Phoebus schaal 1:3

Hoi Allemaal,

Ik ben vrij nieuw in zweverland en bezig om te leren vliegen met een 2de hands F3Bzwevertje.

Maar voor de broodnodige afwisseling(omdat ik bouwen ook leuk vind) ben ik eindelijk na jaaaaaaaaaaren begonnen aan mijn Phoebus.
Ik had de tekening al een jaar of .......nou 10 liggen,net als de ask 13 met een span van 5.33m en ben hier toch maar eens aan begonnen.

Zijn er ook mensen/leden die ervaring hebben met de Phoebus of enige documentatie weten te vinden??
Ik heb al een aantal foto's ect gevonden,maar het is erg karig allemaal op het net.

Ik hoop dat het allemaal een beetje wil lukken en mocht ik foto's hebben dan plaats ik deze wel.

greetzzzzz

Je bent vrij nieuw in het zweverland?
In welk land ben je niet nieuw? Of waar ben je goed in?
Broodnodige afwisseling?.....:confused:

Hoi,

Ik heb de tekening al jaren liggen,maar nooit aan begonnen.

De zwever heeft een schaal van 1:3 het is de 15 meter versie,de latere zijn 17 meter.

Ik bouw haar geheel uit hout,spanten 3 mm plywood en de rest balsa met als toplaag epoxy en een dun matje.

Ik heb ergens gelezen dat ze rond de 8 a 9 kg mag wegen,ze adviseren 5 maar met dat geringe gewicht schijnt ze niet goed te vliegen.

Ik heb nu de helling in elkaar staan,alle spanten zijn uitgezaagd en staan er los op,even goed checken en pas maken voordat ik ze ga bevestigen,en verder bomen over hoe ik de stuurleidingen ect erin ga maken.

Al met al is het mijn eerste zwever die ik ga bouwen,maar ik vind het stukken makelijker als een boot(zie bij zeilschepen de Shamrock V schaal 1:16) die heb ik ook gemaakt en ben er 2 jaar mee bezig(alleen de romp) geweest.

Als ik eens plaatjes heb zal ik eens kijken of ik ze hier kan plaatsen,en mocht iemand iets weten dan hoor ik het graag.

mvg Chris

Een zwever is ook pittig en de inbouw van RC-componenten en de afwerking kan nog een hele opgaaf worden. Succes en ik ben erg benieuwd naar foto's...

Uploaded with ImageShack.us

Toch is er verschil in de tekening,dus het is/was een hele kluif om de boel in lijn te krijgen.
Maar als landmeter/tekenaar moet dit geen probleem zijn.
Nog een paar spanten vast lijmen en dan kan de onderzijde bekleed worden met 1,5mm balsa,is ze vormvast dan ga ik aan de binnenzijde beginnen,heb al een mooie site(waar ze ook phoebus verkopen) daar ga ik mijn onderdelen vandaan halen.
Hoop in mijn vakantie de romp te kunnen bekleden met epoxy en keperweefsel,voor de vleugels ga ik vlies gebruiken,nu nog uitvogelen waar de stoorkleppen gezet moeten worden mmmm????

Al met al gaat het voorspoedig.

En dan kun je de lengte benutten gebruik je nog steeds de breedte van je woonboot :p

Maar het begin ziet er prima uit :cool:

Lees er graag meer over t.z.t.

Owja, welke zwever staat er van achteren?

Hallo Chris

Ik ken de Phöbus vrij goed, d.w.z. ik heb hem op diverse sleeptreffen zien vliegen, meestal de Gromotec Phöbus A (die met het vaste landingsgestel) GROMOTEC, Grossmodelle und Zubehr, Bausatzinfos Phbus A

Op een sleeptreffen in Altenkichen, eind 2009, vloog er bijvoorbeeld een Gromotec A versie, deze had een gewicht van 15 kilo en dat met oracover op de vleugels en buiten een pop in de cockpit niets extra's.

Begin van dit jaar heb ik een 5 meter versie met een houten romp zien vliegen, dit toestel vloog erg goed.
Het toestel moest overigens nog afgewerkt worden.
(zie de foto's)
Later heb ik een tijdje met de bouwer van dit toestel gesproken, hij was er erg tevreden over.
De meest gehoorde klacht over dit toestel beaamde hij ook; door de korte neus heeft hij voorin veel gewicht nodig, hij had 2 kilo lood in de neus om hem op z'n zwaartepunt te krijgen. Ook de vorm van de vleugel werkt niet erg mee.

Een gewicht van 9 kilo voor een 5 meter
Phöbus lijkt mij bijna niet haalbaar.

Foto-VFW44PWA.jpg

Foto-6JTAD8XR.jpg

Heel veel S6 met de bouw,

Harry

Laatst bewerkt:
Hoi Hoi,

Gromotec ken ik idd ook daar ga ik denk ik mijn spullen bestellen die ik waarschijnlijk wel nodig zal hebben.

Ik heb nog een zwevertje liggen waarmee ik oefen dat is een f3b van valenta geheel glasvezel toestel erg mooi.

Leuk dat er ook andere mensen zijn die de phoebus kennen en de foto's zijn interessant en niet te vergeten de tips natuurlijk.

Ik hou jullie op de hoogte mbt de bouw.

Groetjes

Hoi Jan,

Ja jammer,het project is een beetje mislukt,rompie krom(ookal lag ze gewoon op de mal enzo,was wel een goed leer project,maar ik dacht ik ga zelf bouwen dan bespaar ik kosten..........nou heb nu een paar keer zelf te bouwen ask 8,ask 13,de sg38 ligt er nog(goddank tot nu toe goed gelukt)ka6b,phoebus en heb nog een kid van schneider liggen de ka2b dat is allemaal al gezaagd enzo.

De rede ..heb zelf bouwen duurt te lang,misschien dat een bouwdoos wel werkt en ik ook eens kan gaan vliegen(nu vlieg ik op de sim en met een signo van???? die al aardig in elkaar geplakt zit wegens het zeer handig landen op de neus of hoe dan ook,maar hij doet het nog!!plakkband en epoxy werkt goed joh!!!

Nou vliegen en rustig aan een bouwdoos beginnen,kijken of ik dat wel vol kan houden.

groetjes C

ask 8, ask 13, ka6b

Heb je dat allemaal in een of andere vorm als 'nog te bouwen projecten' liggen? :shock:

Ik zou zeggen: saneren, verkopen, weg ermee! :p

(Doe ik nu ook. :cool:)

De psychische druk wordt te groot . . . :?

Succes!

jan.

Back