PELICAN Flying wing

Hallo,
Ben van plan om een (vliegend) schaalmodel te bouwen van een vliegende vleugel: " de Pelican" van de Fransman J.C. Debreyer.
Ik zou hem op schaal 1/3 willen konstrureren dan kom ik uit op een span-
wijdte van 240 cm. en een wortelkoorde van 66 cm..
Je kan het full-scale toestel bekijken evenals alle beschikbare gegevens op
members.cox.net/twitt/debpelican.htm.

Dit projekt bevindt zich momenteel nog in een vroege "embryonale" fase.
Ik zou (moest het lukken) de karakteristieken;zoals langzaam vliegen;goede wendbaarheid, minimum motorizatie (ik heb nog ergens een O.S. 6,5 4t rondslingeren ,dat moet wel voldoende zijn )van het grote voorbeeld willen behouden.
Heb nog wel een vraag over het te gebruiken vleugelprofiel
Het oorspronkelijk vleugelprofiel is dat van de "FAUVEL AV36" nl.
"Fauvel F4 17%" .(= een zeer dik profiel). Is dit te gebruiken voor het model of beter een ander
profiel gebruiken?
Alvast op voorhand bedankt en nog prettige feestdagen!

Paul Siemons

Paul.

In de laatste FMT (jan 2003) staat een bouwbeschrijving PLUS een bouwplan van de "Leonardo 2000", een sikkelvormige vliegende vleugel. Misschien is het beter als je een eerste(?) poging op het gebied van vliegende vleugels doet aan de hand van een bestaand model. Volgens het artikel kun je hem in een aantal versies bouwen dus je hebt ook nog keuze.
Je hebt dan een zeer opvallend model, het origineel (een zelfbouw experiment) schijnt pas sinds kort aan de testvluchten begonnen te zijn dus je hebt zeker een schaalmodel.

Je link die je aangaf werkt overigens niet.

Als je 1 : 3 op een span van 240cm uitkomt, had het origineel dan slechts 7,5 m span??

Hallo,

Dank je Ron voor het juiste adres !

Inderdaad, het fullscale toestel heeft een vleugelspanwijdte van rond de

7,20 m. en het is niet mijn eerste model dat ik bouw of vlieg; dit zou wel
het eerste zijn dat ik probeer te ontwerpen naar voorbeeld van het fullscale model, voor zover ik weet bestaat er geen bouwplan van.
De ontwerper van het mandragende toestel heeft een schaalmodel laten bouwen maar hij antwoord niet op de vraag om tekeningen van dit model
eventueel te koop aan te bieden.
Ik vind het een interessante uitdaging om dit tot een vliegend model tot stand te brengen en uiteraard is dan alle hulp van kollega's modelbouwers welkom

Beste groeten,

Paul Siemons

Ha die Paul.
Wat een gaaf ding is dat.
Je kunt wel het fauvel profiel gebruiken.
Maar je kunt ook een CJ 5 profiel gebruiken.
Heb daar zelf ook goede ervaring mee.
Deze word ook gebruikt bij de leonardo.
Mocht je de cordinaten willen van een CJ 5 profiel dan kan ik deze wel mailen.
Zelf ben ik ook iets geks aan het bouwen.
Kijk op mijn site het lijkt er op.
groeten van Han.

Back