Petit Chelem trekt te veel amps

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
M

MeX101

Guest
PETIT CHELEM 0,91m ARF FLUOR.GREEN - Topmodel

Sinds een tijdje ben ik de eigenaar van een Petit Chelem van Top Models. Na veel te hebben moeten aanpassen van de setup die eerst 85amp trok heb ik de motor zover dat deze nu 65amp trekt wat nog steeds te veel is. Er zit een 60amp regelaar in die het wel aankan denk ik alleen vind de lipo het minderfijn... Dit is een 2200mah 3s 45c nanotech. Die na een paar minuten al heet was en het leek of deze ook wat dikker is geworden (opgezwollen). De prop die er nu opzit is een 4.1x4.1 en kleiner dan dit kan/wil ik eigenlijk niet. De spinner heb ik er al afgehaald want dat scheelde weer eens 6amp :confused: Dit was wel een hobbyking alu spinner... De motor is volgens mij een 3900kv en het is een inrunner. Heeft er iemand misschien een tip om er nog een paar amperes vanaf te snoepen?

Ik zat er ook aan te denken om het gas kanaal te begrenzen want op 90% volgas is alles ok qua amperes. Alleen las ik weer dat als je de end point van het gas begrenst je er niets mee opschiet omdat de regelaar dan die 90% end point als 100% zal gaan 'zien' en deze weer vol gaat belasten of zelfs nog meer amperes zal gaan trekken...

Voor de rest vliegt het model erg netjes en man wat een geluid komt er vanaf!!! Wow

Laatst bewerkt door een moderator:
Begrenzen vindt je ESC niet fijn. ESC's ontwikkelen de minste warmte bij vol vermogen. Ga je de ESC veel in deellast gebruiken, dan lijkt het of de stroom door de ESC lager wordt. Maar dat is niet het geval. In feite wordt de (hoge) stroom snel in en uit geschakeld. Juist op de in- en uitschakelmomenten onstaat veel warmte.

Een motor krijgt geen stroom van een ESC. Het is de motor die bepaalt hoe hoog die stroom is.

Bij een borstelloze motor wordt de functie van de borstels en de collector overgenomen door electronica. De FETS in de electronca zorgen er voor dat de wikkelingen in de motor een draaiend magnetisch veld opwekken. Hiervoor moeten de FETS continue schakelen. Om de motor langzamer te laten draaien wordt de stroom door de wikkeling periodiek onderbroken. De gemiddelde stroom wordt dan lager, maar gedurende momenten dat de stroom vloeit is die hoger dan de (gemeten) gemiddelde stroom.

Fets die open staan hebben een lage weerstand. Er is dan in de FET weinig warmte-ontwikkeling. Maar bij uitschakelen hebben ze kort een weerstand tussen, laten we zeggen, nul en oneindig. Bij inschakelen is dit precies andersom. Dat is het moment dat er warmte wordt ontwikkeld. Als de motor in deellast draait wordt er heel veel geschakeld en is de warmteontwikkeling groot.

Een ESC voor een motor die veel in deellast draait moet dan ook veel ruimer bemeten zijn dan een ESC voor een motor die veel op maximum vermogen draait.

Ron van Sommeren heeft regelmatig een afbeelding geplaatst die dit proces duidelijk maakt. Heb naar dat plaatje gezocht, maar kan het niet vinden.

Ik vloog in de belgische F5D Limited klasse een gelijkaardige motor met 2S 2500 lipo en Turnigy 6*5 prop. Zo'n 45-50A. Zou veel beter bij het model passen denk ik....

Dat denk ik nu ook! Was de motor die je had ook een 3900kv? Dan ga ik vanavond eens een 2s lipo en prop bestellen.

... Ik zat er ook aan te denken om het gas kanaal te begrenzen want op 90% volgas is alles ok qua amperes ...
Dat werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij op 100% overbelast zou worden. Zie
Castle Creations | FAQ: General
-> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel
en
Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing). Uitleg door Bruce Abbott:
looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups

About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG

... Het is de motor die bepaalt hoe hoog die stroom is ...
In combinatie met Kv, prop pitch&diameter, accuspanning. De regelaar zal die stroom netjes doorgeven, ook al is de stroom zodanig hoog dat hij de hittedraad sterft. Stroom wil oplopen met kwadraat van spanning en met derde macht van Kv.

... Ron van Sommeren heeft regelmatig een afbeelding geplaatst die dit proces duidelijk maakt. Heb naar dat plaatje gezocht, maar kan het niet vinden.
Staat nu in mijn foto-boek.

Komt uit
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> chapter 9: electronic controller design

En verder
LRK Site
-> SPEEDY-BL self made brushless controller

Teillast_Motor.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet ook je lipo opwarmen voordat je zoveel C gaat trekken.
Een graad of 35 is prima, wel doorgewarmd, dus 30-60 minuten opwarmen.
De interne weerstand wordt dan lager waardoor hij in de vlucht minder warm wordt.
En je spanning per cel blijft hoger, je zou een iets kleinere prop kunnen nemen of je huidige iets aftoppen.

GJ

Het gaat wel wat boven me pet maar de basis is duidelijk zo. Een kleinere prop gaat hem niet worden er zit nu al weinig snelheid in omdat de prop overtrekt hij maakt echt een herrie (echo) geluid maar komt niet echt vooruit ik denk rond de 150km/u ik heb nog een keer geprobeerd te vliegen en na 4 minuten was de lipo zo rond als een tonnetje het leek wel een balon... Nu ben ik ook niet zon fan van die nanotech lipos maar goed een 2s lipo is besteld en een 6x5 prop heb ik nog.

Dat je lipo bol komt te staan na een paar vluchten komt omdat je hem niet opwarmt.
Dus... opwarmen en ze gaan langer mee.
Ik heb ooit eens een accu binnen 3 runs stukgekregen, niet opgewarmd, een zelfde type wel opgewarmd heeft een jaar wedstrijden volgehouden.
Nanotechjes vind ik ook niet fantastisch, beter een gewone 30C Turnigy nemen maar misschien zit je met de maten.

Om op te warmen ben ik nu iets simpels aan het proberen, een babymelk opwarmer.
Een zakje met een verwarmingselement erin, op 12V.
Reer voedingsverwarmer voor in de auto : Flessen & Voedingsverwarmer Eten & Drinken : Baby Butt webshop
De eerste testen lijken te werken.

GJ

Dit was na 1 vlucht van 4 minuten het is een beetje slecht te zien op de foto maar ben blij dat er krimpkous om de lipos zit anders waren de cellen denk ik wel opengeklapt... Warm was het wel die dag 25+ dus de lipo was ook warm toen die erin ging. Nee hoor ik ga ook weer terug naar de normale turnigy heb nu dan een 2s 2200mah 40c turnigy gekocht meer mah kon niet omdat die langer zijn, 105mm lang is de max wat past.

IMAG0264-1.jpg

IMAG0263.jpg

Vanavond met een 2s 5000mah (auto) stickpack aan de slag gegaan om eens te testen en meet het volgende

6x5 die Wimh er ook op heeft trekt deze 62amp. Wimh zijn setup met het zelfde kv zo'n 45-50A :confused:

5.5x4.5 58amp
5x5 ook 58amp

Volgens mij is de motor niet helemaal in orde of klopt de kv niet die eropstaat? Iemand een idee?

oja het wattage zat rond de 460watt

Is je motor een keer te heet geworden?
Een graag of 80 kan funest zijn.
Dan kan hij gedemagnetiseerd zijn, je stroom wordt dan hoger.

GJ

De motor heeft minder magneet kracht dan in het begin... Toen de motor nog nieuw was 'klakte' de prop echt door de magneet maar nu draaid deze alleen op de lagers vrij rond. Kan dat dan zoveel ampere meer geven? De motor, regelaar en lipo kunnen het wel aan maar had eerder 50amp verwacht dan 58

Als de motor veel te heet is geweest verliezen de magneten sterkte. Dat is niet meer te herstellen.
Een gevolg hiervan is dat het stroomverbuik veel hoger wordt.

Laatst bewerkt:
Minder magnetisme -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakkere magneten -> hogere Kv -> meer stroom -> heter -> zwakkere magneten -> ... ... ...

Het betekent niet dat het rendement van de motor lager/slechter is geworden, het karakter van de motor is veranderd, hoogtoeriger.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een vers motortje wordt...
En ja, de stroom kan extreem toenemen.

GJ

GJ

Dat dacht ik eerst ook ;) Heb nu een 4.75x4.75 prop erop gezet met de spinner en de boel trekt nu 47amp :cool: Ik weet niet hoe het kan maar de ampere is opeens véél minder geworden. Ik had de motor wel opengemaakt omdat er een beetje speling op het anker zat en hier een ringetje tussen gedaan tegen het in en uit schuiven maar dat kan niet zoveel schelen. Met een 4.75x4.75 heeft de petit chelem nog aardig wat pit als ik volgas geef en het vliegtuig vast hou. De 2s lipo is binnen gekomen het is wel een zippy ik dacht dat ik een turnigy had besteld maar goed van de week eens proberen :D

GJ

Je heb toch gelijk gekregen die motor is echt hopeloos heb er nu 10x mee gevlogen er zat altijd wel een lekker gangetje in maar niet extreem snel. Nu wil de Petit Chelem niet eens meer verticaal omhoog wat normaal geen probleem was.

Er komt een 3.5t 540 motor in van een rc auto :rolleyes: die ik nog heb liggen alleen moet daarvoor wel een speciale motor mount op komen omdat de motor te dik is in dia voor de 'nose cone' ik weet even niet hoe het heet.

Deze motor is 40 gram zwaarder wat wel mee zal vallen in de lucht denk ik. Ben erg benieuwd of het gaat lukken een 540 rc auto motor in een vliegtuig :D Eerst maar de nodige props en de watt meter klaar leggen als het zover is want wil onder de 50amp blijven.

Back