Pas op! Oplichting in Den Bosch

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pattux, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Ze zullen niets ondernemen en geld teruggeven doen ze niet. Verder overweeg ik nog wel aangifte van oplichting. Ik heb reeds gesproken met de politie, en het op deze manier rebranden/opwaarderen van materialen kan een strafbaar feit zijn. Ik zelf heb, zoals ik ook al in de startpost meldde, een redelijke accu ervoor terug gekregen.
    Aangifte doen van oplichting heeft niet tot gevolg dat je geholpen wordt (cq je geld terug krijgt), maar kan wel tot gevolg hebben dat Toemen strafrechterlijk vervolgt wordt. Wil je je geld terug dan moet je een civiele procedure starten.

    Dit topic zal ook gedupliceerd worden naar de site van Radar, Consumentenbond en krijgt de Voedsel Waren Autoriteit een seintje dat hier iets niet in de haak is.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2011
  2. wilfredvansommeren

    wilfredvansommeren

    Lid geworden:
    8 okt 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Druten
    Knetter, volgens mij heb ik ook 2 van deze LP lipo's thuis liggen.
    Morgenvroeg even checken.
     
  3. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Offtopic mode....


    Wilfred is broer van Ron?, paar jaar veschil en beiden uit dezelfde plaats......
     
  4. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Wat een eikels.
     
  5. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    Is het juist niet slim dat dit, als het "bewijsbaar waar blijkt te zijn" en na hoor en weder hoor, juist open blijft. Ik ben namelijk blij dat ik het heb gelezen, want dit is echt de boel neppen.
     
  6. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    De eerste 2 van de 18 mails tussen Toemen en mij. Helemaal onderaan nog wat commentaar van mij.

    ###MIJN EERSTE KLACHT
    Beste Peter Toemen,

    Vorige week donderdag heb ik naast wat Traxxas onderdelen voor mijn 2wd Slash, ook een 3S 5000 mAh LiPo gekocht.
    Vandaag wilde ik de accu in gaan bouwen in mijn Slash en zag toen ik goed keek, dat de sticker op de accu niet de originele is.
    U voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Deze LP-Force 3S 30C 5000mAh accu is een omgestickerde HobbyKing Zippy Flightmax 6501 accu.
    Het stickertje van Zippy met het nummer 6501 erop, zit zelfs nog aan de zijkant van de accu.
    Nu heb ik met omstickeren van producten op zich niet zo'n moeite. Ik heb immers ook marginaal iets meer betaald voor mijn Graupner DX7, dan ik betaald zou hebben voor de Spektrum DX7.
    Maar wat ik ontdekt heb bij deze accu kan echt niet door de beugel.
    Eerst maar even deze URL: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 15C
    Het is een accu van 17,50 Euro (25 Dollar) die 4 maal over de kop verkocht wordt. Of dat helemaal netjes is, dat zou nog discutabel kunnen zijn, er is immers een nieuwe Traxxas stekker op gezet. Is het geld niet waard, maar goed. Nu de specs....

    De sticker van LP-Force (Toemen) vs Zippy (Hobby King):
    Aantal cellen: 3s vs 3s
    Capaciteit: 5000 mAh vs 5000 mAh
    Burst discharge: 30C? (sticker beschrijft niet of het continu of piek is) vs 20C
    Continu discharge: 30C? (sticker beschrijft niet of het continu of piek is) vs 15C

    Mij is dus iets verkocht wat niet is wat het is. De accu is omgestickerd naar een betere accu.
    Ik ben dan ook zeer benieuwd wat er gebeurt als ik de accu op 150A (30C) ga belasten. Ik zet de brandblusser alvast klaar.

    Dan nu nog een probleem. De accu past krap, heel krap, in de houder van de Slash. Alleen ter hoogte van de draden is de accu te dik waardoor de accu niet op de bodem van de houder gelegd kan worden. Een standaard slash met standaard batterij clip kan deze accu dus niet herbergen. Niet zonder de accu, of de Slash te verbouwen.

    Kort samengevat heb ik nu een accu die niet in mijn Slash past, niet voldoet aan de specs zoals op de sticker vermeld staat die ik grofweg 3 maal (incl verzendkosten) zo goedkoop in Hong Kong had kunnen bestellen. Iets zegt mij dat jullie zo niet in het nieuws terecht willen komen als Traxxas Shop.

    De mogelijke oplossingen:
    1. Jullie storten de Euro's naar mij terug + verzendkosten indien jullie de accu teruggestuurd willen hebben.
    2. Ik krijg een aanzienlijke korting op een Slash Ultimate roller:
    Chassis Rollend Slash - Ultimate en Platnium - Slash 4X4 - Toemen Modelbouw
    of
    Chassis Rollend Slash - Ultimate en Platinum - incl body - Slash 4X4 - Toemen Modelbouw
    3. Ik wordt niet netjes geholpen met dit probleem en ik breng dus Traxxas (een merk dat aardig voor kwaliteit staat), HobbyKing (voor het herstickeren van hun producten), Modelbouwforum (omdat de rest van het land dit ook niet moet overkomen) en de Voedsel en Waren Autoriteit (ivm CE speelgoedkeuring en potentieel gevaar voor overbelasting) op de hoogte.

    Hopelijk komen we tot een voor beide partijen passende oplossing. Ik wil u aanbevelen terug te mailen uiterlijk komende zaterdag.

    Bijgevoegd zijn nog een tweetal fotos van de accu. 1 met de 6501 sticker en 1 waarop te zien is dat het niet past in een Slash.

    Alvast bedankt voor uw antwoord.

    ###MAIL VAN TOEMEN
    Geachte,

    Het hele verhaal verdient inderdaad geen schoonheidsprijs.

    Als U de accu even aan ons terug stuurt, dan zorgen we voor een snelle oplossing !

    Met vriendelijke groet
    Toemen modelbouw


    ###

    Uiteindelijk is er dus helemaal geen nette oplossing gekomen. Toen ik de toonbank helemaal vol stortte met papier, en een harde stem opzette, kon ik bij gods gratie een nieuwe accu krijgen. Geld terug is er niet bij. Ik moest volgens 1 van de mails maar geld bij betalen voor een goede accu. Of ik moest maar rustig aangifte gaan doen. Dat laatste werd mij zaterdag in de winkel nogmaals medegedeeld.
    Zo onbeschoft ben ik in een winkel of daarbuiten nog nooit te woord gestaan.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2011
  7. wilfredvansommeren

    wilfredvansommeren

    Lid geworden:
    8 okt 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Druten
    Niet doorvertellen.....
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens mij heeft een winkelier de plicht om het geld terug te geven als de klant dat wenst.
     
  9. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Ik bestel alleen onderdelen voor mijn Slash daar (Hardware dus) en ben daar wel tevreden over, altijd snelle levering! Dat ze accu's rebadgen, Ok kan ik mee leven, maar dat ze je vervolgens verkeerd voorlichten door er een verkeerde C waarde op te zetten is natuurlijk onaanvaardbaar!
     
  10. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Klopt. Maar wanneer ze dat niet doen dan sta je in dit land machteloos en moet je een civiele procedure starten. Dat stukje kan niet strafrechterlijk vervolgd worden. Oplichten/frauderen...dus het over waarderen van accus dmv vervalste stickers is wel strafbaar. Letterlijk van een agent gehoord.
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Een winkelier is ZEKER niet verplicht geld terug te geven als de klant daarom vraagt. Dit geldt alleen bij aankoop via internet, ook wel de afkoelperiode.

    De winkelier heeft een leveringsverplichting, in dit geval heeft hij de plicht om klant een 30C lipo van 5000mAh te leveren van het merk zoals geadverteerd, of een gelijkwaardig equivalent.

    Pas als de winkelier dat weigert of niet bij machte is dit te doen, kan de klant overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst, waarbij de winkelier terug moet betalen.

    Dan is er dus al een tijd overheen gegaan en een hoop brieven heen- en weer verstuurd.

    Het probleem hiermee is altijd dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet gelijk zijn.

    Hoe dan ook, het is dus pertinent niet zo dat een winkelier maar gelijk geld terug moet gaan geven als een klant daarom vraagt. De enige voorwaarde waarbinnen dat zou kunnen, is als het om een internetaaschaf gaat en klant binnen 7 dagen het artikel terugbrengt.
     
  12. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Deze winkelier wilde mij in eerste instantie alleen een vervangende accu leveren met bijbetaling van 10 Euro. Toen had ik dus wel degelijk recht tot terugbetaling.
    Maar de wetten in dit land gaan niet voor iedereen op.

    Een van de emails van Toemen:
    Beste Patrick

    voor 10,00 euro heb je de accu die je wilt.

    mvg Team Toemen

    ### Dit was dus nadat ik van hem de keus kreeg voor een andere. Tsjah....
    Een keus waarvoor ik moest bij betalen, en die naar nu blijkt ook niet in de Slash had gepast.
     
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    [mod] Het is duidelijk genoeg, het MBF is hier geen partij en het is een winkelbespreking. Mocht er via via berichten komen (wederhoor) dan kan dat hier tzt weer neergezet worden, tot die tijd, slotje. [/mod]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina