verwonden als tegen iemand aan vliegt en dat gaat ten koste van onze hobby, want die komt dan weer in een kwaad daglicht te staan.
Vliegervaring met een modelvliegsimulator is absoluut niet hetzelfde als echt vliegen.

Verder wil ik je echt niet afzeiken. Ik probeer je te helpen en te zorgen dat je enthousiast blijft voor het vliegen. Wat is jouw bezwaar om bij een club te gaan kijken en je daar te laten voorlichten?

Oh ja, Over het algemeen geldt dat stevigheid ten koste gaat van een laag gewicht, maar dat zou jij dan toch moeten weten.

ik heb zo het gevoel dat ik moet gaan kantklossen of zo? :(
mensen met zonder ervaring worden gewoon ontmoedigd.
of is dat voor het clubleden gehalte hoog te houden.

ik vraag toch geen uitleg over een 1/2 schaal met een paar turbinemotors in op kerozine.
nee gewoon een parkvliegertje van MAX een halve kilo.
:(

Ook een halve kilo met een draaiende prop kan schade aanrichten en ik probeer je helemaal niet te onmoedigen.
Volgens mij wil je helemaal geen hulp. Je wilt alleen je zin krijgen en bent zo eigenwijs dat jij denkt dat wat jij wilt, het juiste is.

Maar nu heb je mij nog geen antwoord gegeven, waarom je niet bij een club wilt.

alles kan kapot hoor.
het lift principe van een vleugel zat verwerkt in ons lessenpakket.
ik heb een simulator dat lift berekent van nasa uit.
een goed doordachte structuur levert winst in gewicht en sterkere constructie.
besef je wel wat voor gewicht kranen kunnen tillen gewoon door een structuur dat getrianguleerd is in de drie vlakken? das gewoon mega vormvast.
het is een rare vergelijking met vliegen maar ik bedoel dat structuren echt wel wat aan kunnen maar daarmee bedoel ik ook weer niet onverwoestbaar.
en van het zwaartepunt. als je vliegtuig alleen op vleugtippen steunt en het blijft horizontaal hangen. zit je zwaartepunt dan goed? (dit is een pure gok)

lees aub de rest ook. ik vraag duidelijk hulp. geen ontmoediging maar dat is bij deze goed gelukt.
bedankt.
vissen is ook een hobby.
:?

elwitten zei:

Dan luister eindelijk eens naar de oude rotten en ga naar een club en win daar ook info in over deze o zo mooie hobby. Wij willen je alleen maar behoeden voor de fouten die enkelen van ons ook gemaakt hebben.

elwitten zei:
de enigste ervaring dat ik kan voorleggen is
1 een vliegtuig kleiner dan 500 gram(mag toch in velden)
2 opleiding architectuur.
3 momenteel technisch tekenaar van beroep
4 vriend die werkt voor dhl onderhoud vliegtuigen (enige affiniteit met het vliegen wss)
5 niet voor de stoefen maar ik heb heel veel ervaring met balsa hout.
mede door mijn opleiding waar ik wekelijks wel een maquette moest maken

1. nee, ook dan gelden er regels, zoals toestemming van de grondeigenaar, afstand tot de bebouwing, millieuvergunning enz, enz.
2. Mooie opleiding, alleen helemaal niet van toepassing op deze hobby en helaas ook niet op het ontwerpen van vliegtuigen groot of klein.
3. Heeft wel zijn voordelen met het tekenen en inscannen van een tekening en het lezen van een bouwtekening, maar meer ook niet.
4. Wat voor een soort onderhoud. banden lichter, hydrauliek monteur, plaatwerker, electromonteur, informatica monteur, enz, enz. Geen van al deze weten waarom een vliegtuig vliegt en wat het doet als je in de vliegtoestand iets veranderd. Met zijn allen samen misschien wel.
5. Zo heb ik ook veel ervaring in de bouw, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een huis kan bouwen en ontwerpen.

elwitten zei:
en ik krijg er redelijk de zeik van dat iedereen dat afraad
niet verkeerd oppakken maar met jullie ervaringen zouden jullie me heel wat kunne helpen maar iedereen raad gewoon af. zou jij ooit begonnen zijn moesten ze je op de club niet geholpen hebben???

95% van ons is begonnen dank zij alle hulp die we kregen op de club. Die andere 5% is begonnen in de begintijd van het RC vliegen en heeft toen heel veel schade opgelopen en moeten verwerken. Zij moesten alles zelf uitzoeken en daar profiteren wij nu van.

elwitten zei:
heb al verschillende uren op een simulator gevlogen en dat ging wel redelijk aardig (broer heeft program) redelijk oud wel en nu verkocht

Leuke aanvulling van de hobby modelvliegen en ideaal om nieuwe figuren te leren maar om ermee te leren rc-vliegen is weer heel iets anders. Je "voelt" niet direct wat je kist doet.

elwitten zei:
en dan nog iets
chrashen so what.
dan maken we wel een nieuwe.

doe maar lekker stoer en duur. hier kom je vanzelf wel op terug.

elwitten zei:
goeie tip voor balsa bouwers-> planken kopen en daar je balkjes uitsnijden ipv balkjes te kopen(geld gespaard)
en triangulatie is the key om tot een stevige constructie te komen.

Dat van die balkjes die konden we al dat doen wij al jaren. Die losse latjes en balkjes zijn alleen voor de beginners met nog niet veel ervaring.
En triangulatie is leuk maar als je het niet goed weet toe te passen wordt alles onnodig zwaar, en krijg je van die jaren 70 modellen die gemaakt waren om een lichte crash te overleven.

voor jou is,....
ja je zult het wederom geen leuk antwoord vinden

lid worden van een club
daar krijg je alle hulp die je nodig hebt
en het is nog verplicht ook !!!
het is namelijk verboden om met welk vliegtuig dan ook
waar dan ook maar te vliegen
mits op een daar voor bestemd terrein

sorry maar dat is de wet

OK, mijn punt komt dus niet over. Vissen is ook een hobby idd, maar modelvliegen is veel leuker :)

Ik wil je echt niet ontmoedigen!!! Maar heb je al eens bedacht waarom er modelvliegbrevetten bestaan en waarom die verplicht zijn bij de meeste clubs. Heb je je al eens bedacht dat als je ergens gaat vliegen je een (speciale) WA verzekering moet afsluiten? Waarom zou dat zijn? Er vallen doden door modelvliegtuigen. Er vliegen (kleine) vliegtuigen door betonnen elektriciteitshuisjes (echt waar, vraag maar na op het forum).
Weet je hoeveel toeren zo'n propeller kan maken?

Schijnbaar hebben meer mensen je deze tips gegeven. Als dat zo is: Waarom doen ze dat allemaal? Zit er misschien dan toch een kern van waarheid in?

Dit is mijn laatste bericht over dit onderwerp, maar ik hoop echt dat dit je aan het nadenken zet. Bovendien kan kijken bij een club echt geen kwaad, het doet zelfs geen pijn (als alles goed gaat).

Ik hoop echt van ganser harte dat je veel plezier zult beleven in deze hobby. Een belangrijke eigenschap van modelvliegers heb je in ieder geval al, je bent erg eigenwijs ;)

elwitten zei:
een goed doordachte structuur levert winst in gewicht en sterkere constructie.
besef je wel wat voor gewicht kranen kunnen tillen gewoon door een structuur dat getrianguleerd is in de drie vlakken? das gewoon mega vormvast.

Als die b-52 of de boeing 747 op die manier gemaakt waren dan vielen ze allemaal uit de lucht bij de eerste de beste luchtzak of sterke turbulentie.

En wat het zwaartepunt betrefd ook daar geeft het programma's voor maar dat is dan een beginpunt. Voor ieder toestel is dit anders en zelfs voor iedere piloot is dit weer anders.

Ik wil hier ook geen ruzie over maken, maar vingers kwijtraken is absoluut niet het minste wat zo'n propeller kan doen. 9000 toeren is zeker mogelijk.

De naam Parkflyer is alleen maar een marketing naam om een produkt te verkopen.

voor jullie allemaal weer over de rooie gaan :D willen jullie eens kijken naar die link die ik enkele berichten terug geplaatst heb.
zoiets vliegt zeker niet door een betonnen muur.
dat doet men auto tegen 100 per uur nogniet.
das toch een klein vliegertje.
ik wil hier geen km hoog vliegen
en mijn bedoeling is max 500
maar dan liefst heel wat minder.

mag ik mezelf niet eens fier maken dat het lukt.
ik ben nogal redelijk iemand die zich in iets vastbijt.
maar ook graag achtergrond informatie wil.
ik ben bereid voor te leren.
en in belgie weet ik niet echt zo een club zijn.

Niet door beton vliegen met een electro vliegtuig(je)[/list:u:945e2ae896]
  • Een van de electro vliegers heeft zich met één enorme klap beroemd gemaakt bij de LVC;
    door een inschattings fout vloog hij net wel tegen een grindbetonnen transformator huisje aan.

afb1908.jpg

Met als resultaat dat de romp met alle zware delen zoals accu paket in het afgesloten huisje liggen.
    En een klein GAT in het huisje! Effe Apeldoorn bellen?

Het is goed om meer achtergrond informatie te zoeken. Dat zal ik altijd aanraden.
Ik weet niet precies waar er in Belgie clubs zijn, maar ik weet wel dat er hier mensen zijn die dat weten. Dus als je verteld waar je ongeveer woont dan zijn er vast mensen die jou kunnen vertellen waar een club in de buurt zit. Misschien zijn hier ook wel clubleden van die club hier.

Misschien gaat het modelletje niet door een betonnen muur, maar als je een onschuldige omstander raakt of eigendommen van anderen kan je wel schade aanrichten. Zeker met een draaiende prop. Als de motor 9000 toeren draait, hoeveel meter per seconde leggen de tips van de prop dan af?
Zelfs al heeft die onschuldige bijstander geen schade, hij is geschrokken en de hele boel kan opgeblazen worden. Daar is de hele modelvlieghobby dan de dupe van. Dat is waar wij zo bang voor zijn. Het is al heel moeilijk voor een club een geschikt veld en vergunningen te krijgen zonder negatieve publiciteit.
Dus ga op zijn minst eens bij een club kijken, want het is behalve heel leerzaam vaak ook heel erg gezellig.

Heel veel plezier, Tanja

ik ben van haaltert tegen aalst (belgie).
heeft er nu iemand al naar die link gekeken van die uccelino vlieger (elektro zwever) nu dat gaat niet zo een gat maken.
was wel een dunne laag beton. niet gewapend ook.
welke snelheden is er mee te bereiken met zo een electro zwever?
moet in dat model van die link enkele posts terug zo een motor in die 9000 toeren maakt?

Club in de buurt van Aalst:
THE AERO SCOUTS vzw
Met als contactpersoon:
Van Langendonck Lieven
Elzendreef 2
1700 DILBEEK 02/466307

en welke snelheden zijn er te bereiken met een zwever?
Mmm, als je vleugel breekt in de lucht en je romp komt alleen naar beneden... een 200 km/u??

Beste Elwitten,

Ik heb eventjes naar die link gekeken. Ik weet niet of ik het goed gezien heb, maar volgens mij heeft dit zwevertje een heel dun en scherp vleugelprofiel. Als dat zo is, dan is het zeker geen sloom zwevertje, maar meer een soort van klein Hotlinertje. Met andere woorden, dan gaat het super snel en is het niet in de hand te houden voor een absolute beginner.
Over toerentallen gesproken: Over het algemeen maken die kleine electromotortjes nog veel meer toeren als grote motoren, maar als je mijn posts nu eens echt goed hebt gelezen is, dat niet mijn enige bezwaar. En ik heb ook al eerder gezegd, dat dat zwevertje niet zomaar door een betonnen muur zal gaan.
Ter verduidelijking: Het model dat daar door het beton gegaan is, woog maar 800 gram!!!!!

Back