Pen Duick 1/40

Hallo allemaal,

Hier een link naar een fotoalbum van de bouw van een staand model van Pen Duick op schaal 1/40.
Pen Duick is een klassiek zeilyacht in 1898 ontworpen door William Fife en droeg toen de naam "Yum".
Het yacht werd in opdracht van z'n laatste eigenaar, Eric Tabarly, volledig gerestaureerd.
Deze overleed een paar jaar geleden nadat hij, op weg naar een "Fife-bijeenkomst" overboord viel.

http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1865

De kiel is van 2mm, de spanten en het dek van 3mm multiplex. Beplanking is met linde van 2x5mm.
Het geheel werd behandeld met G4.

Groetjes,
Frédéric

Edit: De link naar het Picasa-album is niet meer aktueel. Ik voeg dus een paar fotos van de bouw in:

IMG_1285.jpg

IMG_1286.jpg

IMG_1289.jpg

IMG_1294.jpg

IMG_1317.jpg

IMG_1380.jpg

IMG_1383.jpg

IMG_1390.jpg

Laatst bewerkt:
toprob zei:
Wouw dat is een waanzinnig mooi rompje kerel!

Inderdaad !

ik heb deze romp bij onze laatste clubvergadering mogen "betasten" en ik moet toegeven dat Frédéric machtig goed werkt 8O

Wat mij altijd verbaast , is dat de "Pen Duick" 109 jaar oud is , en de vormgeving van de romp lijkt zo modern , hedendaags ...

de groetjes ,

Laurent

Gegroet,

Bedankt voor het compliment. :D
De bouw ligt nu even stil. Ik moet nog de goede houtsoort voor het beplanken van het dek zien te vinden.
Hier vind je fotos van de echte Pen Duick: http://www.pbase.com/debetencourt/pen_duick
'k heb dus nog heel wat werk voor de boeg... :roll:
Fife en een paar van zijn tijdgenoten ontwierpen inderdaad prachtige boten. Raar eigenlijk dat er niet meer modellen van gebouwd worden.
Hier is nog een link met klassieke zeiljachten: http://www.klassischeyachten.de/

Frédéric

Hoi Frédéric,

Ziet er zeer gelikt uit!! mijn complimenten!!

Marcus

Hallo Marcus,
Dank u.
Het zal nog even duren voor er nieuwe fotos komen. Mijn "miniwerf" ligt even stil. Tijd, tijd....!! :(

Frédéric

Hallo iedereen,

Ik heb eindelijk wat kunnen voortwerken aan mijn modelletje!
Ik heb een "vals dek" geplaatst daar het eerste helemaal vlak was en het toch wat gebogen moest zijn. Der bestaat vast wel een naam voor, maar die ken ik in het nederlands niet... :(
IMG_2212.jpg

IMG_2214.jpg

IMG_2215.jpg

De afwerking van het dek en cockpit doe ik met fineer.
Ik ben begonnen met de koningsplank, dan komt de afwerking van de cockpit en nadien de contouren van alle bovenbouwelementen (die moeten nog komen).
De dekplanken worden ca 1mm breed...
IMG_2465.jpg

IMG_2479.jpg

En een geldstuk erbij voor een idee van de grootte te geven...
[
IMG_2488.jpg

Zo, dat was het voor de update van vandaag; ik hoop dat de volgende wat sneller komt... :)

Groetjes,
Frédéric

Laatst bewerkt:
Hallo Frédéric,

Ziet er mooi en netjes uit, mooi model.

He een Saphir op de achtergrond, aan het bouwen of al meegevaren?

Mvg.

Goeiemorgen,

Klopt, een Saphir, wel nog aan het bouwen. Ik moet nu een beetje plamuren, schuren en schilderen voor ik verder kan. Het probleem is dat mijn "werf" eigenlijk ons bureau is dat ik met mijn vrouw deel en zij een hekel heeft aan die verfgeuren... Ik wacht dus op mooiere dagen om dit buiten te doen.

Newbie, nee, hij wordt zeker niet varend.
Toen ik met de bouw begonnen ben, woonden we in een appartementje in Brussel. De vochtigheidsgraad in dat rotkot varieerde van 32% bij vriesweer tot pieken van 83% bij regenachtig weer.
Op sommige muren kregen we zelfs schimmels (of waren het zwammen?).
Bij zulke schommelingen vreesde ik een beetje voor mijn bootje! Voor onze gezondheid ook trouwens, het was ook één van de redenen waarom we daar vertrokken zijn.

Frédéric

Hallo,

Ik heb nog wat verdergewerkt aan het dek:
IMG_2924.jpg

IMG_2946.jpg

Ondertussen ben ik al wat verder met het beplanken van het dek maar heb nog geen fotos genomen. Die volgen binnenkort...

Frédéric

Hallo Frederic,

Voor het eerst dat ik dit bouwverslag zie. Moet zeggen in 1 woord, WAUW. Dat dekje ziet er meesterlijk uit.

groeten Paul

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie komplimenten! Dat moedigt altijd aan om verder te doen en om te proberen beter te werken. ;)

Koen, teak zou hier niet mooi zijn. De nerven van teak zijn te grof om op deze schaal een mooi effect te geven.
Ik heb de houtsoorten uitgezocht voor hun dichte textuur en dan in functie van hun kleur. Hiervoor heb ik fotos van de echte boot gebruikt.
De deksplanken zijn in fineer van linde, de koningsplank is uit perelaar en de cockpit uit kerselaar en "merisier" (ken hier de nederlandse benaming niet voor).

Newbie,
Gewoon met zwart potlood. Ik heb eerst geprobeerd met aquarelpotlood maar dat liep uit. De inkt van een stift trok te ver in het hout en voor papier zijn deze plankjes nogal dun (0.4mm dik op +/- 1.2mm breed).
Nu zien de breeuwnaden er nog tamelijk grof uit maar eens het dek zal geschraapt zijn worden ze fijner. We zullen dan wel zien wat er van overblijft!... :) Maar ik denk wel dat het goed komt.
Hier heb ik het al een beetje geschraapt en licht geschuurd:
IMG_2954.jpg

De techniek met papier heb ik gebruikt voor een dek op een grotere schaal:
IMG_1668.jpg

IMG_1669.jpg

IMG_1670.jpg

Frédéric

Laatst bewerkt:
Back