Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Aai, een dag te laat. Toch nog van mij ook Gefeliciteerd van je Verjaardag, Peter
    Gr. Peter
     
    robberdebop vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Peter, en het is nog niks te laat hoor, tegenwoordig voel ik mij elke dag jarig. :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    .Mijn laatste update was al weer een poosje geleden, maar aan de hand van foto's van de replica in Rochefort heb ik de belegbanken geplaatst, aan weerszijden van de boegspriet staan twee bankjes, en verder zitten ze aan het potdeksel vast.
    Waarom aan de hand van de foto's?? Wel de bouwbeschrijving wou de belegbanken aan de spreeworsten geplakt hebben, en dat leek mij niet helemaal Je van Het.
    Het ziet er nu zo uit.


    DSCN5223.JPG


    OP deze foto is het niet te zien, maar de beide schoorstenen ( c )
    heb ik er weer vanaf gehaald, en ik heb ze ingekort.
    Ik had het idee dat ze wat fors uitgevallen waren.


    DSCN5224.JPG


    De grote knecht die je ziet komt ook van de foto's af, om dezelfde reden als de belegbanken.

    Hierna kwamen de belegbanken van de grote - en bezaansmast aan de beurt, en die zien er zo uit.


    DSCN5227.JPG


    Ook de bezaansmast heeft zijn grote knecht erbij gekregen, en niet op de foto te zien is de belegbank van de grote mast, die staat in de kuil en die hebben jullie een volgende keer te goed.
    De plaatsing van deze belegbanken ging niet helemaal zonder slag of stoot, want het zicht was even wat slechter, en toen probeerde ik de gaatjes voor de bevestiging iets te dicht op de rand te boren, waardoor ik twee stukjes van het potdeksel ( a ) moest vervangen.
    Toen ik daarmee bezig was zette ik helaas iets te veel kracht op de railing ( b ), dus die vloog ook goeddeels los en dat zag er toen dus zo uit.

    DSCN5218.JPG

    Dit leverde dus wel wat gemopper op, maar goed, het is weer gerepareerd.

    Verder ben ik ook nog even jarig geweest, en dat kadootje moest even in elkaar gezet worden, en natuurlijk uitgeprobeerd. H et eerste probeerseltje is er uitgekomen, maar ik weet nu wel dat het nog wel wat studie eist om het goed onder de duim te krijgen.

    DSCN5228.JPG

    Tot een volgende keer maar weer.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk kadootje Peter, alhoewel ik niet weet wat het precies is hoop ik dat je er veel plezier aan beleefd, want het zal vast iets zijn voor de hobby...? (en nagelbanken aan spreeworsten plakken lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk :confused:)
     
    P Voogt, Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad Piet, het is voor de hobby, niet noodzakelijkerwijs voor de bootjeshobby, maar daar kan hij voor gebruikt worden, Het is een 3D freesmachientje.
    End die nagelbanken, daar snap ik echt niet hoe een kitbouwer zoiets kan bedenken. In de tweede versie van dit model hebben ze dat wel goed gedaan trouwens
     
    P Voogt en pietsan vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi masjientje wat je daar hebt Peter, dus we verwachten binnenkort wel wat hoogstandjes van je ;)
    Succes
     
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  7. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Mooi zo mijn vriend met de vordering. Ik ben zo blij Piet wis ook nie watse masjientje dit is. Ik heb zelfs op Vevor ze website gaat kijk! :rofl:Nauw weet ik ook!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koos, alleen mijn leercurve ligt niet zo heel steil meer tegenwoordig, dus dat kan eventjes duren hoor :):)

    Dank je wel mijn vriend, kort gezegd is het een machientje om een beetje mee te spelen, en soms komt er dan een mooi stukje hout uit
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Klopt, kijk maar eens bij mijn Royal Caroline wat ik er uit gekregen heb, of bij Hoosterw, hij lijkt er mee te kunnen toveren.
    Ook mijn leercurve is op dat vlak wat aan de lage kant, maar met wat doorzettingsvermogen en voldoende resthout lukt het wel.
     
    P Voogt en Pingu57 vinden dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Mooie update en cadeau Peter, veel succes en plezier ermee. :koud:
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Herman, ik ga eer ook van uit dat er mettertijd wel iets moois uit komt rollen :D:D

    Dank je wel Peter, het plezier is er, en het succes moet binnenkort nog even komen :):)
     
    Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ach daar hebben we zo allemaal wel voortaan last van Peter, dus daar hoef je je eigen niet voor te schamen ;);)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar dat doe ik ook absoluut niet Koos, de snelheid is tenslotte niet anders. :D:D
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Daar gaat weer de nodige tijd in zitten, maar als je het onder de knie hebt …… We gaan de resultaten wel zien! Suc6 met deze uitdaging, Peter.
    Gr. Peter
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt helemaal Peter, en helaas staat het machientje in een onverwarmde ruimte, dus dat wordt niet eerder als het voorjaar ben ik bang :oops::oops:
     
    P Voogt en Hansa vinden dit leuk.
  16. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Langzaam maar gestaag ga je verder.
    En met een nieuw speeltje!
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Sjors, lekker rustig door knutselen, en inderdaad een machientje erbij om wat mee te spelen
     
    Hans Groenenberg en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    En intussen zijn we al weer twee maandjes verder, en ik heb niet heel veel vooruitgang geboekt met de Hermione.
    Maar er is wel een klein beetje te melden. Artesania had bedacht om de jufferblokken te omwikkelen met ijzerdraad, en dat dan in een gaatje in de romp te steken, ik heb daar iets anders voor gemaakt.
    ik heb eerst met touw een lusje om de jufferblokken gelegd, en daaronder weer een lusje zodat ik daar een schakel van het puttingijzer inhaken kon.

    DSCN5247.JPG

    hier de puttingijzers zoals ik bedacht had, en de jufferblokken met de lusjes erin.

    DSCN5246.JPG

    De lusjes zijn helaas niet allemaal op dezelfde lengte, er mankeert wel eens een millimetertje aan, maar dit is het resultaat geworden

    DSCN5264.JPG


    Voor de bezaansrust heb ik de grote schakel weggelaten, en die ziet er van dichterbij zo uit.

    DSCN5261.JPG

    Van Alie heb ik een stukje messingfolie gekregen, dus nu komen de scharnietjes van de luiken aan bod, maar dat is dan voor de volgende keer.
     
    P Voogt, walter10, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Stapje voor stapje komt ze steeds dichterbij gereed zijn. Mooie update Peter. Ze ziet er erg netjes uit, jammer dat we steeds zo lang moeten wachten op een update, maar het wachten waard. :)

    groet,
    Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Peter, we komen steeds dichterbij, bedankt voor het compliment
     
    Herby63 en Ptèr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina