Passende boot en motor bij regelaar

Hallo allemaal.

Ik heb een vreemde vraag ... want meestal wordt de vraag andersom gesteld denk ik.

Ik heb een mooie nieuwe Hobbywing 180A watergekoelde brushless ESC liggen. Daar wil ik graag een goed wendbare boot omheen hebben met een goed bijpassende motor.

Wie heeft er goede suggesties?

Hallo Patrick,

Da's inderdaad lastig.

Je zoekt een motor, die onder last maximaal 90A trekt, dan heeft je regelaar voldoende reserve.
Een motor van dat vermogen zal al gauw in een boot van 80cm horen.

Wendbaar zijn alle boten met een roer.

Groeten, Jan.

ok.... Maar ik bedoel dan wel dat hij zowel links als rechts om goed moet kunnen sturen en niet zoals mijn bluebird die eigenlijk alleen rechts om goed stuurd.

dat zul je nooit krijgen tenzei je er twee motoren in gaat zetten met tegengestelde richting met daaraan ook props met tegengestelde richting. in een cat is dat mogelijk maar dat betekend wel dat je er nog een regelaar bij moet kopen. bij een mono is het makkelijk als de schroef zo laag mogelijk zit dus beneden in de v de prop zorgt er dan voor door zijn draairichting dat hij rechtsom lekkerder stuurt. als je alles links maakt (wat erg onhandig is) is hij beter in linker bochten. een boot die rechtsom evengoed vaart als linksom is dus met 1 prop niet mogelijk.

Groetjes,

Jelmer

Hallo Patrick,

Elke boot met oppervlakte aandrijving met één schroef heeft een voorkeursdraairichting, mag je raden welke kant dat is... (als de prop vanuit de motor gezien rechtsom draait).

Als je naar beide kanten (bijna) even goed wilt kunnen sturen moet je een onderwateraandrijving nemen, zoals bij een ECO, of een model met twee tegengesteld draaiende (surface piercing) props.

Groeten, Jan.

Of iets met jetaandrijving. Over het algemeen kunnen jets bijna op hun plaats draaien alsof er een boegschroef in zit. Je levert wel in qua snelheid.
Kehrer heeft mooie jets. Ze verkopen ook modellen, maar volgens mij niet echt iets in de categorie waar een 180A regelaar in zou moeten.

Wat hebben dan al die boten die ik op youtube als een gek heen en weer zie varen? is het niet gewoon een kwestie van een boot hebben waarbij het roer recht achter de prop zit?

Hallo Patrick,

Geef eens een linkje naar zo'n filmpje, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Een roer achter de prop doet niks af aan de wielwerking van je prop, de boot zal nog steeds krappere rechterbochten willen varen.
Sterker nog, omdat het roerblad niet naast de prop staat, zal het effect van de wielwerking groter zijn.
Ook moet je met een roer achter de prop een langer roerblad hebben, om onder de turbulentie van het schroefwater uit te komen, een langer roer geeft meer weerstand en je levert dus snelheid in.

Groeten, Jan.

"modified rc dolfin from ebay " mmmm speelgoed dus , ok t gaat redelijk maar t vaart als een eco .

Als je nu eerst uitzoekt wat je wilt , mono , catamaran , lengte en uiteindelijk je budget dan is het geven van een concreter antwoord een stukkie makkelijker voor ons.

Michiel.

Met mijn bluebird heb ik al een mono, dus een catamaran of hydro lijkt me wel leuk.
budget heb ik niet echt ... ik kijk gewoon wat ik leuk vind .. en vervolgens ga ik kijken om dat dan zo goedkoop mogelijk te krijgen. Ik heb nog een compleete HPI Baja aan onderdelen in de schuur staan... als die weg is dan heb ik budget genoeg waarschijnlijk.

En oh ja .. ik vaar slechts voor de recreatie... dus het hoeft geen wedstrijd boot te worden ... maar ik wil wel graag lekker snel ...

Laatst bewerkt:
Die Hydro was te klein denk ik .... dezelfde verkoper heeft ook een Graupner BX-3000 te koop staat die kan ik voor €80 kopen. Alleen de voorkant schijnt iets beschadigd te zijn maargoed, waarschijnlijk een beetje epoxy erop en gaat met die banaan.

Deze motor ook OK?
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Zou ik je niet aanbevelen, motor is een beetje te hete setup welke aanzienlijk je vaartijd verkort en waarschijnlijk je boot onhandelbaar maakt (sorry Jurr.) .

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back