Phantom: knipperend oranje lampje?

Discussie in 'Multicopters' gestart door Jerome, 7 dec 2013.

  1. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Snelle vraag aan degenen die dit ooit meegemaakt hebben:
    Vers opgeladen 2700mAh batterijen in de TX gestopt en ding aangezet. Vervolgens de Phantom aan volle batterij gekoppeld. Na initiële rood-groen-oranje self-check begint het ledje oranje te knipperen. En houdt daar niet meer mee op.

    Er kunnen twee dingen aan de hand zijn, vermoed ik:
    1. Batterijen hebben te weinig spanning, maar zou de TX dan niet piepen?
    2. Er is is mis gegaan in de Phantom zelf. Hoe check ik dat?

    Wie heeft zoiets meegemaakt?
    Zie ik iets over het hoofd?

    Dank voor jullie tijd.
     
  2. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer de led snel achter elkaar oranje knippert heb je een failsafe.
    Dat betekent dat de zender geen kontakt maakt/heeft
     
  3. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat begrijp ik, maar ik heb dus geen idee waarom dat zo is.
    En hoe los ik het op?
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Zender aanzetten
     
  5. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    :yes:

    Serieus. Natuurlijk stond de zender al aan voor ik de lipo aansloot. Helemaal volgens het boekje, dat ik gelezen heb maar uiterst summier is in het verschaffen van informatie.
     
  6. thomas13

    thomas13

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, Belgie
    Low voltage in de assist uitschakelen...?
    Ik had ook problemen daardoor....

    Gtrts
     
  7. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank voor je advies maar ik snap het niet. Zou je dit kunnen toelichten?


    EDIT: O wacht even, je bedoelt natuurlijk dat de batterijen in de TX te zwak zijn - maar dan zou de TX zelf gaan piepen, dacht ik.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2013
  8. thomas13

    thomas13

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, Belgie
    Het is gewoon een voorstel... ik had problemen met die low voltage dus heb ik hem af gezet en weg problemen( in atti, en gps vloog maar 3 minuten.., nu vlieg ik er 10 )

    Mijn ervaring met het oranje knipperende ledje is dat ofwel de tx niet aanstaat of verbonden is met de quadcopter of wel dat de nasa in failsafe staat...

    Grtjs
     
  9. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    1 Heb je de Phantom aan de assistant (computer) gehad en gekeken wat er dan gebeurd?
    Wordt het vakje van "failsafe" blauw?

    De low-voltage heeft trouwens niets te maken met de batterijen van de tx.
    En ook niets met knipperende oranje leds.
    Maar dat begreep je ongetwijfeld zelf ook al.
     
  10. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel voor het meedenken. Ik ga de Phantom aan de computer hangen en kijken of de failsafe aan staat. Dit weekeinde sowieso geen tijd om te vliegen.
    En inderdaad moet ik nog veel in de gaten krijgen, maar ik zeg zelf altijd tegen scholieren aan wie ik wel eens les geef: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Nou ja dat klopt natuurlijk niet helemaal, maar ik doe m'n best en als ik iets niet weet vraag ik het gewoon.
    Nogmaals dank en iedereen een vliegensfijn weekeinde!
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Kijk ook eens in de manual ;)
    Daar staan de "errror codes" / "led codes" ook aangegeven ...
     
  12. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik wel graag wil weten;

    Had je de phantom aan de computer gehangen of niet?
    Of heb je 'm alleen maar aangezet en gekeken wat ie deed?
    Dat is wel belangrijk voor het vervolg.
     
  13. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Gedaan. En toen ben ik naar dit forum gekomen met mijn vraag.
    Maar ik maak me er wel eens schuldig aan dat ik manuals te oppervlakkig lees, alleen deze keer niet. Al is het maar omdat de manual heel erg dun is, en naar mijn gevoel verre van compleet.

    Nee, nog niet aan de computer gehangen en dat moet ik dus nog zeker doen.
    Ik had eerlijk gezegd nog niet aan de failsafe-modus gedacht tot jij het noemde.
    Vandaag heb ik er geen tijd meer voor gehad (ben net terug van performance) en morgen ook niet (workshop) maar maandagavond wel.
    Ik kom hier op terug, dank voor je input!
     
  14. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    toevallig met je accu tegen het BIND knopje geduwd? bij de 1.1.1 zit die namelijk boven in de batt bay
     
  15. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Hmm. Ja nu je het zegt, daar zit een knopje. *klik* Er gebeurt niks. Wat is dat voor knopje?

    Vandaag eindelijk tijd om de Phantom eens aan de computer te hangen, en inderdaad: Failsafe.
    Goed om te weten. Maar ben ik nou zo dom of is de Phantom zo slim? Geen idee hoe ik nou uit Failsafe kom. Er staat een uitroeptekentje dat ik de GPS moet kalibreren maar dat kan toch pas als de Phantom weer helemaal operationeel is?

    Ik ben blij dat ik dit gedoe nu tegen kom, veilig thuis, en niet ergens op het veld.
    Zoals ook bij mijn vorige post: vooraf dank voor elke reactie en vergeef me mijn onwetendheid.
     
  16. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Gevonden! Geen idee hoe het zo gekomen is maar de TX setting stond op PPM. Toen ik die op D-Bus zette was mijn probleem opgelost. Phantom wil weer vliegen :)

    Bij mijn volgende probleem meld ik me weer.
     
  17. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat geeft de assistant aan bij de rc?
    Zijn de 4 basis stuurfuncties groen en gaan ze de goeie kant op.
    Zender calibreren.
     
  18. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    mooi dat het is opgelost

    maar een reden had ik nog niet voorbij zien komen

    snel knipperend geel = idd failsave
    knipperend geel = ATTI mode
    knipperend groen = ATTI GPS mode
    knipperend rood = low voltage
    rood / geel = storing compass , even opnieuw kalibreren met het bekende dansje :D


    Nick
     
  19. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    De zender had dus gewoon geen contact met de ontvanger. :p
     
  20. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Yep. Waarom die setting gewijzigd is weet ik niet, maar ik heb na de firmware-update ook de parameters.zip geïnstalleerd. Misschien zat daar het foutje in.
    Nou ja, zojuist testvluchtje gemaakt en alles doet het. Ikke blij :D
     

Deel Deze Pagina