Peters hermione la fayette

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 8 aug 2015.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben tussen alle beslommeringen door wat met de Hermione bezig, en ik weet nu waarom die plankjes zo moeilijk doen, die dingen lopen zo'n beetje van plankje tot boomstam.
    Ze variëren tussen een dikte van 1,85 tot 2,75 millimeter, zelfs per plank zit er nog 0,4 millimeter verschil in.In de breedte zit er dan ook nog tot 0,4 millimeter verschil in.
    Ik vind dit toch wel onbehoorlijk grote verschillen.
    Maar ik heb er weer wat plankjes op.

    DSCN3942.JPG

    Deze manier van beplanken had ik volgens mij uit het boek Mondfeld gehaald, en ik moest even weer uitvogelen hoe ik dat ook al weer deed. De eerste pogingen mislukten faliekant, maar nu heb ik de smaak weer te pakken.

    DSCN3944.JPG

    DSCN3943.JPG

    Ik denk nu dat het tijd wordt om met de zandstrook te beginnen, dus ik ga nu denk ik eerst de kiel plaatsen, om daarna met de zandstrook verder te gaan.

    Ik moet hier mijn post even gaan corrigeren, want mijn directievleugel verteld mij net dat ze dit niet mooi vind, dus ik ga het deel wat er nu opzit, ga ik eerst schuren en mooi proberen te maken, zodat ik toestemming ga krijgen om weer verder te gaan
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2021
    P Voogt, walter10, Marcus Botanicus en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Hou de directie blij, dan bouw je met plezier. :):stout:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Even een kleine update, een woord van advies is straks heel welkom.
    Ik heb de kiel en de achtersteven even dry-fit geplaatst en de scheg heb ik vastzitten. daarna heb ik op de achtersteven even twee plankjes geklemd, en wat ik al een beetje had verwacht, dat is ook zo.
    De achtersteven wordt belachelijk dik, de valse kiel is ruim 4 millimeter , en de plankjes zijn elk ruim 2 millimeter dik, dus dat lijkt nergens op naar mijn mening DSCN3977.JPG

    De vals kiel is 5 millimeter hoog, en de spanten lopen tot aan de rand van de valse kiel door, en dan ik de conclusie uiteraard ook dat er van de kiel ook niks overblijft. een kleine 3 mm kiel blijft er zichtbaar.

    DSCN3980.JPG

    Vanaf de pijl tot de scheg blijft er ongeveer 2,8 millimeter kiel over. Dat vind ik ook maar minimaal.
    Nu heb ik het idee om de spanten een klein beetje, ongeveer 1 millimeter weg te schuren zodat er iets meer kiel overblijft, en volgens mij is dat zo goed als niet zichtbaar als ik dat netjes ga doen.
    En bij de achtersteven wil ik de valse kiel dunner maken, zodat ik daar een ietwat vloeiender verloop kan maken vanaf de achtersteven naar de rompbeplanking.
    Is mijn gedachtegang een beetje in de goede richting?, of zeggen jullie "waar maak je je nu druk om ".
    Een betere suggestie is natuurlijk ook welkom.
    Van de tekening hoef me in deze niks aan te trekken, want die is net zo waardeloos als die van de Botter.
    Op de tekening hebben ze een kiel getekend van 5 millimeter, maar ze zijn de dikte van de huidplanken vergeten er vanaf te trekken.
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik denk een goed plan.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zou inderdaad de Kiel wat dunner maken Peter, dus dat moet zo goed gaan komen :thumbsup::thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Bij De Royal Caroline heb ik dat ook gedaan, de kiel achteraan en het galjoen verjongd, omdat ik ze met fineer bekleed, Anders worden ze te dik.
    Dus wat je voorstelt vind ik een goed idee. :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Stephan Kertész
    @Jaques
    @Herby63, Dank jullie wel voor de reacties mannen zo gaat het dus gebeuren, de spanten worden iets kleiner, en de achtersteven wordt wat dunner
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het was al weer een poosje geleden, want ik heb nogal wat lopen te knoeien om alles een beetje leuk er op te krijgen, maar van de valse kiel heb ik intussen een flink stuk afgeschuurd aan de zijde van het roer, aan beide zeiden een royale millimeter en aan de zijde van de scheg heb ik ook wat weggehaald, zodat ik de plankjes daar ook wat tussen de scheg en de valse kiel in kan laten vallen.
    Alleen het gaat allemaal niet heel erg snel, want ik krijg vrij veel bezoek van de zeeduivels.

    DSCN4026.JPG

    Hierna heb ik de zandstrook geplaatst, en de torderingen heb ik met de plankenbuiger erin gemaakt.

    DSCN4032.JPG

    Bij het pijltje ( a ) is trouwens nog te zien dat er aardig wat verschil zit tussen de kiel en de scheg.
    De scheg eindigt met een hoogte van 4 millimeter, en bij Artesania dachten ze, laten we de kiel 5 millimeter hoog maken, dus dat behoeft nog enige aanpassing.
    Dat ging zo mooi, dat ik de volgende plank ook zo zou gaan doen, maar toen ik aan de roerzijde bezig was zij het plankje "Pats ", en dat ging dus niet door.
    Ook de tweede poging zei "Pats ", dus toen de plank 15 minuten in water, erop geklemd, en na droging zou ik hem erop plakken, en hij zei verdulleme weer "Pats ". Ik zal hier niet herhalen welke woorden er toen door de kamer heen vlogen, maar vriendelijk was het niet.
    Uiteindelijk heb ik een mooi plankje uitgezocht, 30 minuten laten weken, en toen na droging geplakt.
    Dus de vierde poging lukte. DSCN4036.JPG

    Nog even een boven aanzicht. DSCN4037.JPG

    En daar de volgende weer 30 minuten weken, en die ligt nu lekker te drogen op de Hermione. Hier komt nu ook de eerste insteker in, want ik moest hem aardig forceren om ze tegen elkaar aan te krijgen DSCN4045.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    CXello, Flying Scotsman, walter10 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Een gezonde dosis krachttermen hoort onafscheidelijk bij deze hobby Peter. :)

    Trouwens, brengen zwarte katten geen ongeluk? Waarschijnlijk was deze in je buurt bij de eerste 3 pogingen.:hammer:

    Je maakt er weer iets moois van, succes met de verdere beplanking.
     
    Flying Scotsman en Pingu57 vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    .
    Als je bijgelovig bent misschien wel Herby, maar hij was bij de eerste drie pogingen niet in de buurt :D:D:D
    Maar bedankt voor het compliment, ik doe mijn best weer.:):)
     
    CXello en Herby63 vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Wel gezellig die zeeduivels
     
    CXello vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De aanhouder wint Peter! Het is wel zo dat wanneer je de latten nat in vorm op je model wilt klemmen ze wel iets langer in het water moeten als om te buigen met de plankenbuiger, maar daar ben je inmiddels wel achter zo te zien in je verslag. Ik doe dit zelfs één tot twee uur al naar gelang de soort hout en dikte. De latten worden zacht van het water, maar dat moet je dan wel even de tijd geven, ook weer niet te lang, dan heb je last van uitzetten en krimp en kun je dus problemen krijgen met de maat.

    In ieder geval zien de latten die er opzitten er goed uit:thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Stephan Kertész Dat is het ook wel Stephan, alleen ook heel lastig, ik ben de helft van de tijd bezig om de hete buiger bij de duivels weg te houden, en daarbij komen ze ook nog alle 4 om de beurt langs.

    @pietsan ja, daar was ik door schade en schande inderdaad achter gekomen Piet, en ik hud de plankje 1 cm langer, zodat ik ze na het drogen op de goede maat maken kan.
    Bedankt voor het compliment, ik ben er zelf ook content mee hoe ze er op gekomen zijn.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het forum leeft weer, ik moest de Hermione alweer van het derde blad weg peuteren.
    Ik heb allerhande plankjes geplakt, als eerste een plank met insteker, aan bakboord zijde.
    Aangezien ik bij de boeg de scherpe punten probeer te vermijden, vond ik dat ik dat aan de hekzijde ook moest gaan doen. Wie A zegt, moet tenslotte ook B zeggen, de volgende drie foto's laten de werkwijze zien.
    Als eerste de insteker gemaakt, na het aftekenen ervan, daarna de plank waar de insteker in moet komen, en , u raad het al, daarna de combinatie.

    DSCN4055.JPG

    DSCN4056.JPG

    DSCN4057.JPG

    Daarna heb ik datzelfde ook aan de stuurboord zijde gedaan, en ik dacht dat hij mooi was, de insteker lag enkel met de punt iets te diep ten opzichte van de omliggende beplanking.
    Maar toen zag ik de foto, en moest ik toch weer even mopperen. ook nog een gapend gat van ongeveer 1,5 millimeter erin.
    Dit behoeft dus nog wel enige correctie.

    DSCN4059.JPG

    Tot slot nog even een plaatje van de derriere van de Hermione, het lijkt alsof de planken die tegen de zandstroken aanliggen niet synchroon liggen, maar ik kan jullie verzekeren dat dit een fotografisch foutje is, ik heb de foto gewoon niet precies in het hart van het schip genomen.

    DSCN4060.JPG

    Hier is trouwens wel goed te zien dat ik flink wat materiaal van de valse kiel af heb gehaald, als ik de huidplanken terug schuur naar de kiel toe, dan blijft er nog ongeveer een millimeter van de planken staan. Ik hoef ze niet flinterdun te schuren.
    Dit was het voor deze ronde, tot den volgende keer.
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Mees Ippel en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Als je eventjes niet bouwt dan moet je je verslag gaan opzoeken Peter. Maar de romp gaat weer helemaal goed zo.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Hans, ik moet wel zeggen dat ik het nog een lastig rompje vind, mede door de plankjes die allerhande maten hebben
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zie het maar als een goeie oefening..... en zoals het gezegde luid; "oefening baart kunst" ;)
     

Deel Deze Pagina