Percival P-30 Mk.IV Proctor schaal 1:5

De Catalina amper getest en gevlogen en alweer bezig aan de bouw van weer iets ander moois. Een niet alledaagse kist, deze Percival Proctor. Is door de KLu gebruikt om radio telegrafisten op te leiden. Ik zal deze kist gaan bouwen in de schaal 1:5 dat neerkomt op een spanwijdte van ongeveer 2.40 meter. Motorisering zal zij de Zenoah ZG38 vanwege ze zeer slanke neus van de kist (achteruitlaat bijde ZG38!!!)

Hierbij alvast wat foto's van het orogineel.

full

full

full

full

Ook nog wat foto's van de bouw van het middenstuk van de vleugel. ik ga werken met 2 losse veleugeltippen welke ik d.m.v. steekverbinding aan elkaar maak. Makkelijk met transport: de wielen van het landingsgestel blijven zo vast aan de romp. Het vleugel middenstuk is wel te verwijderen zoals een gewone vleugel.
full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Dat is een mooie kist, eigenontwerp en heb je veel documentatie van de KLU uitvoering.

Succes en gelijk een abo.

Ton

Inderdaad. heb wel summiere bouwtekeningen ( is al eens eerder gebouwd en gecrashed, niet door mij hoor!!!). Moet ontzettend veel tekenen, ontwerpen, uitdenken et cetera. Maar ja, dat ben ik gewend van de Catalina.

Ik houd je op de hoogte

Bart

Bart,

Wat was de oorzaak van de crash, is dat de reden dat jij deze kist nu gaat bouwen.

Kun je wat meer vertellen over het ontwerp, bijv profiel, instelhoeken etcetc.

Als je nog foto's of een 3V nodig hebt laat effe weten.

Ton

Mooi! :p

Mooi model. :p

Mooi om te bouwen. :p

Ziet er ook uit als een goede vlieger.

(waarom denk ik dat? :confused:)

En abo.

jan.

(achteruitlaat bijde ZG38!!!)

Dat gaan we ook volgen Bart ;)

Enne; dan heb je het artikel uit de Rc Modelworld over de uitlaten van de Avro Anson van Sid King ook wel in bezit denk ik? Deze zijn vrij compact en zeer effectief schijnt het. Speciaal ontworpen voor de ZG38. Zo niet Pb me dan even met je Email adres want ik heb dat artikel in pdf.

Gr. Teus

Specs. Proctor

Bart,

Wat was de oorzaak van de crash, is dat de reden dat jij deze kist nu gaat bouwen.
Kun je wat meer vertellen over het ontwerp, bijv profiel, instelhoeken etcetc.
Als je nog foto's of een 3V nodig hebt laat effe weten.

Ton

Hallo Ton.
De kist is twee keer(!!!) gecrashed. De eerste keer is geweest op "De Peel"; een jaar of 3 of 4 geleden. Kwam waarschijnlijk omdat hij ineens met de kist in een thermiekbel vloog?!?!?!?!?:confused:.
Bij de tweede keer schijn zijn zender stuk te zijn gegaan.
Stabilo staat op 0º en de vleugel staat op circa +2º. Om het zekere voor het onzekere te nemen, zet ik denk ik het stabilo op +0.5º en de vleugel op +2º. Tevens bouw ik minimaal 1.5º tipverdraaiing in (tip wordt dan +0.5º). Werkt zeer goed bij mijn Spitfire van Pica (schaal 1:5). Het profiel van de certer-ribben is NACA2416 met een koorde van 370mm; de tip-rib is NACA0010. Ik denk als ik deze waarden aanhoud, dat de kist wel goed zal vliegen.
Indien iemand anders met een vergelijkbare kist gegevens heeft, dan wil ik deze gegevens graag hebben.
Als je trouwens nog foto's hebt; altijd welkom.

Bart.

Back