Periscoop systeem

Hallo onderduikers ik ben wegens verhuizing, gevolg door frozen shouders aan beide armen even uit de running geweest.
maar nu weer bezig met mijn u-2540 en kom maar gelijk met een vraag.
Zijn er tekeningen of foto's van een systeem om de periscoop e.d. op en neer te laten bewegen.
ik ben alle discussie's af wezen zoeken maar kan niets vinden in de form van een tek. of duidelijke foto's.
Ik weet dat er boeken zijn over model duikboten maar weet iemand of daar voorbeelden in staan.

Groet,
Willem.

Hallo onderduikers ik ben wegens verhuizing, gevolg door frozen shouders aan beide armen even uit de running geweest.
maar nu weer bezig met mijn u-2540 en kom maar gelijk met een vraag.
Zijn er tekeningen of foto's van een systeem om de periscoop e.d. op en neer te laten bewegen.
ik ben alle discussie's af wezen zoeken maar kan niets vinden in de form van een tek. of duidelijke foto's.
Ik weet dat er boeken zijn over model duikboten maar weet iemand of daar voorbeelden in staan.

Groet,
Willem.

Zoekfunktie al geprobeert ???????

Frederik,

met de zoekfunctie is het nog lastig, die foto's e.d. staan in diverse topics verstopt.

Hallo Willem,

Er zijn verschillende systemen. Zelf gebruik ik een hevelsysteem dat door een servo aangestuurd word. Er worden ook pneumatische cilinders met bowdenkabels gebruikt (Douglas vd Heuvel, Jan Huizinga), spindelsystemen (o.a. firma Engel), en hydrolische systemen (ik meen Jan Kraak, Harry Grapperhaus).

Ik gebruik dus een hevelsysteem met een servo. Hieronder hoe ik het in de U31 heb gedaan:

16024932fbab709db.jpg

16024932fbab8d6ca.jpg

16024932fbaba9be5.jpg

16024932fbbceec19.jpg

De servo's zitten in waterdichte doosjes bovenop de WTC en bewegen met tussengeschakelde elektronische servovertragingen de periscopen aan. Ik heb telkens de aanvalsperiscoop die enkel bewogen wordt, en de rest van de periscopen en masten op een plateau zodat die als groep bewogen kunnen worden.

1602494e444553dbf.jpg

In de U2540 heb ik een een zelfde systeem gemaakt. Hierbij is een extra doosje achterop de WTC geplaatst voor de benodigde servo's. Het plateau voor de 'groep' heb ik gemaakt van het originele plaatje waar die handel van origine op gemonteerd moet worden, dan heb je meteen de goede positie voor de gaten in de toren. Ik heb ook wel een foto ergens van de u2540 maar die van de u31 zijn duidelijker om te zien hoe het werkt.

Misschien zou het leuk zijn als de andere oplossingen hier ook geplaatst gaan worden, dan hebben we een "Hoe beweegbare persicopen maken" topic. Er komen steeds weer vragen over dit onderwerp, zou handig zijn als dit binnen één draadje gebundels staat. (net zoals het torpedo draadje bijvoorbeeld)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Willem,

Zoals Lex vraagt hierbij mijn bijdrage,

Groeten,

Jan,

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Lex,

Hartelijk dank voor de foto's en uitleg, hier kan ik wat mee.
De zoekfunctie had ik al geprobeerd.
Ik ga de foto's printen en dan eens goed bekijken.

Groet,
Willem

Hallo Willem,

Graag gedaan! Ik heb toch ook nog de foto's van de U2540 gevonden.

Blik op de periscopen:
periscopen.jpg

Dat lange messing buisje in het midden is één van de geleidebuizen, de andere loopt in de voorste periscoop. Hier heb ik alles op één plateau gedaan. De hefboom is de gebogen alu strip die naar het draaipunt rechts loopt. De link van de bedieningsstang is nog net de zien. Ik heb hier helaas geen foto's van met het mechaniek nog los buiten de boot. Vergeten te maken ... :hammer:

en het extra doosje achterop met de servo's
servodoosje.jpg

Één voor de periscopen en één voor het draaien van de geschutkoepels.

Laatst bewerkt:
Back