PDA met GPS meegenomen op Easystar als flightdata recorder.

• Topicstarter Topicstarter DirkB
  • Startdatum Startdatum
Nee, Niek ik kijk wel uit, anders is hij direct in 2'en. Op 2,4 Ghz heb ik geen last van storingen in ieder geval.

Jammer dat die molens nog niet in Google staan.

Dirk, bedankt voor de info ik heb het nu ook voor elkaar, het is wel bewerkelijk. Maar geeft een mooi resultaat.

Het is nu de bedoeling om van het pylonrace circuit de 3 palen op te nemen als Waypoints en dan zou je aan het track moeten kunnen zien hoe ver ik er omheen vlieg.
Het zal wel lastig worden omdat mijn gps elke seconde sampled, dat is eigenlijk niet snel genoeg.

Leuk gedaan, en een heel goed idee,
zelf het spul op m'n spv 700 geinstalleerd, en werkt prima.

Wil het zelf voor een wat andere toepassing gebruiken, maar zal het ook een op een fg monster plakken,

kijken wat ie dan laat zien :)

Stefan

Hoi,

Dat is gaaf wat ik hier zie, ik wil daar meer van weten, wat kost het en waar te koop en graag nog veel meer info het liefste met plaatjes.

THX alvast

Ik wil ook wel wat meer info.

@Jaap: beginpunt is een mobiel/PDA met GPS. Ik heb zelf de T-Mobile MDA Vario III (HTC P3300) vrij recent uitgekozen (bij 2 jarig relax 150 T-mobile abo van iets van €25 p/m is het toestel gratis), dit is een mobiel/PDA met ingebouwde GPS muis. Voordeel daarvan is dat het alles-in-1 is, en dus relatief licht (130gram).

Wat ik graag wil weten; ik heb OziExplorer gedownload, maar dan? Ik kan in dat pakket nergens een optie vinden om de GPS naar een bestand te loggen?

Bovenstaand genoemde mobiel gebruikt overigens de bekende SIRF GPS Chipset, die volgens mij behoorlijk sneller moet kunnen loggen dan 1 maal per seconde.. ik moet daar nog even induiken, maar anders schrijf ik zelf een progje wat sneller logged.

google op garmin geko, ook op marktplaats te vinden.
of bij www.Futurumshop.nl

diverse software te downloaden (freeware) (ik heb ze ook op mijn server staan, PB me maar)

Ik heb dus een garmin geko 301 (201 is ook bruikbaar)
De software om:
- de gps gegevens te downloaden is (in mijn geval ) garmin mapsource
- de data om te zetten van het ene in het andere formaat is GPSBabel.
- de software voor de grafieken is GPS Track Analyse
- van uit GPS Track analyse start je Google earth voor de mooie 3D plaatjes.

hier boven staat ook al een uitleg van DirkB (ik ben hem hier nog dankbaar voor).

Het probleem met deze Garmin geko is dat hij maar 1sample logt per seconde, dat is ruim onvoldoende. met 10x per seconde is te leven.
Weet iemand of dat is te wijzigen in de garmin?

@Hezik,
Volgens mij moet ik maar eens gaan buurten bij je, tis voor mij allemaal een ????
Maar ik vindt het allemaal wel heel erg leuk.

Misschien dat ik iets licht in de duisternis kan laten schijnen.

Het systeem begint met GPS (Global Positioning System). Er bevinden zich om de aarde een aantal satellieten in een geostationaire baan. Deze satellieten zenden een signaal uit, wat o.a. ook een heel nauwkeurige tijdsmeting bevat.

Deze satellieten zijn zo geplaatst dat je overal op aarde minimaal 4 signalen ontvangt.

Een signaal zal er een bepaalde tijd over doen om van satelliet naar ontvanger te komen. Hoe lang het signaal hierover doet, is rechtstreeks afhankelijk van de afstand; dubbel de afstand is dubbel de tijd, de snelheid van het signaal is constant.

Een ontvanger zal dus op 1 tijd, 4 verschillende tijdsignalen krijgen van de satellieten, immers de afstand tussen de ontvanger en de afzonderlijke satelliet, is uniek. Uit het verschil tussen de ontvangen tijden, kan de ontvanger zijn locatie bepalen, middels wat wiskunde.

Je hebt dus in de eerste plaats een ontvanger nodig die de GPS signalen kan ontvangen.

Wij zijn echter niet geinteresseerd in louter plaatsbepaling, immers we hebben er niets aan als ons toestel weet waar het zich bevind, wij willen zelf weten waar ons toestel zich bevind.

Dus wil je tijdens het vlieg die GPS gegevens opslaan of uitzenden (beide kan, bedenk ik mij net).

Een apparaat als die Garmin, kan dat. Een andere mogelijkheid is een PDA (Personal Digital Assistent) of een mobiele telefoon waar je een GPS ontvanger op aan kunt sluiten, danwel waar er al een inzit.

Een GPS ontvanger voor een PDA of mobiele telefoon wordt ook wel GPS muis genoemd.

De telefoon die bij mijn abonnement zat, heeft een ingebouwde GPS muis en draait het besturingssysteem Windows Mobile.

OziExplorer is een programma wat je op een Windows Mobile apparaat kunt installeren en wat, kennelijk, de GPS gegevens periodiek kan opslaan.

Na de vlucht sluit je je PDA/Mobiele telefoon/Garmin/whatever aan op je computer, en haal je er de GPS gegevens af.

Je hebt dan op je PC een bestand waar per tijdseenheid (bv per seconde) staat waar het toestel zich bevond.

Dit bestand kun je omzetten naar een formaat waarin Google Maps het lust, en dan kun je de hier getoonde 3D plaatjes krijgen van je vlucht.

Het loopt bij mij nog vast op het opslaan van de GPS data door OziExplorer.

Veel GPS ontvangers voor mobiele telefoons/PDA's, gebruiken een GPS chip van de fabrikant Sirf. De GPS ontvanger bepaalt uiteindelijk hoe vaak je gegevens kunt opslaan (bv. 1 keer per seconde of 10 keer per seconde).

Het grote probleem met WAAS/EGNOS is dat het EGNOS signaal er meer niet dan wel is en dat de WAAS signalalen te zwak zijn om in europa van enig nut te zijn, maw ondervindign leert dat je die dingen gewoon beter uitzet in je GPS, je nauwkeurigheid zal erop vooruitgaan omdat je toestel niet meer zoekt naar die signalen.

Kris

@Hezik :
Hoe GPS data loggen met OziExplorer CE 1.12.3 ?
Opgelet, er is ook OzieExplorer voor op de PC, maar de hiervolgende uitleg is dus voor OziExplorer CE voor Windows Mobile op een PDA :
1. Klik onderaan op "File," dan "Track Log", dan "Log Track to File" aanvinken.
==> Nu gaat hij dus GPS data loggen in een file die per default de volgende naam krijgt : cetrack.plt
Alvorens je een vlucht begint, kan je dus best eerst even deze cetrack.plt gaan leegmaken als volgt :
2. Klik onderaan op "File," dan "Track Log", en dan op "Clear Track Log File".
Op het einde van de vlucht ga je dan de vluchtgegevens apart wegschrijven als volgt :
3. Klik onderaan op "File," dan "Track Log", en dan op "Save Track Log File".
==> Nu stelt het programma zelf een nieuwe filename voor in de trend van :"Tracklogfile 2007-09-19 hh-mm-ss.plt"
Je drukt gewoon op "OK" en klaar. Nu is het alleen nog kwestie om deze file over te halen van de PDA naar de PC.

OziExplorer zal telkens je van richting verandert (dus van een rechte lijn afwijkt) opnieuw een trackpunt gaan loggen, maar je kan ook instellen om gewoon elke xx meter een trackpunt te loggen als volgt :
Klik onderaan op "File", dan "Configuration", dan "Tracks" en stel de File Log Distance in op de afstand die je wil.

Er zijn ook nog veel andere freeware programma's die op een PDA GPS trackpunten kunnen loggen.

Ook met het navigatie programma iGO voor PDA kan je volgens mij je GPS data loggen, met oudere versies van TOMTOM kon dit ook.

Enfin, ik wacht nog steeds in spanning op GPSlogs van andere modelvliegers :)
Voorlopig hou ik in de categorie Easystar het record op hoogte(406m) en afstand(360m) :wink:
En Wubbo heeft het snelheidsrecord op GPSlog !

Succes !
Bye

Ik wil er zelf ook iets voor ontwikkelen, enige probleem nu nog is dat ik voor de WM6 SDK Visual Studio 2005 moet hebben (bleergh).

Voor zover ik weet kan mijn telefoon ook linux draaien, dus dat wil ik ook onderzoeken.

Reden.. de mobiel heeft ook een camera, dus een snapshot elke seconde is ook geinig. Daarnaast heeft hij een USB aansluiting, ik ben van plan om via die aansluiting alles te gaan loggen; dus stuurbewegingen, spanningen, stromen, enzovoort.

Anyways, ik ga het eerst eens met OziExplorer proberen, bedankt voor de uitleg, DirkB!

Hoewel niet echt belangrijk voor je heldere uitleg, GPS satellieten zijn niet geostationair. De omlooptijd bedraagt op twee minuten na 12 uur en de hoogte is 20200 Km. Dat is veel hoger dan wij vliegen!!

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

hmm, jammer ik dacht dat die ozi explorer freeware was maar hij vraagt om een code. Is er ook zn programma wat gratis is?

Ok, ik ben een heel eind. De oziexplorer werkt nu. Ik kan de files omzetten met gpsbabel. en krijg een platte lijn in google earth. Alleen het 3d lukt nog niet. Als ik een export doe van uit track analyse.net krijg ik een platte lijn. Ga zo nog ff prutsen maar het is wel leuk :)

Het is gelukt om 3d plaatje te krijgen je moet nog een instelling wijzigen in track analyse.net.
Alleen de hoogte aanduiding van mijn gps klopt niets van. Ik heb een tracklog gemaakt gewoon met de auto. Het hoogte verschil is wel heel erg groot.

hoogte.jpg

Ik wil jullie mijn log van mijn laatste vlucht niet onthouden :)
Iemand die dit weet te evenaren mag zich melden :P
vluchtlog.JPG

Deze log is aangemaakt met een Asus Mypla A636 tesamen met GpsTuner

Ach over niet al te lange tijd ga ik een paar dagen naar de zon, dan moet ik bovenstaand resultaat redelijk kunnen evenaren :P

Nieuwe tracklog voor de fun

Vandaag de PDA nog eens meegenomen voor de fun.
Er was vrij veel wind dus heb ik niet zo'n mooi spoor kunnen trekken ...
Easystarhoogteprofiel.jpg

EasystarGoogleEarth1.jpg

EasystarGoogleEarth2.jpg

Greetz,
DirkB

Back