Penlights in zender laden

Ondanks mijn afgeronde LTS Elektro heb ik even een black-out. :) Ik heb een zender met 8 oplaadbare accu's van 1,2 V en 2700 mAh. Mijn lader kan ze opladen met 12 V en 150 mAh.

Klopt het dat dit nu 2700/150*1.4 = ongeveer 1 dag duurt?

Als die factor van 1,4 is bedoeld om verliezen tijdens het laden te compenseren dan klopt je redenatie.

Die acht cellen zitten naar ik hoop niet in een batterijhouder met veertjes maar zijn voorzien van gesoldeerde verbindingen???

Dank, dan zat ik goed met mijn berekening. Het is een standaard batterijhouder van een Spektrum DX3 zender, dat lijkt me toch geen probleem?

Batterijhouders gebruiken is vragen om moeilijkheden. Denk maar aan die zaklantaarn waar de lichtstrerkte van afnam en je na even schudden weel de volledige lichtsterkte had.
De overgangen van de veertjes van de accuhouder naar de accu's gaan oxideren. Er komt een wat groene aanslag op. Dit komt door geringe hoeveelheden agressieve stoffen die uit de accu's komen. Er komt dus een dag, je weet alleen niet wanneer je weet wel dat hij komt, dat een cel geen contact meer maakt met het veerje. De zender valt uit en de gevolgen laten zich raden. Als je vliegt heb je een kapot modelvliegtuig, als je rijdt of vaart zijn de gevolgen misschien minder groot, maar toch.

Zorg dus altijd voor gesoldeerde cellen. Dan is er in ieder geval één mogelijk risico minder.

Bedankt voor de tip. Aangezien het in mijn geval om een Spektrum gaat springt hij keurig op de failsafe wanneer de spanning weg zou vallen.

Overigens valt het wel mee met losse cellen in een zender ... ik heb nog een ruim 10 jaar oude Robbe/Futaba Attack 4 ... standaard kunnen daar alleen maar losse Penlites in (zit standaard ook geen voorziening in (=stekerverbinding) voor een accu-pack) deze zender is intensief gebruikt en nooit problemen mee gehad ... je moet er alleen voor zorgen als je de zender langer tijd niet gebruikt de penlites er uit haalt, en dan is de kans op problemen door lekkage vrij klein ... (het enige probleem wat ik in de loop de tijd met de accu's heb gehad is dat het dekseltje van het accu-vakje wat lam werd, waardoor het er makkellijk af valt ... en als je dan niet uitkijkt liggen de accu's tussen het gras ... maar met een eenvoudig stukje tape is dit "probleem" te tackelen ...

Bedankt voor de tip. Aangezien het in mijn geval om een Spektrum gaat springt hij keurig op de failsafe wanneer de spanning weg zou vallen.

Een vliegtuig waarvan de ontvanger op fail-save gaat is overleeft dat (bijna altijd) niet. Het landen van een modelvliegtuig buiten het modelvliegveld moet je altijd voorkomen. Kijk maar wat er in Eibergen gebeurde toen er een modelvliegtuig in de buurt van een fietspad landde.

Een vliegtuig waarvan de ontvanger op fail-save gaat is overleeft dat (bijna altijd) niet. Het landen van een modelvliegtuig buiten het modelvliegveld moet je altijd voorkomen. Kijk maar wat er in Eibergen gebeurde toen er een modelvliegtuig in de buurt van een fietspad landde.

Ik weet niet wat er in Eibergen is gebeurd, maar wanneer mijn model in de lucht zweeft is het beter om daar niet te dicht bij in de buurt te zijn. :)

Foto-S8ZQONW7.jpg

Okay, maar de bottomline van mijn bericht was eigenlijk dat ik een auto rij en dat ik maatregelen heb getroffen om zenderuitval op te vangen, namelijk een Spektrum set met ingebouwde vailsafe. Zodra ik de zender uitzet remt de auto af en blijft stil staan.

NiMH/NiCd Accu's laad je met een constante stroom, in dit geval dus 150mA (niet mAh, dat is eenheid van capaciteit). Niet met constancte spanning, de spanning loopt op naarmate de cellen voller worden.

Back