Permax 400 inlopen?

Hoi,

Ik heb in et modelbouw FAQ gekeken, maar daaruit heb ik mijn twijfels.
Er wordt gezegt een motor op 2 volt in te laten lopen, en dat je dat kunt doen door de propellor van de motor te halen, en em vervolgens op weinig gas via je controller (hoeveel gas weet ik eigenlijk niet), een paar uur in moet laten lopen.

Ik heb wel gedestileerd water, maar ik heb geen 2v accus en ik denk niet dat ik de goede olie heb om de motor daarna weer te smeren (ik heb alleen siliconen olie van de aldi).

Kan iemand me dat iets exacter vertellen? Ik wil een 6v Permax 400 in laten lopen, en de accu is een 6cell 2100mAh NiMH pack.

heb je wel een voeding??
Die kan je dan op 2 volt zetten.

Maar anders gewoon een paar uur je motor onbelast laten draaien, op weinig gas.

nat inlopen kan wel , maar daarmee moet je geloof ik goed opletten of je dat niet te lang doet.

Ik heb een voeding maar die is helaas niet regelbaar.

Moet ik de regelaar zo open zetten dat de motor net aanslaat, en dan 2 uur laten lopen ofzo?

Oke,

ik laat altijd gewoon mijn motoren (meestal 6V speeds) inlopen met behulp van 1-2 D cellen. (in 't Vlaams. 'dikke pillen')

Dus gewoon de 1.2 V batterijen uit je zaklamp halen, even een draadje naar de motor (ik tape dit gewoon even vast op de batterij) en laten draaien. zonder prop natuurlijk.

afhankelijk van de staat van je zaklamp, 1-2 cellen gebruiken, voor een 6V is 1 cel al genoeg denk ik.

ik hou er niet echt van het inlopen te doen via de regelaar... piept zo hevig he... ook geen koeling op die moment.

Patrick

Je neemt 2 cellen (maakt niet uit welke) en een bekertje met water.
Je sluit die 2 cellen aan op je speed400, zonder schroef en hangt de motor in het water (de cellen uiteraard niet;-))

En dan wacht je maar tot de cellen leeg zijn.

Achteraf goed laten drogen op de radiotor en een beetje terugsmeren met machineolie.

En klaar is je Speed400.

Het is zoo eenvoudig.

Kris

een andere vraag:

Wanneer is je motor goed ingelopen????

Als de borstels niet meer gaan vonken bij vol gas?

@freakazoid:

er zijn ook mensen die hun motoren niet laten inlopen...
Dus als je die langzaam laat indraaien op 2 batterijen zal dat nooit slechter zijn.

op 1 cel gaat die motor geen hoge stroom trekken hoor.

zelfs een AA kan dat volgens mij wel aan.

Ik gebruik D cellen omdat die 3000Mah zijn en ik ze gewoon heb....

Patrick

Ik heb nog ergens 2 AAcelletjes liggen van ik geloof 1300mAh. en nog zon batterij clipje. Als ik de motor daar nou es op laat inlopen? Dus aansluiten en draaien, accutjes weer even opladen, en dan nog n ritje draaien. De vraag is nu alleen, voor hoelang moet ik die batterijtjes eraan laten hangen. Ik wil ze natuurlijk niet dood trekken.

Even op dat natdraaien.

Zover er iets is van blijven hangen.
Moet dat in gedestrileersd water zijn. Het inlopen in water moet in verschillende fases gebeuren. Bij de eerste keer zal het water redelijk vuil zijn van het invaren van de koolborstels. Zo'n 5 a 10 min.

Daarna terug zuiver water en weer zo'n 5 a 10 min laten inlopen, das om het vuil die in de motor zit nog eens de kans te geven om het vuil er uit te krijgen.

Daarna inspuiten met vochtverwijderraar (smeerolie of machieneolie).

Zo zit de alg theorie in elkaar.
Hoeveel keer in het water en hoe lang en op welke werkspanning weet ik niet meer. Dit is hetgene wat ik me nog ervan herinner.

So don't :2gunfire: me when i'm wrong

greetinins.

Maar er wordt ook beweerd dat sommige motoren na 5 minuten in et water al rijp voor de sloop zijn. :P Dus nat ga ik niet riskeren.

Hoi,
Wanneer ik een race reed in de regen.. dan waren na 5 minuten mijn borstels toch wel erg klein ...
Dus inderdaad dat nat inlopen kan wel...maar kort.
gewoon droog laten lopen wil ook wel.
Desnoods spuit je je motor een paar keer schoon met lucht.

Groeten Vincent

ach dat nat inlopen is allemaal crap, en je lagertjes enzo gaan naar zijn moer.

op naar de benzinepomp, 2 maal staafbatterij halen, eraan solderen en motortje op zijn gemak die 2 celklen in serie leeg laten sucken.

daarna heb je perfect passende borsteltjes.

maar uberhaupt is dat inlopen helemaal geen garantie dat ie niet weer naar een uur op is, een te grote prop of teveel spoed erop en je stookt de boel zo weer op.

Back