Parkzone Sport Cub as3X BNF

En wat ook een punt van aandacht is zijn de flaps als je die gaat gebruiken.
Bij het starten ( grondstart ) heb je ze gewoon niet nodig! Waarvoor ze dan wel nuttig kunnen zijn is bij de landing. Echter de uitslag is gewoon te klein. Ze doen hun werk dan niet.
Ik land echter zonder flaps en ik denk dat jij dat ook gaat doen. Kortom, je kan ze nog wel even voor wat het is, niet installeren.

Mvg.Bernard

Bernard, bedankt!!
Krijg vandaag de sport cub binnen.
Ziet er allemaal goed uit.
Heb de 18A regelaar net vervangen voor een E-flite 40A versie die ik nog had liggen.
Zag wel dat de motordomping een fors end naar beneden gericht staat.
Dat viel me gelijk op.
Zou dat nou echt zo nodig zijn?
Nu weer lekker verder bouwen.
Vr Gr Erwin

Dankje Bernard.
Was ook niet van plan om te gaan pielen aan de motordomping hoor.
Maar viel me zo op dat het zo ver naar beneden staat.
De bouw is een feit.
Heb de sport Cub vliegklaar staan.
Fijn toestel om te bouwen en gewoon goed spul die Parkzone toestellen.
Nu nog fijnafstellen van de roeren en zaterdag haar Maiden maken.
Vr Gr Erwin

Vond de vleugelstruts overigens wel aan de slappe kant.
Lijkt wel alsof ze ervoor de sier opzitten.
Daar moet ik binnenkort nog even over lezen hoe die eventueel stugger te maken.
Vr Gr E

Afgelopen middag na het werk nog even bezig geweest met de sport cub.
Heb het idee van Bernard zijn manier van Lipo fixeren deels overgenomen.
Ik werk niet met magneten maar heb een dun plankje hout op maat gezaagt zodat die precies in het voorronder van de sport cub past.
Heb het plankje met Epoxy vastgelijmt.
Hierop 2 sterkere klittebandjes dan het ene origineel bevestigt zodat ik nu een 3S 2200Mah Lipo pack netjes en goedvastzittend kan plaatsen.
Hoop morgenmiddag de maiden ermee te maken.
Vr Gr Erwin

Struts.

full

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt door een moderator:
Was ook niet van plan om te gaan pielen aan de motordomping hoor.
Maar viel me zo op dat het zo ver naar beneden staat.
Een hoogdekker met de motor duidelijk lager als de vleugel zonder motordomp zal van nature bij wat meer vermogen zijn neus omhoog richten.
Dat moet je dan compenseren met hoogte roer wat zeer irritant is.
Met motordomp is dat goed tegen te gaan omdat de prop dan in neerwaartse richting trekt bij wat meer gas.;)

Heren............
Hier mijn relaas:
Afgelopen middag de Maiden gemaakt met de sport cub.
Starten en landen ging op kort gras en waarlijk een groot plezier om met dit toestel rond te tokkelen.
Wat vliegt zij geweldig zeg.
Werkelijk een heerlijk toestel en alles ging volgens het boekje.
Heb een 7 tal 2200Mah Lipo packs gevlogen en begon op 5 minuten.
Het laatste pack ging er na 15 minuten uit en had toen nog 33% erin zitten.
Dat met vliegen op half gas en lekker slow en low boven het veld.
Morgen weer genieten met deze parel.
Fijn weekend allen.

Toch nog even dit:
Weet iemand van jullie ofdat er een drie blads prop op kan die past op de stock motoras van de sport cub en zoja.....waar te halen?
Lijkt me nog mooier staan als er een 3 blads of 4 blads prop opzit.
Dan worden de Fly By s nog vetter.
Vr Gr Erwin

Vandaag maar weer flink wat Lipo packs vliegen met de sport Cub.
Ging gisteren erg prettig en met name het landen vond ik leuk om te doen.
Ik vloog samen met iemand die een E-flite Aprentice heeft.( de versie zonder hulpmiddel elektronika)
Die Aprentice is een stukje groter en zwaarder dan de sport Cub.
Vliegt ook erg goed maar had duidelijk een hogere vliegsnelheid.
Het verbaasde mij hoe lang ik gisteren op een 3S 2200mah Lipo pack kon vliegen.
Welliswaar niet continue veel op het gas maar wel veel half gas en kalm aan rondvliegend 2 meter boven het veld.
15 minuten kon ik uit een Lipo pack halen en dat was wel erg lang vond ik.
Mijn doorgaans andere kisten zijn met 4 of 5 minuten wel leeg.
Mijn E-flite micro Habu doet het slechts 3 minuten op een packje en dat zijn korte maar wel leuke vluchtjes.

Mijn Edge 540 V3 vlieg ik op een 4S 2200mah Lipo pack en vlieg daar doorgaans 4 minuten mee.
Als ik kalm aan doe misschien krap 6 minuten.
De vliegtijden van deze sport cub zijn dus een welkome verrassing voor mij.
Ik ondervond gisteren overigens geen negatieve eigenschappen aan de toch wel slappe vleugel struts.
Nou stond er geen wind maar voorlopig laat ik het zo en ga ze nog niet met carbon versterken zoals Bernard al wel heeft gedaan.
Wel las ik op het RCGroups Forum dat iemand daar wielen van een Multiplex Funcub onder zijn sport Cub had gedaan.
Daarmee zijn landingen in nog hoger gras goed mogelijk schijnt.
Wellicht een idee.
Vr Gr Erwin

Was weer heerlijk genieten vandaag met de sport Cub.
Op een aantal verschillende locaties gevlogen wat het vaak landen spannend houdt.
Begin het toestel steeds beter te kennen en aan te voelen en ze gaat steeds fijner vliegen.
Mag ik vragen: hebben jullie allemaal de stock wielen eronder of zijn er wellicht piloten die de wielen hebben veranderd voor een nog groter formaat?
Hoor het graag.
Vr Gr Erwin

Heb vandaag ook met de Sport Cub gevlogen en met de standaard wielen.Vliegt geweldig en met een 3S 2200 haal ik makkelijk 15 a 20 minuten.
De wielen zou ik wel willen veranderen d.w.z. het type waarin je lucht kan pompen.De wielen die eronder zitten zijn eigenlijk te hard.
Met weinig lucht in de banden is landen nog mooier en makkelijker en je kist heeft dan geen springneigingen meer.

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Dat van die wielen met lucht erin lijkt mij een zeer goed idee.
Ik merk ook dat het springen van het toestel tijdens het landen knap lastig kan zijn en die wielen met lucht erin zouden er een positieve eigenschap aan toe kunnen bijdragen.
Ik hoop dat jij dat indien tzt aanpast wil delen hier hoe dat gegaan is en of jij veel hebt moeten aanpassen.
Ik neem aan dat niet elk wiel zomaar op die uitsparing van het onderstel past want die heeft een vaste lengte.
Je moet wel wat vlees overhouden om het wiel te kunnen fixeren dmv die flensjes.

Dan nog dit..........
Vandaag veel gevlogen met de sport Cub.
Blijft een zalig toestel en heb wat lopen spelen met roer uitslagen.
Daarover ben ik nu ook wel uit en dat is een persoonlijke smaak.
Wat ik wel doe is met opstijgen dmv dual rates de Elevator maximaal uitslag kunnen geven waardoor het toestel eerder loskomt van de grond.
Op het moment dat het airborn is dan zet ik de knop op de zender om zodat ik weer normale uitslag op het hoogteroer heb.

Ik merk dat met windstil weer deze sport Cub als op rails vliegt.
Let wel: ik heb er dus geen Gyro inzitten.
Maar afgelopen avond stak de wind iets op.
Ik schatte een dikke 2 aan windkracht.
Toen was het wel wat werken geblazen.
Kon duidelijk merken dat de wind aan het toestel trok want er waren momenten bij dat ik dit kistje dan niet aan een beginnende piloot zou overlaten want die zou spontaan het zweet in de onderbroek krijgen.Ha ha ha ha
Het toestel wordt met wind erbij behoorlijk zwabberig vind ik.
Zal met het formaat van de vleugel te doen hebben en het niet al te zware vlieggewicht.

Nou vraag ik me af of er hier sport Cub piloten zijn die vliegen met de stock Parkzone Gyro/ontvanger?
Want ik vraag me stellig af wat die Gyro bijdraagt aan het toestel met wind erbij.
Ik vind deze Parkzone sport Cub een alleskunner en wil haar aankomende winter ook gaan inzetten op sneeuw indien voorhanden en vliegen met winderig weer.
Dat vliegen met veel wind zoals een dikke windkracht 4 of meer wat we veel hebben in het najaar en winterperiode deed ik al met mijn Parkzone VisionAire.
Dat 3D toestel is ook uitgerust met een Gyro die erg goed zijn werk doet.
Ik kan mijn VisionAire op een doos met eieren landen en zelfs met windkracht 5 a 6 vliegt dit kistje gewoonweg GOED.
Dat alles komt door de zeer fijne Gyro die erin zit.

Maar..................
Ik vraag me dus af wat die stock Gyro/ontvanger doet in de Parkzone sport Cub, want ik hoop stilletjes dat het veel bijdraagt aan een strakker en stabieler vlieggedrag met meer wind.
Kan iemand mij hier antwoord op geven?
Ik heb geen Gyro nodig om te leren vliegen, maar graag wel om het toestel strakker te doen vliegen met meer wind erbij.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat zijn ervaring is en........is die stock Gyro die erin zit dan ook afstelbaar?
Dus kan de gevoeligheid ervan worden afgeregeld?

Zit eraan te denken om een 2e Parkzone sport Cub erbij te halen.
Deze eerste laat ik dan zoals ze is zonder Gyro en sport Cub nummer 2 zou dan met stock Gyro/ontvanger worden uitgerust en met dat idee van Bernard omtrend die groter formaat wielen met lucht erin.
Vr Gr Erwin

Hoi Erwin,

in mijn Sport Cub zit een mooie Graupner 12 3XG. Deze kan ik vanuit de zender instellen.
Van 0 tot 3 of -3 en dat dan over drie assen. Ikzelf heb de kist een paar dagen terug met windkracht 4 gevlogen en dan vliegt hij z.g. op rails. Sommigen hier hebben een mening over het nut of onzin ervan maar ik beschouw het als een zeer aangenaam hulpmiddel om juist bij ferme wind er toch goed ermee te kunnen vliegen. En geloof mij maar, ik kan het ook zonder hoor.
Vroeger hadden wij geen stuurbekrachtiging in de auto en die wil je nu toch ook niet meer missen!

Mvg.Bernard

Hoi Bernard.
Bedankt voor je reactie.
Oke, dan begrijp ik dat jij jouw toestellen ook met een Graupner zender bestuurd.
In mijn geval is die Gyro van Graupner dan geen oplossing.

Wat betreft die drieblads props van jouw linkje..............
Heb jij daar zelf ervaring mee?
En kan jij zo zeggen en beamen dat die drieblads prop exact dezelfde binnendiameter heeft als de stock 2 blads props zodat die perfect op de motoras past?
Laatst wat ik wil is dat het niet goed past en ik zelf die drieblads prop moet uitruimen.
Hoor graag van jou want zou em graag willen bestellen.
Vr Gr Erwin

Hallo mede sport Cub piloten.
Is er toevallig iemandn die WEL een originele Parkzone Gyro/ontvanger in zijn Parkzone sport Cub heeft zitten en zijn ervaring hier wil delen?
Vr Gr Erwin

Hallo Erwin,

heb tot nu toe nooit met een driebladsprop gebruikt dus geen ervaring mee. Ik vlieg mijn Sport Cub met een APC 10X5.

Mvg.Bernard

Back