Pelicatoo

Hehe... vandaag eindelijk begonnen met de Pelicatoo.

Tekening afgedrukt. Deze gaf zich na enig geploeter toch nog over waardoor alles mooi op schaal 1:1 kwam.

Kinders (meisjes van 1.5 en 3.5jaar) in bed, voorlezen en hup pa aan de knutsel.

Tekeningen op het balsa gestreken en daarna vleugel, kielvlak, stabilo en romp grofweg uitgesneden. En waarachtig 't begint al een bje op een zweefvliegtuig te lijken.

Probeer morgen er wat foto's bij te zetten...

Morgen het fijne schuurwerk aan de stabilo en kielvlak... Daarna maar ff kijken hoe ik 't profiel in de vleugel krijg...

grtz siem

Siem,
Een goed begin is het halve werk. En dit klinkt allemaal heel goed. Ik ben benieuwd naar de foto's!

Wout

Net even het fotoalbum bekeken.
Ziet er al mooi uit.

Wordt het een binnen of buiten Pelicaan?
Mocht je binnen willen vliegen, kom dan 13-14 maart naar de derde Internationale Indoor Fly In te Nijmegen.

(sorry, moet even promotie maken voor de IIFI)

binnen Pelicatoo

Hmmm... herfst begonnen... Ik denk dat het toch maar een binnen Pelicatoo wordt...:D Ook leuk voor de piloot.... hahahaha... M'n foto's staan in het fotoalbum bij mijn profiel... Ik hoop dat ik dit weekend weer ff verder eraan kan werken. Misschien wel leuk als m'n pelicatoo vliegwaardig is om naar nijmegen te komen... wie weet...

grtz siem

Zou heel leuk zijn als je me de pelicatoo naar Nijmegen komt! Ik heb je foto's gezien en het ziet er inderdaad goed uit. Even proberen:
full

Ik kan de foto nu zien, jullie ook??

Laatst bewerkt door een moderator:
1 Je gaat naar je fotoalbum en kiest de gewenste foto.
2 Je klikt met de rechtermuisknop op de foto en kiest "eigenschappen".
3 Er opent een venster waarin je het webadres van de foto kunt zien.
4 Je selecteert dit webadres en gaat naar het berichtje dat je wilt posten.
5 Je klikt op het gele icoontje met twee bergen, dat is de optie "afbeelding invoegen" en plakt het webadres in he venstertje wat hierdoor was geopend.
6 Dan op OK en is het klaar.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?

vleugels

Zo... profiel in vleugel en stabilo geschuurd... Ging veel makkelijker dan ik vooraf gedacht had... Nu alleen nog de vleugel onder verschillende hoeken brengen... Nog ff aan t bedenken hoe... Vleugels in water en dan de hoeken buigen en fohnen... of toch maar de vleugels doorsnijden en onder hoekverdraaiing verlijmen... Nog tips?

full

full

grtz siem

Ziet er al mooi uit Siem.

Kun je ook wat vertellen over het gewicht van de verschillende onderdelen?
En wat voor startboom gebruik je?

Een 'banaan' vleugel is wel heel mooi, maar lijkt me lastig goed te maken.
Ik kan me voorstellen dat er naast een mooie buiging ook verdraaiing in de vleugel kan komen.
Ik heb bij mijn Pelicatoo gesneden en verlijmd.
Ik geloof dat Jim Buxton (ontwerper van de Pelicatto) tegenwoordig weer minder knikken in de vleugels van zijn modellen geruikt.
(en zelfs een schuim/composiet indoor DLG heeft bedacht....)

Succes verder!

gewicht

Voor de gewichten van de verschillende onderdelen moet ik nog maar ff een digitaal kookweegschaaltje kopen...

Voor de staartboom heb ik een koolstof buis diam. 5....

Bedankt voor de tip... Ga ook maar snijden en plakken...

grtz siem

gewicht

Vandaag digitale weegschaal gekocht... Vleugels, stabilo, kielvlak en romp totaal al 40gram... Snap er niks van.. Volgens tek. moet dit 16 gram zijn... Vleugel 30 gram zou 11 gram moeten zijn... Koolstofbuis 5 gram zou 2 gram moeten zijn... Toch knap als alles 16 gram zou moeten wegen, ik heb een eenvoudig balsa zwevertje met een spanwijdte van 50cm die ook al 14 gram weegt...

Ik ga toch maar gewoon verder, jullie horen hoe t verder gaat...

grtz siem

Werkt je weegschaaltje wel goed?
Is bijvoorbeeld 200 ml water wel 200 gram volgens de weegschaal?

Zelf gebruik ik Tomopol s200 en die werkt goed.

gewicht

Goede tip van 't water.... ik had t ook al gecheckt met ingeblikte groente... Grrr... hij blijft te zwaar.... nog meer schuren dan maar....

grtz siem

De truc bij dit soort modellen om ze op gewicht te krijgen is balsa te selecteren dat een extreem lage dichtheid heeft. Balsa kan zo een factor 3 in dichtheid schelen. Neem gewoon een keer je weegschaal mee naar de winkel waar je je hout koopt en neem alleen het lichtste mee.

Kevin

En de onderdelen als een lichte staartboom van twee gram zijn ook bijna nergens in een winkel te vinden.
Ik gebruikte een super dunwandig buisje van Russische makelij.

balsa

Ha die Kevin,

hmmm... wist niet dat er zoveel verschil in zit... Bedankt voor de tip van de weegschaal... Ik bouw hem toch maar af met deze vleugel... Wordt het maar weer een buiten Pelicatoo... :D

grtz siem

Klaar

Hehe.... na een drukke periode eindelijk weer wat tijd gehad om verder te bouwen... Alles in elkaar alleen het gewicht valt me erguh tegen.... bijna 50gram... Lijkt zowat wel een B17 vliegend fort.... :( Ook al voorzichtig buiten meegevlogen... Vliegt een bje pompend... Maar het begin is er... voor de liefhebbers volgen enkele foto's... Ik moet alleen nog wat zuiniger met de lijm doen...

full

full

full

Back