Pemotec Jodel EPP (wie?)

• Topicstarter Topicstarter BoomDuiker
  • Startdatum Startdatum
B

BoomDuiker

Guest
http://www.pemotec.com/Modelle.htm

Wie vliegt de mooie Jodel EPP?
http://www.pemotec.com/Jodel-Epp.htm
extra fotos
http://www.pemotec.com/MehrJodel.htm

Van de EPP Cup weet ik dat hij erg fijn is en super vliegt.

Op moment vlieg ik een Graupner Terry met ailerons. Is een geweldig vliegtuig... echter van Styropor
Een beetje hard drukken en je hebt al een deuk. Ook landingen die wat harder gaan :wink: zijn vaak fataal.

Vandaar EPP.
Deze Pemotec modellen zijn erg mooi om te zien. Ik houd niet zo van die EPP 3D vliegtuigen en houd meer van scale modellen.

Echter ik kan geen mens vinden die een Jodel EPP vliegt en dat is zeker handig als je eradhter wilt komen wat de kinderziektes zijn van zo'n vliegtuig (of waar je op moet letten).

Iemand?

Groetjes,
Rob

:cry: :cry: :cry:

Niemand....

Kan dan misschien iemand vertellen "oude rot uit het vak" hoe een dergelijk vliegtuig naar alle waarschijnlijkheid vliegt. :D

Cheeeeers,
Rob

Hoi,

Weet iemand hierop antwoord?

Wat gebeurt als je EPP bekleed met Orastick.
Is dit weer goed verwijderbaar bij een onzachte landing?

Iemand ervaring met Orastick op foam en dan vooral op EPP schuim.

Groetjes,
Rob

Grootste probleem met Peter J. Modlich (Mr. Pemotec) is dat hij NIET levert, probeer al maanden een EPP CUB te bestellen.......vele malen toegezegd, als ze binnen zijn......, als de achterstand weggewerkt is...., maar tot op heden niets, nop, nada....en nu is hij weer aan het verhuizen..!!!????........

Dirk zei:
Grootste probleem met Peter J. Modlich (Mr. Pemotec) is dat hij NIET levert, probeer al maanden een EPP CUB te bestellen.......vele malen toegezegd, als ze binnen zijn......, als de achterstand weggewerkt is...., maar tot op heden niets, nop, nada....en nu is hij weer aan het verhuizen..!!!????........

Hoi Dirk,

Heb net een e-mail binnengekregen met wat antwoorden van Modlich.
Ze zijn inderdaad verhuisd en hebben het druk.

Heb je de Piper al betaald? Heb met enkele zeer tevreden bezitters gesproken hiervan.

De Jodel EPP ga ik bestellen. Die zal wel op voorraad zijn denk ik. Piper is natuurlijk een populair model.

Het is niet verstandig om de EPP modellen te beplakken met Orastick.
Pemotec rade dat af.
Gisteren ben ik in de winkels gaan kijken naar verf. Acryl of windows color.

Het voordeel van het EPP is dat het onwijs sterk is. De Jodel EPP gaat mijn eerste toestel worden als laagdekker en met landingsgestel.
Op moment vlieg ik de Graupner Terry (met ailerons).

Groeten en houd me op de hoogte,

Rob

Ik heb een EPP Zagi, en heb die bespannen met Oracover, eerst bespuiten met 'lijm-in-spuitbus' van Bison en dan oracoveren met een licht verwarmd ijzer, werkt perfect, maar door de 'soepelheid' van EPP komt het los na een tijdje.
EPP is inderdaad sterk maar kent toch ook een soort 'materiaalmoeheid' na ettelijke harde landingen en combatflies...
Mijn mening over EPP-wings: een perfecte leerschool voor de 'beginner-die-toch-al-kan-vliegen' omdat het moeilijk te crashen is, maar de modellen zijn heel 'tijdelijk' in gebruik.

Ik heb er veel plezier aan beleefd maar nu (na één seizoen) is mijn zagi zo goed als 'op'.

Kris

Hoi,

Pemotec rade het toch af, de modellen te bekleden met orastick.

Het antwoord:
First, self-adhesive stuff like scotch tape etc. simply doesn't hold. And that goes for Oracoverstick too.
Second, iron-on foil is rather dangerous since the melting temperature of EPP is just some 180 deg.
But most of all, the unique feature of EPP-models is their flexibility. If you cover it with foil most of it is gone and if it will be bent you have plenty of wrinkles on the inside which might be permanent and actually loosen again the covering.
Last but not least, with low Reynolds numbers (low speed and small absolute size, and that's what we have here) it is meanwhile a known fact that a rough surface is aerodynamically much better than a smooth and shiny one. You might have heard from modelers using some hair spray or fix threads or tape strips to simulate that with good results.

Dus ga ik het model toch verven met acryl verf of window color.

Ik zal jullie op de hoogte houden met de voortgang.
Na een zware strijd heeft de Jodel EPP het toch gewonnen. Het word mijn volgend model.

En...hopelijk Jodelt hij niet in de bomen deze keer en alleen in de lucht :roll:

Rob

kris_geusens zei:
Ik heb een EPP Zagi, en heb die bespannen met Oracover, eerst bespuiten met 'lijm-in-spuitbus' van Bison en dan oracoveren met een licht verwarmd ijzer, werkt perfect, maar door de 'soepelheid' van EPP komt het los na een tijdje.
EPP is inderdaad sterk maar kent toch ook een soort 'materiaalmoeheid' na ettelijke harde landingen en combatflies...
Mijn mening over EPP-wings: een perfecte leerschool voor de 'beginner-die-toch-al-kan-vliegen' omdat het moeilijk te crashen is, maar de modellen zijn heel 'tijdelijk' in gebruik.

Ik heb er veel plezier aan beleefd maar nu (na één seizoen) is mijn zagi zo goed als 'op'.

Kris

Kris,

Ook een nagedacht over die verf die men gebruikt bij RC auto's. Om de kappen mee te spuiten. Lexan verf.
Het spul is erg flexible.
Gewicht speelt natuurlijk een rol, maar omdat ik toch de Jodel EPP brushless ga vliegen iets minder van belang.

Groeten,
Rob

Ps. misschien eens vragen in het RC auto forum?

gerard_nl zei:
zie mijn antwoord in dat draadje.

Hoi Gerard,

Acryl lak uit de spuitbus schijnt sneller te breken. Hobby acryllak uit die potjes van Talens enz schijnt beter te zijn (flexibel). Dit moet je echter opbrengen met kwast of zo'n revell spuitmachintje. Dat laaste heb ik niet.

De fabrikant Pemotec stuurt wat extra EPP schuim mee zodat ik vanalles kan uitproberen. Lexan paint is misschien een optie. Gewoon proberen dus...

Groetjes,

Rob

Ps. Niek, toets maar eens Lexan in, bij de zoekmachine. Bij RC vliegers kom je alleen deze thead tegen.

Hoi,

Nou ik heb dit gevonden:
http://www.xs4all.nl/~ipms/tips/h04.html#4.1
Staat zeer interessante info in.

Vond ook toevallig op zolder nog een oud potje met hobby verf van Talens.
Acryl basis en water verdunbaar. De verf in het potjes was al uitgedroogd/uitgehard, maar is behoorlijk elastisch. 8)
En dan laatste is belangrijk.

Groetjes,

Rob

Hoi,

De Pemotec Jodel land deze maand (als pakket) hiero in Limbadwe.
Zal jullie op de hoogte houden over het verloop van de bouw. :)
Met foto's

Groeten,
Rob

Hoi,

Nou hij is er. De Jodel EPP van Pemotec!
:D

Ziet er erg goed uit zeg! Je hoeft eigenlijk nog maar weinig dingen te doen. Waarschijnlijk is het verven het meeste werk.

Ik zal foto's toevoegen (hoe gaat dat?)

Groeten,
Rob

Hoi,

Hij is bijna klaar. 8)
Het verven is het meeste werk!

Heb gekozen voor een zilver kleur (glinsterend) in combinatie met rode strepen (hodiday red).
Ziet erg gaaf uit.

Typhoon-15 is ook al ingebouwd en afgelopen zaterdag kwam de Castle Creations Phoenix-35 ESC :wink:

Het gewicht zal denk ik uitkomen op rond de 700gram.
Niet veel voor een vliegtuig met een spanwijdte van 1.11m

Cheers,
Rob

zilver en vooral glinsterend zilver geeft wel slechte orientatie in de lucht rob, heb ooit eens een twinjet zo gespoten en dat was niet zon success

gerard_nl zei:
zilver en vooral glinsterend zilver geeft wel slechte orientatie in de lucht rob, heb ooit eens een twinjet zo gespoten en dat was niet zon success

Hoi Gerard,

Nou van ver af valt het glinsteren wel mee. Dan ziet het gewoon grijs uit.
Er staan ook fel rode strepen op het vliegtuig, die bij de orientatie zullen helpen.

En... hij is van EPP... hij bot gewoon terug de lucht in bij een crash :wink:

Cheers,

Rob

Hoi,

Hij is klaar!
Alleen nog even wachten op beter weer.

De kwaliteit van Pemotec is echt super. Het meeste werk is het verven.
Voor de rest, echt ARF.

De foto's vandaag gemaakt:

TreeDiver_Jodel05small2.jpg

TreeDiver_Jodel04small2.jpg

TreeDiver_Jodel02small2.jpg

TreeDiver_Jodel01small.jpg

:lol:

Piloot is zich nog mentaal aan het voorbereiden ;-)

Groetjes,

Rob

Ps. nog op zoek naar een geschikte buste/piloot

Hoi,

Afgelopen zaterdag voor het eerst gevlogen met de Jodel :D 8) :D

Eerste vlucht gestart middels een handworp en er was niet veel nodig om de Jodel op een veilige (bestaat ie...) vlieghoogte te krijgen.
Jeeeeee 8O wat een power zo'n brushless motor :D
De eerste vlucht is natuurlijk wennen en zeer spannend! Ook omdat het mijn eerste laagdekker is. Een Graupner Terry is toch wel een ander soort vliegtuig.
Maar het viel gelukkig alles behalve tegen. :D

De tweede en derde vlucht ging zelfs middels een grondstart op gras. Ook dit was geen probleem vanwege de goede instructies van een ervaren collega vlieger op het veld.
De remote werd vervolgens even overgegeven aan de ervaren collega's op het veld, die dan ook even fix gingen jodelen. :wink:
Meskant vlucht was het enige wat de ervaren collega niet lukte, maar dan zou ook nog hebben kunnen liggen aan de zijroer uitslag.

Wat mij opviel was de enorme wendigheid van het vliegtuig. Je kunt echt vierkant de bocht om. Zelf heb ik nog geen rolls gemaakt, en ook nog niet op de kop gevlogen. Dat komt de volgende keer (...als het weer wat beter word... :( .....)

Het vliegbeeld van de Jodel is echt geweldig. Een plaatje in de lucht.

Afgelopen zaterdag kon ik niks anders concluderen dat ik een geweldig mooi, zeer goed vliegend vliegtuig had gekocht! Daar waren mijn RC collega's het roerend mee eens.

Nu nog beter weer afwachten en dan...opnieuw jodelen.

Groetjes,
Rob

Back