petitie tegen wintertijd in nederland.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Knaller, 11 mrt 2011.

  1. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je echt niks zinnigs te doen?
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, heeft weinig met modelbouw te maken....
    Daarnaast heb ik niet eens even een goede onderbouwing gezien, best wel jammer...
    Wel mensen "rondselen"maar er zo min mogelijk voor doen...

    Gemiste kans denk ik dan....

    Emil, mod
     
  4. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Is niet voor mezelf hoor, ik zag dit toevallig net op tv. Ik ben best wel een grote voorstander van altijd zomertijd. Altijd zomertijd is toch alleen maar gunstig voor de modelbouwers. Langer vliegen/ rijden etc. overdag.

    @Baggeraar: Dit is best wel zinnig hoor. Lijkt erop dat jij niets zinnigs te doen hebt, en dus maar gaat zeuren op het forum.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, gezelig bezig Pieter Bas ??,

    Ontopic:
    Maar nog steed geen onderbouwing, waarom we mee zouden gaan in jouw relaas, alleen maar om langer te vliegen ???? hahaha dat meen je toch niet serieus wel ???

    Als het om millieu zou gaan, of kostentechnische, met als bonus het mllieu wat minder belast word, of goed voor de algemene wereldeconomie,de 3e wereld, of anderzijds ondergesneeuwde landen, zou het al "iets"anders zijn....

    Tot nu toe dus weldegelijk een topic niets toevoegt, dan een loze oproep...

    Edit: De volgende niet zo nette opmerking, zal worden afgedaan met een waarschuwing. Dit geld voor ieder, niet iemand speciaal in het byzonder... We hebben ons met respect jegens de ander te gedragen... Let op respect en goedkeuring zijn 2 verschillende dingen...

    Ontopic dan maar ....
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  6. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Ok dan maar 1 stem minder van jou :)
     
  7. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Wat bedoel je hier precies mee? Welke opmerking?
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat je vindt dat een ander maar zeurt....
    Maar goed, back ontopic...

    Zeg eens zelf, waarom zouden we moeten stemmen >?
     
  9. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik ben niet de eerste die begint met een lullige opmerking.......Ik sta er gewoon van te kijken hoe vaak mensen in topics die hun eigenlijk niets interreseren toch nog even snel een negatieve opmerking moeten plaatsen. Het komt bij veel mensen over als het moedwillig uit de kast lokken van anderen. Als je iets leest dat je niet aanstaat of waar je het niet mee eens bent, klik dan gewoon door naar een ander topic. Zo moelijk is dat toch niet?


    On topic: Helaas meen ik het wel over de zomertijd. Daarbij komt dat heel veel mensen last hebben van neerslachtigheid in de winter, wat veelal in de media gewijd wordt aan het tekort aan daglicht. Economisch gezien heeft het alleen maar voordelen denk ik omdat de straatverlichting en normale binnen verlichting van woningen, winkels en bedrijfspanden niet zo lang aan hoeven te staan dan in de wintertijd. Dus meteen is dit ook weer gunstiger voor het milieu. Ik hoor vaak mensen om mij heen zeggen, ja waarom die wintertijd eigenlijk? Van mij mag het altijd wel zomertijd zijn.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    +1 inzichtvol, zo kun je het ook beklijken.....
    Der is idd een stelregel, dat als je neits zinning te melden hebt, je idd je mond/toestenbord moet houden...

    Even vanuit mijn optiek:
    Je was idd niet de enige, met zon "lullig" antwoord, vandaar ook, voor iedereen, niet iemand speciaal in het byzonder ;)

    Annyway:
    Was het niet ooit ingesteld om energie te (be)sparen ?
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  11. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja dat is het gekke, dat kan ik mij ook herinneren dat het om die rede ingesteld is. Maar kan zo geen rede verzinnen waarom het goedkoper zou zijn, het is immers langer licht toch?

    Hier een random stukje van Google: Nieuws.nl - Reden zomertijd vrij onbekend
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk stukje, even gecopyed and paste... Voor de luiaards onder ons:


    --------------------------------------------------------------------------------
    (Novum) - Ruim een op de vijf Nederlanders kan niet vertellen of op de laatste zondag van maart de klok nu een uur voor- of achteruit gaat. Ook weten vier op de tien Nederlanders niet waarom de zomertijd, die in de nacht van zaterdag op zondag weer ingaat, is ingevoerd. Dat meldt beddenbedrijf Auping, dat onderzoek hiernaar heeft laten uitvoeren onder 819 Nederlanders.

    De zomertijd werd in 1977 ingevoerd om energie te besparen tijdens de oliecrisis. Slechts 59 procent van de Nederlanders weet dat dit de daadwerkelijke reden voor de invoering van de zomertijd is. Vooral 50-plussers weten de juiste reden vaak te noemen. Van hen kent 71 procent die. Van de Nederlanders tot 35 jaar weet 61 procent juist niet de werkelijke reden.

    Bijna een kwart van de Nederlanders wil dat de zomertijd wordt afgeschaft. Bij een kwart van de vrouwen leidt het ingaan van de zomertijd tot een verstoord ritme en 26 procent heeft last van vermoeidheid in de week dat de klok vooruit wordt gezet. Dertig procent van de mannen vindt dit overigens maar aanstellerij.

    De meeste Nederlanders passen hun slaapgedrag niet aan vanwege het ingaan van de zomertijd. Veertien procent geeft aan iets langer op bed te blijven liggen, acht procent geeft er de voorkeur aan iets vroeger
    naar bed te gaan.
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    hahaha de zomertijd is ingevoerd en die willen ze net behouden en de 'normale' tijd, het winteruur ga je dan afschaffen :2gunfire:
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    "De oliecrisis is voorbij" begint die site mee. Nou als dat geen oliedomme opmerking is... you ain't seen nothing yet, de oliecrisis is nog niet goed begonnen...
    Als je moeite hebt te onthouden of de klok nou een uur vooruit of achteruit moet, koop dan zo'n radiogestuurd horloge, kost nauwelijks meer en je bent voorgoed van een Groot Probleem af.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2011
  15. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Inderdaad, de oliecrisis is zeker nog maar aan het begin. Maar los van alles, en puur gekeken naar het langer licht zijn op de winterdag. Zou dan niet iedereen wel kiezen voor altijd zomertijd?
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ok...de petitie gaat over het afschaffen van de wintertijd. Wintertijd bestaat echter niet. Wat je wintertijd noemt, is de tijd zoals die hier in Nederlnad eigenlijk altijd al gold.
    De petitie gaat dus eigenlijk over het invoeren van de zomertijd in de wintermaanden. Leuk. Dan wordt het in december pas om 9.30u 's morgens licht :D

    En waarom zomertijd (=de klok een uur vooruit) energiebesparing oplevert? Omdat het dan 's avonds langer licht blijft en je dus de verlichting minder aan hoeft te doen. 's Ochtends is het toch al lang licht dus daar valt niks te halen.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Heel forensend Nederland moet dan 's winters in het donker naar z'n werk. Ik denk dat je 's morgens verliest wat je 's avonds wint.
    Overigens, inmiddels zou zoiets een Europese beslissing worden denk ik.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Dit idee is dus absolute KOLDER.

    Ten eerste: wat wij "wintertijd" noemen is gewoon onze zonetijd.
    "Zomertijd" is destijds (eind jaren '70) ingesteld als maatregel om energie te besparen. De tijd een uur naar voren getrokken, want in de zomer maakt dat 's morgens nauwelijks uit; de "normale" forens rijdt dan nog steeds met daglicht naar z'n werk.
    's Avonds is het een ander verhaal: de klok vertelt ons dat het "later" donker wordt, en tegen de tijd dat het donker wordt, is het ook bedtijd. Resultaat: 's avonds hoeft er minder binnenhuisverlichting te branden. Ziedaar de besparing.

    Wat gebeurd er als het het hele jaar "zomertijd" is?
    Precies: rond 23 December wordt het pas om een uur of half 10 's ochtends een beetje licht. Gevolg: wég besparing van de zomer, want geheel nederland dient zich in het pikkedonker naar het werk te spoeden, maar ook op het werk moeten alle lampen een uur langer branden...
    Dat het 's avonds een uur later donker wordt: Ja, dat scheelt! In plaats van rond half vijf, wordt het dan "pas" om half zes donker!

    Het argument "het is langer licht" is natuurlijk helemaal onzin; het is geen nanoseconde langer licht; we trekken de dag alleen een uurtje verder naar voren.
    O ja, we zouden ook langer kunnen vliegen... (mogen varen en rijden daar ook even bij dankuwel, alstublieft?)
    Ook onzin; het aantal uren daglicht blijft exact hetzelfde, dus we kunnen even langen vliegen/varen/rijden.
    Kortom: degene die dit voorstel verzonnen heeft kletst uit z'n nek.

    Het enige argument waarom de verdeling in zomertijd en wintertijd afgeschaft zou moeten worden is het volgende:
    De maandagochtend na de wisseling van de winter- naar zomertijd en na de wisseling van zomer- naar wintertijd gebeuren de meeste ongevallen. Niet alleen in het verkeer, maar ook op de werkvloer. Reden: (een deel van) de mensheid is enigszins uit z'n ritme, o.a. door het niet aanpassen van het tijdstip van naar bed gaan.

    Als je de begrippen wintertijd en zomertijd zou afschaffen, zou het in Nederland altijd wintertijd moeten zijn.

    Overigens is de besparing van het begrip "zomertijd" tegenwoordig minder dan in de jaren '70; dit vanwege de 24-uurs-economie.
     
  19. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    goede argumenten Roel :thumbsup: Maar toch vraag ik mij af wat het met de psygische staat van de meeste mensen zou doen als het nog licht zou zijn als ze thuis komen uit hun werk.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk vrij weinig...
    Tegenwoordig kom ik als het nog licht is uit mijn werk thuis.
    Mijn vrouw (ik heb het haar net gevraagd) merkt geen verandering.
    Ik parkeer de hond, aai de auto, kus de open haard en steek mijn vrouw aan. ;)

    Maar als je bedoelt: "Het zou wel leuk zijn als je na je werk nog even een uurtje kan vliegen/varen/rijden":
    Ja, dat is best leuk, maar de meesten van ons hebben een gezinsleven, waar je toch wordt verondersteld je een beetje aan te passen.
    Uit het werk naar de hobbyruimte gaan, boot eruit pakken, inladen en wegwezen: dat wordt hier in ieder geval niet getolereerd, schat ik zo....
     

Deel Deze Pagina