PCM of PPM

• Topicstarter Topicstarter Harpert
  • Startdatum Startdatum
Beter ontstoren proberen. Bij borstelmotoren enorme folie condensator gebruiken (0.5 uF of groter)

Schulze en pcm maskeren de storing, maar hebben er wel mee te maken.
De schulze meet het aantal tikjes (ledje geeft indicatie). Schulze snapt dus wel dat ook al heb je er geen last van je de storing toch moet onderzoeken.

Ik vlieg tegen woordig alleen met borstelloos.
en heb alles wat ik weet al uitgeprobeerd.
Ik zou niet weten wat ik nog moet doen.
Ik gebruikte wel de gewone 5 kanaals futaba ontvangers.
Ik weet niet of dat het is.
Mijn broers hebben hetzelfde probleem alleen met electro niet met brandstof.
Ik heb nu een mini excel gekocht en zit nu ook met het probleem dat ik liever geen dure pcm ontvanger wil kopen omdat ik nog 3 andere ontvangers heb.
De ontvanger leg helemaal achter de servo's daarvoor de accu en dan de regelaar.
Verder kan het niet uit elkaar.
Dus als jullie adviezen hebben graag.
Met de excel comp 2 hebben we het ook gehad en die zit op dezelfde manier ingebouwd.
we vliegen met een fc 18 v3
Wat ik niet snap is dat als de motor uit is ik er ook last van heb dat ik een paar seconde voor mijn gevoel niet kan sturen.
Waarom doe een pcm het dan wel en slaat hij niet in fail safe?

Tja Bertus een pasklare oplossing heb ik ook niet maar ik zou als eerste beginnen met het goed ontstoren van de motoren en dan kijken naar de liging van de ontvanger en de stroomkabels. Soms helpt het al als je de ontvanger afschermd met een stukje alufolie. Zorg er als het effe kan voor dat de ontvanger ver verwijderd is van die dikke stroomkabels, de regelaar, de motor en de accu. Ook de manier waarop velen de ontvanger antenne leggen kan soms leiden tot ongewenste storingen. Schulze schrijft ook dat je de antenne zo snel mogelijk naar buiten moet leiden en dan gewoon naar beneden moet laten hangen.

Alu folie heb ik nog niet geprobeerd maar de antenne heb ik in de vleugel en al gehad om te testen.
vandaar dat ik dacht dat het aan het soort zender leg die ik heb omdat mijn broers hetzelfde probleem hebben maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen omdat veel mensen met zo'n zender vliegen.

Bij electro modellen moet je dit vrijwel altijd zoeken in de ontstoring van de electromotor en de eventuele opstelling van de bijbehorende componenten.

Hoe moet je borstelloos ontstoren?
Daar heb ik nog nooit wat van gezien of gelezen.
En bij gewone speed 600 ed. heb ik hetzelfde probleem die heb ik altijd ontstoord.
Bij mijn grotere zwevers heb ik ook geen bec dus daar leg het ook niet aan.

volgens mij stoort borstelloos minder omdat je geen vonken van de borstels hebt

Ontstoren met condensatoren alleen voor borstelmotoren. Borstelloos hoef/kan je niet te ontstoren.

Mischien de plaats van je apparatuur nog te verbeteren? ontvanger halverwege de staart proppen als het kan.

Ik heb laatst ergens op een forum gelezen dat er regelmatig problemen ontstaan door de combinatie van PCM ontvangers en een Gyro van een heli.

Zaal eens zoeken of in de url kan vinden.

Bertus,

Ik lees dat je ook last hebt met de motor uit.
Heb je getwistte kabels naar de ailerons en eventueel hoogteroer ? (als deze servo in kielvlak zit) .
Antennekabel schuinsweg uit de romp (bijv. naar tip van hoogteroer)

De FP-R115F is nou niet meteen mijn meest favoriete ontvanger.

Gerben

Don Vito Corleone zei:
Ik heb laatst ergens op een forum gelezen dat er regelmatig problemen ontstaan door de combinatie van PCM ontvangers en een Gyro van een heli.

Zaal eens zoeken of in de url kan vinden.

er zijn geloof ik multiplex ontvangers met dit probleem, bij futaba heb ik hier nog nooit van gehoord.

Ja Gerard je hebt gelijk, het stuk ging over IPD ontvangers en gyro's, dat gaat niet goed samen.

Gerben ik heb het ook met een 6 kanaals futaba ontvanger zo'n langwerpig ding die heb ik 2 jaar geleden gekocht.
Maar mijn broers hebben het ook en die gebruiken andere ontvangers.
Ik ben het met je eens als ik mijn antenne naar buiten leg dat het minder is maar ik wil graag bij mijn grote kisten de antenne binnen hebben.
Dat heeft bij Biggs ook iedereen.
Ik maak alleen een vergissing ik heb het bij 1 zwever gehad als ik de motor uit deed dat hij bleef storen dus voor de rest niet.
Het zijn meer tikken bij mijn zwevers bij mijn broer was dat erger.
Bij mijn zwever zag je de roeren en de remkleppen als je van je af vloog gewoon bewegen en de motor gaat dan even aan en uit.
Maar jullie raden mij dus aan bij mijn mini excel om de antenne naar het stabilo te doen?
En dat alu folie is dat ook wijs om te doen?
En hoeveel keer moet ik hem erin wikkelen en hoe moet dat bij de stekkers?

Don Vito Corleone zei:
Ja Gerard je hebt gelijk, het stuk ging over IPD ontvangers en gyro's, dat gaat niet goed samen.

IPD is dan ook geen PCM, IPD is door Multiplex zelf ontwikkeld als hun eigen antwoord op de digitalisering.

Back