PH-SAM aan de StaKa

Discussie in 'Vliegimpressies' gestart door Bruno van Hoek, 16 mei 2022.

  1. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Nou janhein, een kit van de Suls trainer wil ik graag bij jou bestellen.
    Misschien is er ook iets mogelijk met het handvat?
    Bv. alleen de triplex/multiplex kern?
    Laat me weten naar wie of wat de nota kan worden voldaan!

    Groet, Sjaak

    PS waar had jij de lijnen besteld?
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle

    Kan ik de afstand tussen de lijnen aan de model kant wel overnemen uit de tekening . Mijn reflexen zijn niet meer die van een 15 jarige . En meer dan met een sukkel gangetje rondjes draaien staat voorlopig niet op het program .
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    handvat geknutseld 69EDE2E4-D697-4E54-810D-DB2C9E0A0A30.jpeg
     
    Bruno van Hoek en SvdBrug vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik plaats daarom even de opmerkingen die PP (@FOX35 , bedenker van het concept en vele jaren uitvoerend organisator) maakte naar aanleiding van het plan om het gebeuren weer eens te laten plaatsvinden:

    Misschien dat er ook mensen willen deelnemen die in het verleden niet in Staka hebben deelgenomen. Daartoe lijkt mij dat de ‘regels’ zou ruim mogelijk moeten zijn.

    Onderdeel daarvan was dat vaste teams van pitman en piloot deel mógen nemen, maar dat dit allerminst verplicht is. Om die reden vlogen we afzonderlijke pitman- en pilootcompetities. Zo konden we ook wat vaker vliegen. Wanneer er dus 4 of 5 mensen met modellen aanwezig zijn is dat wat mij betreft al voldoende om een Staka te organiseren. Het is alleen maar handig wanneer er nog wat andere mensen zouden kunnen zijn die aan de tijdwaarneming mee kunnen helpen. NB: enige kennis van modelvliegen is daar niet voor vereist!
    Voor de volledigheid de regels zoals die wat mij betreft gelden.

    1. Een heat duurt 5 minuten, voor elke seconde dat het model daarvan in de lucht is wordt een punt verkregen. Degene met het hoogste punten aantal aan het eind van de competitie wint. Luchtsnelheid is dus géén doel.
    2. Model is vrij (veel gebruikte modellen: VT Air Racer en Suls Record Trainer)
    3. Motor moet in principe een standaard Webra Record zijn (zie opmerking a)
    4. Tank mag maximaal 10c zijn óf het model mag alleen gevuld wordt met maximaal 10cc per keer (zie opmerking b)
    5. Lijnen van 12,5 – 13,5 meter van oogje tot oogje
    6. Piloot moet tijdens de vlucht in de uitgezette pilotencirkel blijven
    7. Pitman moet model starten buiten de vliegcirkel
    8. Pitman moet een helm dragen en mag (gezien de gevorderde leeftijd van een aantal deelnemers) alleen wandelend naar het gelande model lopen.
    9. Vliegen op schouderhoogte, Inhalen mag alleen bovenlangs
    10. Wedstrijdleiding beslist over uitleg van regels en kan indien zinvol adhoc regels wijzigen of toevoegen.

    Opmerking a: Mag met of zonder drossel (die tijdens de vlucht niet mag worden bediend!) en met of zonder uitlaat. Standaard betekent dat er enkel standaardonderdelen gebruikt mogen worden die niet gemodificeerd mogen zijn om de prestaties van de motor te verbeteren. Wanneer er mensen deel willen nemen die niet over een Webra Record beschikken valt te overwegen om elke andere 1,5cc diesel met glijlager toe te staan.

    Opmerking b: Er kan ook worden deelgenomen met bestaande modellen die al een grotere ingebouwde tank hebben, maar dan gelden aanvullende regels. Houd er in dit geval rekening mee dat er bij een te grote tank problemen met de aanzuiging kunnen ontstaan. Daarom valt dan te overwegen om tijdelijk een 10cc tankje aan de buitenkant van de romp te bevestigen. Anders moet er gevuld worden met 2 of meer plastic spuitjes die vooraf gevuld klaargelegd moeten worden ter controle dat er niet meer dan 10cc in zit, en waarvan per keer maar één mag worden gebruikt en wel op zo’n manier dat er nooit meer dan 10cc in de tank zit wanneer het model wordt gelanceerd. Er wordt dan een beroep op de eerlijkheid van de pitman gedaan.
    --------------------------------------------------------

    Voor wat betreft de motorkeuze: het allerbelangrijkste is dat het ding zowel koud als warm meteen start.
    Het gaat immers om de seconden in de lucht gedurende de 5 minuten werktijd.
    Ook zijn powermotoren eigenlijk geen handige keuze, omdat deze meestal minder zuinig omspringen met de 10 cc brandstof aan boord.
    Dat leidt automatisch tot meer pitstops ( tijdverlies!)
    De snelheid is volslagen irrelevant, komt nog bij dat bij dat rustiger vliegen het met twee man in de middencirkel veel eenvoudiger en daarmee ook behapbaar voor nieuwelingen is.
    Kortom, keuzes.. keuzes...

    Ja, mits....
    Er zijn twee stijlen die met dit concept gemaakt kunnen worden.
    Bij de eerste (afgebeeld in het voorbeeld van JanHein) staat de lijn langs de binnenkant van de vingers loodrecht op de lijnen, bij de andere maakt deze lijn een hoek van wel tot 10 graden voorover (alles voor een ontspannen handpositie bij het rechtuitvliegen).
    Bij mijn handvatten is dit laatste het geval, anderen kunnen daar dan weer nauwelijks mee rechtuit vliegen:
    [​IMG]
    Hier zie je hoe de hoek wordt gecompenseerd, die de basis van de vingers maken met de richting van de vingers:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Omdat het wel belangrijk is dat de lijn door de inhangpunten van de lijnen zoveel mogelijk parallel blijft aan die bij de tuimelaar (anders krijg je verschillende stuurkarakteristieken tussen up en down) is het onderste pootje van het handvat langer dan bovenin.
    Je moet dus zelf even nagaan of- en hoeveel hoek je denkt nodig te hebben.
    Tenslotte een welgemeend advies:
    Maak de tuimelaar (afstand tussen de lijninhangunten) zo groot als constructief maar mogelijk is, de kist wordt daar 'tammer' door en dat is heel fijn als je ineens niet meer alleen, maar met z'n tweeën in het midden staat te draaien.
    Dat laatste is, om de instap voor nieuwelingen niet al te lastig te maken.
    Teamrace wordt met 3 modellen in een race gevlogen.
    En we hebben het zelf nog wel gekker gemaakt (let op hoe het handvat wordt opgetild bij het inhalen):
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De maximum lijnlengte heeft nog een (veiligheids)functie...
    Namelijk dat de pitman van de andere piloot niet makkelijk voor het hoofd gevlogen kan worden.
    Tijdens de pitstop heeft de piloot het handvat namelijk op of net buiten de pilotencirkel.
    Een vliegende piloot is altijd vlak bij het midden van de cirkel.
    Met z'n tweeën vliegend loopt men altijd in kleine cirkels vooruit, om elkaar heen, zo dicht mogelijk om het midden...

    Er moeten dus duidelijk nog een paar setjes 13m 0,3 mmm lijnen komen.
     
  7. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    als je geen hamburger lust Janhein, dan krijg je van mij een broodje Kraukauer of andere Duitse Bratwurst . Hebben we een deal? :friends:
     
    janhein vindt dit leuk.
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    Het hout voor de kits is inmiddels binnen , Test kit ligt klaar , test model handvat is klaar . Dinsdag gaat de rest onder de laser door en kan het verstuurd worden.

    Plaatjes volgen morgen .
     
    SvdBrug vindt dit leuk.
  9. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Janhein,
    Ik ben in Harsewinkel voor het Luftzirkus.
    Zal ik twee broodjes Bratwurst voor je meenemen?

    B0768C5A-D67B-4BC5-9810-2700BF231434.jpeg
     
    Harry van Melick en HBZWEEF vinden dit leuk.
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    ik kom helaas niet naar Harsewinkel , maar de lijnen leg ik voor je klaar ;-)
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Jammer.
    Maar fideel van de lijnen.
    De twee broodjes Bratwurst hou je dan nog tegoed
     
  12. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    De ‘Teufel’ is er klaar voor.
    Henk en ega zijn nog in de relaxmode.
    Spullen voor de verkoop liggen ook al uitgestald. Maar is ff wachten op de duizend+ potentiële klanten die pas morgen komen.
    Enkele impressie foto’s

    EE14C52A-ADF2-4557-8448-0BD3DAC08083.jpeg 2530D11C-0111-4614-ADC1-206534547996.jpeg ED33DD9B-0498-4DE9-9F98-B85A61DBB665.jpeg
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk nog eens goed...
    Toegegeven, het is wel heel ruim, maar als je de tuimelaar meer naar binnen zet, wordt de maximale roeruitslag beperkt doordat de tuimelaar tegen de romp stoot....
    Je wilt altijd de maximale tuimelaar beweging voor de best lopende besturing. Vandaar ook de trend naar grotere tuimelaars (100 mm).
    Ook heeft veel beweging van de stootstang de voorkeur ( minder gevoelig voor onnauwkeurigheid door wrijving)
    De uiteindelijke gevoeligheid van de besturing wordt bepaald door de hornlengte.
     
  14. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Jaha, bedankt Bruno voor het wijzen op mijn mechanische dwaling.
    Ik schaam me diep dat ik dit zelf niet heb onderkend. :hammer:
    Ik ging eigenlijk ook niet uit van zulke grote uitslagen, maar toch.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als ik voor elke keer dat ik iets niet meteen doorzag een Euro had gekregen, dan was ik nu ruimschoots binnen geweest. Kortom, door jouw opmerking hebben ook weer veel anderen iets geleerd. Je hebt mij ook weer even laten nadenken, dat kan alleen maar goed zijn....
    Nu heb ik ooit eens met een Record Trainer zelfs het 1/2 FAI kunstvluchtprogramma gevlogen (OK, nauwelijks herkenbaar :D), maar het ding kan loopings voor- en achterover, dubbele wingover met in het midden een halve ronde rugvlucht en nog twee "liggende achten". Dat kan alleen met voldoende uitslag en dito motortrekkracht.
    Maar dat het kan betekent nog niet dat je het ook moet doen. Bij voorkeur zelfs niet als je samen vliegt in zoiets als de Record Cup.....
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2022
    SvdBrug vindt dit leuk.
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    De onderdelen voor de Suls liggen inmiddels klaar, extra handvat gesneden voor Sjaak.

    De kits neem ik volgende week mee naar de hei , als je er niet bij kunt zijn dan stuur ik ze op.

    IMG_0213.JPG IMG_0209.JPG
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.980
    Locatie:
    Rottevalle
    mijn eigen handvat is inmiddels voorzien van fietsspaken en voelt goed aan. IMG_0221 2.JPG
     
    Bruno van Hoek, Harry van Melick en SvdBrug vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als in: Arm vooruit strekken en dan staan de oogjes in de spaken ongeveer loodrecht boven elkaar?
    Als ik zo'n handvat op die manier pak, dan steekt het bovenste oogje -in die positie- een kleine 3 cm voor uit...
    Maar daarom loopt bij mij het contactvlak met de binnenkant van de vingers zo'n 10 graden voorover (en is dus mijn onderste spaak datzelfde verschil langer).
    Wil ik met zo'n '"recht" handvat ontspannen rechtuit vliegen , dan moet ik de elleboog heel laag houden en het handvat voor mijn gezicht, dat compenseert net voldoende.
    Maar zo gaan die dingen....:D
     
  19. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Hallo JanHein,

    Op de hei op 25 Juni zal ik er niet bij zijn, wel 2 Juli, maar als het de 25e mooi weer is gaat die niet door denk ik zo. Dus vermoed ik dat het opsturen wordt. Afwachten eerst hoe het weer zich de komende week ontwikkeld.
    In ieder geval alvast bedankt.

    Groet, Sjaak
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, we hebben een datum; zondag 25 september, bij de Modelbouwclub Huizen
    Op zaterdagen wordt er gevoetbald en dat mixen met modelvliegen is vragen om problemen. Sterker, de club komt het terrein ook niet op.

    Waar we ook even rekening mee moeten houden is dat we niet met alle auto's het terrein op kunnen. Beperkte parkeerruimte.
    Dat wordt dus een aantal keer heen en weer rijden met een volle auto om alle spullen terplaatse te krijgen.
    Ook moeten we daarom met zoveel mogelijk personen per voertuig van de parkeerplaats naar het veld rijden, maar dat wijst zich vanzelf en we bespreken het nog wel vooraf.

    Kaartje MCH.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2022

Deel Deze Pagina