PCM of PPM

• Topicstarter Topicstarter Harpert
  • Startdatum Startdatum
Het is NIET mogelijk dat jemet een PPM ontvanger niets merkt en dat een PCM in de Failsafe schiet. Als de PCM in hold gaat bewegen de servo's aardig bij PPM!

pcm of ppm, storing resulteerd meestal in een crash. Of je nu failsafe hebt ingesteld of niet.
Ook al heb je dus die failsafe ingesteld, Gerard, wie zegt jouw dat die heli niet toevallig jouw richting op komt?
Ik vind deze discussie een beetje onzinnig voor de helicopter, omdat je dus zelf meestal storingen veroorzaakt ( antenne verkeerd gemonteerd, metaal op metaal, enz. ), die ene keer dat dus iemand zijn zender aanzet of je ontvanger kapot gaat moet je er gewoon op rekenen dat je in het beste geval je rekening moet plunderen voor nieuwe onderdelen. In het slechste geval... laten we het daat maar even niet over hebben.
Helicopters zijn gewoon gehaktmolens, ga er dan ook met de nodige voorzichtigheid en respect mee om

inderdaad kan dat dus NIET gebeuren.
als je clublid problemen heeft met zijn pcm die in fail schiet keer naar keer moet ie ziujn spllen eens allemaal goed na laten zien en zijn zenderapparatuur eens laten servicen en afregelen, dit mag/kan dus absoluut niet.
ook kleine metaal op metaa verbindingen kunnen hier de boosdoener van zijn.
ook de heli dus goed controleren.

Just my two cents:

1 ) Wanneer het echt mis gaat heb je in ieder geval fail safe bij PCM waardoor het gas dicht gaat (als je het goed doet) waardoor het gevaar minder groot is. Ik denk dat dit een belangrijk voordeel is.

2) Als een PCM ontvanger in fail safe gaat, reken er maar op dat je dan met een PPM ontvanger in de zelfde situatie ook afgewerkt bent.

3) De benodigde Signaal / Ruis verhouding bij PCM voor goed ontvangst is lager dan bij PPM. Dit betekent dat er een groter stoor signaal getolereerd kan worden voordat het mis gaat.

4) wanneer PCM in fail safe gaat komt hij daar direct uit zodra hij weer een juist frame heeft ontvangen, daar zit geen lange delay in!

5) De frame rate van PCM is inderdaad lager dan bij PPM, maar nog steeds hoog genoeg zodat je daar in praktijk niets van merkt.

6) Het nadeel van PCM is dat je niet kunt zien wat de "kwaliteit" van de communicatieverbinding is. Je weet dus niet hoe "dicht" je bij een fail safe zit. Wanneer je licht storing zou hebben is dat waarneembaar in PPM, en niet in PCM.

Naar mijn mening moet je er voor zorgen dat alles tip top in orde is zodat de kans op storing heel klein is. Verder kies ik voor een PCM ontvanger zodat ik in ieder geval het gas dicht kan doen en het gevaar voor mij en omstanders kan verkleinen.

Ik heb zelf twee maal een failsafe situatie meegemaakt doordat iemand anders zijn zender aanzette terwijl ik aan het vliegen was. Beide keren kwam het goed doordat ik schreeuwde dat ik storing had (voor de veiligheid) waardoor de betreffende persoon zijn zender uitzette.

Mijn persoonlijke mening is dat de VEILIGHEID voorop moet staan... Dus als er een systeem bestaat dat het gas dicht zet (autorotatie) op het moment dat de boel in de stress schiet vind ik dat jammer voor mijn (dure) heli, maar zeer belangrijk voor mijzelf en eventuele aanwezigen.

Het is alleen jammer dat vrijwel al deze problemen niet veroorzaakt worden door apparatuur die niet of onjuist functioneert, maar door mensen die OEPS even vergeten een bordje met hun frequentie te pakken.... en als ze ontdekken dat het bordje er al niet meer is.... OEPS toch even de zender aanzetten.....

We zouden als modelbouwers met elkaar (de goeden uiteraard niet te na gesproken) beter moeten opletten. Bijna alle fouten zijn terug te leiden op de mens en niet op de spullen.

Veiligheid is het belangrijkste, veiligheid voor anderen......

Prettige vakantie iedereen en VEEL vliegplezier.
Ik ga maar flink trainen voor mijn brevet.....

frequenties

Dat argument van zenders aanzetten met dezelfde frequentie is me te gek voor woorden ... indien jij vliegt op plaatsen waar dit kan gebeuren adviseer ik ofwel in te pakken en te verdwijnen ofwel een nieuw frequentie systeem te installeren.

Er zijn véél veiligheidmaatregelen die je kan nemen voor je dure materiaal maar als het meest rudimentaire (zoals frequentiedeling) nog niet kan gegarandeerd worden waar zijn we dan mee bezig !!! :?

Als je in een club zit waar teveel leden zijn om iedereen zijn eigen frequentie te geven dan heb ik maar 1 drastische oplossing :

zender afgeven ... u wil vliegen ? zender gaan halen : vliegen en nadien zender terug afgeven
... zoals de cowboys hun wapengordel afgaven voor ze gingen pokeren in het saloon !

oeps ... zender opgezet, sorry dat ik je machine heb laten crashen ... vlieger op man !

Natuurlijk kunnen de fabrikanten van zenders ook het een en ander meehelpen. Sommige zenders geven een melding als de zender wordt aangezet en het kanaal al bezet is. (Zoals Rick zijn MPX). Deze zenders zenden dan ook geen signaal uit.
Het is geen dure uitbreiding en het is iets wat alle fabrikanten zouden moeten opnemen in hun nieuwe modellen.

Blijkbaar is de vraag in de markt naar dit soort functionaliteit niet groot genoeg, anders hadden ze dit allang opgenomen als standaard functionaliteit.

Bij sommige evenementen wordt een speciale zenderbewaking geregeld. Je moet dan je zender inleveren bij aankomst en krijgt deze alleen terug als je gaat vliegen of weggaat. Wat kan resulteren in het onrechtmatig wisselen van eigenaar :(

Voorlopig dus maar goed opletten met kanaalkaartjes en andere voorzorgsmaatregelen. Bij meetings of evenementen haal ik mijn TX-module uit mijn zender en stop deze in mijn koffer. Op deze manier kan ik niet iemand storen als ik in alle opwinding perongelijk mijn zender aanzet.

Groeten,
Bas.

Dat argument van zenders aanzetten met dezelfde frequentie is me te gek voor woorden ... indien jij vliegt op plaatsen waar dit kan gebeuren adviseer ik ofwel in te pakken en te verdwijnen ofwel een nieuw frequentie systeem te installeren.

ik weet niet uit welke perfecte modelvliegwereld jij komt, maar in de realiteit gebeurd dit regelmatig !!
tenzei je alleen wildvliegt ergens op een veldje (waar ik het helemaal niet mee eens ben)) zijn er altijd andere piloten in de buurt, MET zenders.
hoeft niet kwade opzet te zijn, maar bij ons zijn we een club met 100 leden en in een enthousiasme is zon fout zo gemaakt !
"kijk even mee naar mijn toestelletje, effe afstellen"
hop nog geen knijper (in het entousiasme vergeten) en je hebt de poppen al aan het dansen.
of mensen die een knijper kanaal 72 ophangen tewijl er een 71 set kristallen in hun heli zit (he john :wink: )

zender afgeven ... u wil vliegen ? zender gaan halen : vliegen en nadien zender terug afgeven
... zoals de cowboys hun wapengordel afgaven voor ze gingen pokeren in het saloon !

sorry maar hier pas ik voor, wie controleerd dit dan? iemand die de hele dag zenderbewaker speelt?
ik kom om te vliegen en niet om politieagent te spelen op het veld.
meest reele is dat eenieder zelf verantwoordelijk is voor het feit dat zijn knijper in zijn bezit is voor de zender ingeschakeld word.
maar 100% foolproof is dat niet, en worden er dus fouten in gemaakt.
voor die gevallen dan liever een heli in failsafe dan eentje die er vandoor gaat richting publiek.

gerard_nl zei:

sorry maar hier pas ik voor, wie controleerd dit dan? iemand die de hele dag zenderbewaker speelt?

Bij onze oosterburen is het helaas nu verplicht om een vluchtleider op het veld te hebben. Zonder vluchtleider mag men dan eigenlijk niet vliegen. In die situatie zou men dit wel aan elkaar kunnen koppelen.

geen frequentiepolicy => iedereen naar huis !

ik weet niet uit welke perfecte modelvliegwereld jij komt, maar in de realiteit gebeurd dit regelmatig !!

als dit regelmatig gebeurt zorg dan dat het STOPT ! ander crash je die mooi raptor v2 binnen de korste keren ... er kan al zoveel fout lopen als
men dan nog lekker loopt te storen ... :cry:

Vorig weekend was het hirobo cup bij de WMHC (http://www.wmhc.be) met heli vliegers vanuit nederland, frankrijk duitsland ... en geen één zender te zien ... je mag eens 2 keer raden waar ze allemaal lagen ! aan de balie achter slot en grendel ...

er vlogen daar schaalmodellen (zoals de hirobo dauphin) van over de 2500 EUR !! dan ga je niet zitten knoeien met frequentie storing :?

=> het is simpel ofwel heb je een frequentie policy en gebeuren er geen "oepsen" ofwel stop je als club met vliegen en stuur je iedereen naar huis !

dit klinkt misschien niet erg symphatiek maar een gecrashte heli ziet er nog véél onsymphatieker uit :evil:

ja ja gemakkelijk praten ja, inderdaad als wij een evenement of show hebben hebben we zenderbewaking , iemand speciaal aangesteld voor de uitgifte van zenders.
maar hoeveel clubs hebben dit ook op een gewone zaterdag en zondag?
juist..................weinig.
bijna iedere club heeft een knijperbord en daar word overal goed gebruik van gemaakt, maar daar gebeuren gewoon ongelukjes mee.

overal.

het is simpel ofwel heb je een frequentie policy en gebeuren er geen "oepsen" ofwel stop je als club met vliegen en stuur je iedereen naar huis !
ben erg benieuwd naar de club waar jij vliegt, daar moet het wel helemaal perfect zijn dan dus. :(

Voor alle duidelijkheid :-)

Ik had de juiste knijper (71) toen ik aan het vliegen was (op kanaal 71).
De andere persoon pakte 72 en zette zijn zender aan waar een kristal in zat van kanaal 71 (hij dacht dat hij 72 had :-()!

Dit kostte mij bijna mijn heli, omdat mijn heli toevallig net recht met de neus naar beneden hing toen de fail safe inschakelde! Gelukkig hing hij op grote hoogte.

Ik denk dat dit op elke club kan gebeuren wanneer mensen niet zorgvuldig zijn. Dit risico zit er altijd in, en ik ben daar ook altijd bang voor. Wanneer er meer mensen zijn die op mijn kanaal vliegen (wisselen van de knijper), dan heb ik er niet meer z'n trek in :-)

Om dat te voor een groot deel voorkomen krijgen leden bij onze club maar 1 frequentie toegewezen, die ze op ons terrein altijd moeten gebruiken. Kan nog fout gaan zoals bij mij die keer dat een collega met hetzelfde kanaal rustig de pits uit-taxiede, terwijl ik (met knijper) op het veld stond. "Ik dacht dat ik de knijper nog had"... Total write off.

Dit kan dus gebeuren, als de knijper niet meteen na de vlucht wordt teruggehangen. Is helaas bij ons op de club nog een voorkomend euvel.
Als je wilt gaan vliegen, moet je eerst op zoek naar degene die de knijper nog heeft, maar niet vliegt en soms in de kantine zit. :twisted:

ben erg benieuwd naar de club waar jij vliegt, daar moet het wel helemaal perfect zijn dan dus. :(

Iedereen heeft bij ons een dedicated frequentie gelinkt met zijn lidmaatschap.

wat gebeurt er als de frequenties op zijn ? pech ... dan is er geen plaats meer en moet je wachten tot er een ander lid weggaat (lees : zijn lidmaatschap niet meer vernieuwt)

Dat gedoe met die knijpers is ook maar zo'n halfslachtige oplossing ... zie de hierboven beschreven miskleunen.

Het komt er gewoon op neer ... je vliegt met duur en gevaarlijk speelgoed zorg dus voor correcte en strikte regels zodat er toch een basis beveiliging zit ingebouwd voor iedereen ... héél wat ongevallen kunnen voorkomen worden door een aantal afspraken te maken en je eraan te houden.

en voor gerard_nl =>>> als ik jouw berichten zo zie dan lijk jij mij een zeer correct en verantwoordelijk persoon die zeer secuur met zijn materiaal omspringt en geen slordigheid dult ...
maar blijkbaar wel andermans slordigheid kan verdragen rond die frequentietoestanden ... ik vind dit zeer vreemd ...

ik kom hier misschien hard over maar de prijzen zijn ook navenant ... stel je voor dat we jetpiloten zouden zijn met toestellen +5000 EUR en opeens een crash doordat een andere leukerd zijn zender opzet.

by the way ... we zijn wat aan het afdwalen deze discussie is een beetje :offtopic:

Klopt.. Maar ik vind het wel een zinvolle discussie..

Zal straks eens kijken of eea op te splitsen valt.

Niek, misschien de posts opsplitsen naar de nieuwe draad over veiligheid in het heli forum ?

Op de club waar ik NET lid van ben, MVA (Modelvlieg vereniging Almere) lrijg je een eigen frequentie toegewezen. Dit is in ieder geval al IETS.
Uiteraard weet ik nog niet wat er allemaal gebeurd is in het verleden, maar bij MVA kan het zelfs zo zijn dat de andere club (het Gooi) stoort...
MVA en het Gooi hebben de beschikbare frequenties verdeeld in blokken.... Ze zitten namelijk nog geen 300m van elkaar vandaan.
Is er bij de andere club een "slimmerik" die denkt even op een"vrije" frequentie te gaan vliegen, zijn storingen NIET te vermijden....

Mijns inziens (maar ik ben nog niet zo lang bezig) zou een zender een opstart procedure moeten doorlopen... Eerst "kijken" of er op het betreffende kanaal signalen binnenkomen die van een zender afkomstig kunnen zijn en DAARNA pas de HF module inschakelen...

Natuurlijk geeft dat nog steeds geen 100% veiligheid, er kunnen immers 2 zenders tegelijk aangezet worden, maar de kans op fouten wordt een enorm stuk kleiner.

Dit soort elektronica kost misschien 20Euro per zender, maar zou vele mensen zweet en muntjes kunnen schelen.

Waarom maken we ons MET ELKAAR, niet sterk voor een dergelijke aanpassing, in ieder geval op de 35Mhz of andere frequenties waarop GEVLOGEN mag worden.

Met een boot kom je STIL te liggen en dat is alleen maar heel vervelend. Met zo'n slagroomklopper kan je iemand scalperen. Juist met heli's die relatief laag vliegen, en geen enkele vliegeigenschap meer hebben als je niet meer stuurt, zouden verplicht van dit soort voorzorg voorzien moeten zijn.

Wellicht moeten we dit middels de verschillende voorzitters van de clubs aankaarten bij de KNVvL.
Als we dit gezamenlijk doen kan er medio 2004 / 2005 wetgeving zijn en is het gewoon verplicht.
Naar ik aanneem is het ook niet zeer lastig om bestaande zenders van een dergelijke module te voorzien.

Mocht iemand literatuur op dit gebied kennen, houd ik mij aanbevolen. Ik vind dit overigens best een nieuwe thread... Dus ik open een nieuwe...

Harpert

Harpert zei:
... Mijns inziens (maar ik ben nog niet zo lang bezig) zou een zender een opstart procedure moeten doorlopen... Eerst "kijken" of er op het betreffende kanaal signalen binnenkomen die van een zender afkomstig kunnen zijn en DAARNA pas de HF module inschakelen...
Helemaal mee eens, ik weet niet zeker of zenders met PLL-synthesiser (via menu frequentie kiezen, ook wel bekend als 'dial a crash' ;) ) dit hebben.

Hoi,

Ik heb een 9Z WCII met een synthesizer.
Hij heeft die feature niet.

Multiplex heeft wel een zender met z'n feature.

ben een nieuwe thread begonnen....

Wellicht beter om daar door te zetten, wordt het ook niet zo lang allemaal..

Harpert

Back