Pfffffff ... en weg is ie

Hoi allemaal,

het zegt pffffffff, het drupt een substantie en het stinkt als de pest ? Rara, wat is het ??

Inderdaad, een lipo die de geest geeft...

Jaja, vandaag ben ik op dit gebied "ontmaagd". Mijn 1ste lipo's zijn "ge-explodeerd". Niet zoals men op de filmpjes laat zien, maar het blijft toch spectaculair.

Ik stond op de indoor mijn Edge te lijmen (die ik tegen de muur geplakt had, hehe) en zomaar ineens, zonder enige waarschuwing en zelfs zonder enige reden hoor ik "pfffffffffffffffffff" en komt er rook en een verschrikkelijke geur uit de batterijen.

Ik was al blij dat het geen steekvlam was, dat kan je wel begrijpen. Aangezien ik het toestel in de hand had, was ik er ZEER snel bij om de batterij uit de romp te trekken en op de grond te gooien alwaar hij verder bleef puffen en roken. Op die korte tijd was de vleugel van de Edge toch al zwaar verschroeid in het midden.

We hebben de batterij dan maar snel naar buiten gebracht, kort-gesloten (of hoe schrijf je dat), met een mes doorboord en toen in een emmer water gaan leggen. Wat een vuiligheid.

Maar ja, dat betekent weer 45 EUR kosten. Maar ben toch blij dat er niet meer is gebeurd. En ja, ook Kris zijn lipocellen hebben vandaag (iets minder spectaculair) de geest gegeven...

R.I.P. !

Groetjes,

Davy

Toch verstandig om dat soort cellen, op een brandveilige plaats te laden en/of te bewaren.

Hier op het forum lees je vaak dat het wel meevalt, toch hoor en lees ik teveel over
dit soort incidenten.

Johan

Toch heb ik altijd het idee dat het de "goedkope" lipo's zijn die "zomaar ineens" zulke gekke dingen doen...

Ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt gelukkig!

Cheers,

Richard

Zo`n accu gaat nooit vanzelf in de fik.
Toen hij hij z`n kistje in de muur vloog zal er best wat met de accu zijn gebeurt.
Ook als je een beetje onzorgvuldig met de schaar omgaat en de lipo lekprikt vatten ze spontaan vlam en word je een heuse brandweerman die voorkomt dat zijn huis in vlammen opgaat. Zo heb ik al 2x op dit forum deze ervaring gelezen.

Die lipo's zijn duidelijk nog niet voor onervaren gebruikers. Dit zal de komende tijd (hopenlijk) wel gaan veranderen. Er kan te makkelijk wat mee gebeuren met ernstige gevolgen. Gelukkig niet is dit geval. Stel je voor dat de gewone consument dit in zijn apparatuur heeft, de gevolgens en claims zijn dan niet te overzien.

Dat worden ze in princiepe al. Alleen zitten ze daar in een stevige behuizing en zit er electronica in die de laad stroom en spanning in de gaten houdt.

Die nieuwe Samsung mp3 speler en de I-pod nano maakt er ook gebruik van,het word al toegepast in electronica

Bij mijn weten zijn er nog NOOIT lipo's echt spontaan gaan fikken. Het is natuurlijk wat anders als je vlak daarvoor je shocky tegen de muur hebt gevlogen waardoor de lipo schade heeft opgelopen. Het is volgens mij technisch onmogelijk dat die dingen "zomaar" uit zichzelf gaan fikken, of niet? Mijn lipo's liggen gewoon zonder enige bescherming eromheen opgeslagen.
Grt.

Rhelie zei:
Zo`n accu gaat nooit vanzelf in de fik.
Toen hij hij z`n kistje in de muur vloog zal er best wat met de accu zijn gebeurt.
Ook als je een beetje onzorgvuldig met de schaar omgaat en de lipo lekprikt vatten ze spontaan vlam en word je een heuse brandweerman die voorkomt dat zijn huis in vlammen opgaat. Zo heb ik al 2x op dit forum deze ervaring gelezen.

Hmmm vreemd, zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18265&highlight=lipo+opengewerkt toen is ook niets gebeurd. de cel was aan de onderzijde opengesneden de oorzaak hier van is onbekend. Ook bij het openmaken is niets gebeurd terwijl het pakket net nog aan de lader gelegen had.

Er zal bij MrBean idd wel een combinatie van faktoren de oorzaak zijn van het gassen, ontbranden zal het normaal niet zo snel, dan moeten de cellen al heel heet zijn. Trouwens de meeste lipo branden gebeurden tijdens het laden van de cellen. Laat je trouwens niet verleiden om in een geheel gesloten comntainer te gaan laden. Zorg altijd dat de deksel eraf kan vliegen als de druk te hoog wordt.

Hoi allemaal,

toch even een aantal zaken duidelijk maken om er zeker van te zijn dat er geen misverstanden ontstaan :

1. Ik bewaar mijn lipo's altijd in een brandveilige doos. Het was nu enkel voor de minuutjes dat ik aan het lijmen was dat hij erin bleef steken (niet aangesloten).
2. Het waren zeker geen goedkope lipo's. Als ik me niet vergis waren het er van Graupner waar ik tot nu toe nooit problemen mee heb gehad.
3. Wij hebben gelukkig in onze sporthal van die luchtroosters waardoor de vloer niet is aangetast. En zo snel als mogelijk, zijn we er ook mee naar buiten gerend.
4. Ik ben zeker geen onervaren lipo gebruiker. Ik gebruik ze al een jaar of 5 en altijd zonder problemen. Ik doe er alles aan om ze te verzorgen en te behandelen zoals het moet.
5. Wat het tegen de muur vliegen betreft, kan ik kort zijn. Het was ten eerste een zeer zachte "aanvaring" en ten tweede stak in dit toestel de batterij erg goed ingepakt, waardoor de krachten zeker goed werden opgevangen. Maar ja, het zal het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn geweest...

Gewoon bad luck ?

Ik ben blij dat er niemand gewond is en dat het al bij al met een sisser is afgelopen ! :P

Groetjes,

Davy

slik .... :help:

Mijn lipo's liggen gewoon open en bloot op de hoge keukenkasten ...

Mag er niet aan denken dat die spontaan beginnen te ontbranden ...

(misschien voer voor een mini-poll : wie bewaart zijn lipos gewoon op het schap of op de kast en wie bewaart ze "brandveilig" ? )

Hans N. zei:
Stel je eens voor dat er Lipo's gebruikt zouden worden in GSM...............

Wel in mijn nieuwe Sony notebook. Was inderdaad een modelletje uit de probleemreeks van Dell en Sony. Dus Zo-nie meer. Gelukkig is mijn accu heel gebleven, maar je wilt niet weten hoe het gaat als je je notebook op schoot hebt met de voeding erop omdat je accu leeg was en er gaat iets mis. Voor mij geen "pfffffff" in mijn kruis (zet snel zijn notebook op de keukentafel en schuift aan :wink:).

Ik heb ook al opengebarste lipo's geladen en er mee gevlogen zonder dat ik het wist. Niets gemerkt of mee gebeurd. Ik ontdekte het toen het vermogen minder werdt en de capaciteit weg was.

Back