patrijspoorten beglazen

Roel van Essen

Forum veteraan
Collega-bouwers.

Ik loop al een tijdje te denken om de Titanic te voorzien van verlichting in de romp. Probleem is nu alleen: ik kan wel licht in de romp maken, het komt er echter niet uit. Die romp is potdicht.

Een oplossing is om een aantal patrijspoorten in de romp open te boren, te voorzien van holnieten (waar wij ook onze servo's mee vastzetten, die hebben de juiste maat) en die holnieten, voor montage, te "beglazen."
Vier vragen:

1) Zijn die holnietjes ergens los te koop?
2) Of: kan ik beter messing buis nemen, daar stukjes van zagen en die als patrijspoort nemen?
3) Derde optie: kan ik beter massief doorzichtig kunststof staf nemen en dat in de romp zetten?

M.b.t. optie 1 en 2: Waarmee "beglazen" jullie je patrijspoorten? Voor de duidelijkheid: ik wil ze "ad random" in de romp zetten, zodat het lijkt of er in de diverse hutten nog een aantal mensen "op" zijn. Een aantal van die patrijspoorten zal dus ook vrij dicht bij de waterlijn komen. De "beglazing" moet dus persé waterdicht zijn.

Voor duidelijkheid: het gaat om de 1:150 Titanic van Graupner. Een detailfoto van de romp:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik toendestijds bij mn Amsterdam heb gedaan is dun lexan(schroot van een 1:8 auto kap) aan de achterkant erbij plakken met een ringetje siliconenkit.. boeggolf was tamelijk groot en heb nooit last gehad van lekkages.

maar dat was wel van binnenuit......

Opzich is dat niet zo moeilijk als je er goed bij kan komen. Er zijn messing patrijspoorten te koop, ik draai ze zelf, maar dat is weer een ander verhaal. Die gekochte hebben allen dezelfde maat en dat is gunstig. Neem staafjes acrylaat die iets dikker zijn dan het gat in de patrijspoort en draai die acrylstaaf zodanig af dat deze stijf in de patrijspoort past. Houdt de staafjes voldoende lang en buig deze allen naar een vast punt en bundel ze tesamen. Nu licht je ze aan met slechts één lamp, alle patrijspoorten hebben een gelijke lichtsterkte. Zijn het er erg veel zodanig dat de bundel te dik wordt, dan kan je het met meerdere lampen in verschillende groepen samenstellen.

Groetjes Hans.

Hoi Roel, Ja die holnietjes hebben ze ook modelbouwflevo of krikke. en bij de bouwmarkt verkopen ze een soort flexibel plexiglas, wat zich goed laar bewerken met een holpijpje. Heb je gelijk een mooi rond glaasje. Als je de maat weet kun je mij een PB doen. Ik heb nog zoveel van dat spul dat ik ze wel voor je wil ponsen.
Laat maar horen.
Je hebt deze ruitjes gezien in mijn ciacomo, in zutphen. Toen het zo heet was.

Trouwens mischien is dit wel wat

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...d941a5d4a2757e2fe39e5a5b2921a&previousPage=lr

Laatst bewerkt:
Heen en weer
heen en weer.
Te grote foto met text erbij geeft hele lange regels.

Maar kijk eens bij fechtner
type in NIETEN bij de zoekfunctie en je krijgt wat ze hebben.
Mogelijk kan je die aan de binnenkant met de flens van de niet op de huid lijmen.
En dan met dat beschreven acry/ plastic erin of er net iets door een glas maken dat mooi aansluit op de buiten huid.

Als ik die patrijspoortjes zo zie, zou ik denk ik alleen de gaten uitboren en géén holnietje of wat dan ook er in zetten. Gewoon direct transparant kunststof aan de achterkant er in lijmen, inderdaad met een kit zoals bison polymax oid.

Hallo Roel,

Iets dergelijks als wat k-k voorstelt, is de patrijspoorten voorzichtig openmaken (met een conische ruimer gaat dan mooier dan met een boor), de randen, die waarschijnlijk wittig worden door de gebruikte hars weer zwart (of messingkleurig) maken en dan tape aan de binnenkant plakken, als afdichting en de partrijspoorten vullen met epoxy, bij voorkeur de soort, die zo helder mogelijk uithardt (hoewel dit niet een eerste vereiste zal zijn bij de geringe laagdikte).
Een injectiespuit met naald werkt prima bij kleine patrijspoorten.

Desgewenst na uitharding een drupje vernis er overheen tegen het vergelen door UV en dan de tape er achter vandaan halen.
Afhankelijk van de lijmlaag van de tape zal de patrijspoort niet 100% doorzicht bieden, maar wel licht doorlaten.

Groeten, Jan.

Ik zou met een conische boor de poorten uitboren en een plexie strip aan de binnenzijde plakken... De romp op zijn zij leggen en dan met epoxie voorzichtig vullen tot het gelijk is met de romp. Her en der een led er in om de gewenste patrijspoorten te verlichten.

Heren: hartelijk dank voor de gegeven adviezen.
Ik ga er eens een paar nachtjes op lopen broeden, proefjes nemen enzovoort.
En dan kijken of het geheel op een mooie manier te doen is.
Wordt het niks, dan blijft de romp zoals hij nu is: dicht.

Dank voor het meedenken!

Heren: hartelijk dank voor de gegeven adviezen.
Ik ga er eens een paar nachtjes op lopen broeden, proefjes nemen enzovoort.
En dan kijken of het geheel op een mooie manier te doen is.
Wordt het niks, dan blijft de romp zoals hij nu is: dicht.

Dank voor het meedenken!

Er bestaat een vierkant flesje
Waar spul in zit
Dat je met een sateprikker in iets rond doed
Dat vloeit dan helemaal dicht
En walle je heb glas
mvg
Frederik

Dit is het spul dat Frederik bedoelt, alleen zit het in dit geval in ronde flesjes. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het wel degelijk werkt, maar ik heb geen idee van de sterkte.

80894_R.jpg

Groet,

Ad

Waarom zou Roel de patrijspoorten vol moeten gieten tot ze flush met de romp liggen? In het echt liggen de patrijspoorten toch ook verdiept in de romp? Het lijkt me juist dat je dan de beglazing ook verdiept wil hebben, toch?

Waarom zou Roel de patrijspoorten vol moeten gieten tot ze flush met de romp liggen?
Dat zegt 'ie ook nergens, toch?

Als je de patrijspoorten uitboort en die dikte weer toevoegt met een transparante giethars, dan liggen ze nog steeds verdiept.

Ik weet niet precies hoe groot de gaten zouden worden, als sterkte een probleem zou zijn, kun je er ook nog een stukje glasweefsel achter plakken, dat wordt transparant als er epoxy overheen komt.

Groeten, Jan.

Back