Phoenix 10 / USB link kabel

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Vandaag (eindelijk) de USB-link "programmer" binnen gekregen.

Stuurprogramma effe gedownload (versie 1.11 ondertussen), geïnstalleerd via "nieuwe hardware", USB kabeltje in pc geplugd, Phoenixje geconnecteerd, en 't eerste wat ie dan doet is de eigen firmware updaten.
Erg leuk, en vooral erg makkelijk.
Omdat ik nogal eens wissel van 2S naar 3S, en omgekeerd was het toch wel steeds een hele klus om de boel te programeren voor 2 of 3 lipocellen afslag. Dit hoeft nu niet langer, de Phoenix 10 detecteert voortaan zelf hoeveel lipo's je aankoppelt. Je hoort trouwens, kort na het opstartmuziekje 2 of 3 extra biepjes ter controle.

Voor mij een hele vooruitgang. Het programeren via de gashendel ging meer dan eens fout, en was een hele rompslomp. En steeds met het boekje ernaast... Dit is nu dus definitief voorbij.

Leuk meegenomen dat alle fijnafstellingen ook sneller gaan met de USB-connectie, én dat je op je pc beeldscherm onmiddellijk ziet wat je instellingen zijn.

Ik blijf het vrij duur vinden, maar borstelloze electronica blijft voorlopig duur.

Wel effe oppassen met het authomatisch detecteren van het cellen aantal. Als je zeer veel halfgas gaat vliegen dan detecteerd hij een verkeerd afslagmoment of hij detecteerd het te laat waardooor alsnog je cellen te ver leeg raken (eigen ervaring). De auto-optie alleen gebruiken als je veel en langdurig volgas vliegt.

Je verwisseld toch niet op het veld de regelaar nog van model?

Wel vele malen makkelijker te programeren en veel precieser.

> borstelloze electronica blijft duur..

Als je eens nadenkt over hoeveel ingenieuziteit en kennis in het aansturen van die 6 fetjes zit..

Theo Coenen
op auto lipo telt hij alleen het aantal cellen bij aansluiting van je accu daarna niet meer ,dacht ik .
bij mij gaat het wel goed in ieder geval .
ook met de link ,gaaf dingetje
groeten wiebe

Klopt bij het aansluiten bepaald de regelaar hoeveel cellen eraan hangen en aan de hand van die telling besluit de regelaar welke afslagspanning er gebruikt gaat worden. De regelaar neemt dan altijd de standaard waarde en die is soms lager dan mij lief is. Bij de snelle veel volgas modellen mag de regelaar het van mij uit gerust zelf bepalen, maar bij de langzame (indoor) kunstvlucht modellen waar ik meestal halfgas mee vlieg bepaal ik liever zelf het afslagpunt.

Tja, ik zit dus met hetzelfde idee in mijn hoofd. Voor de Shockflyer wil ik 3s1p en 2s1p door elkaar vliegen. Daarbij vlieg je eigenlijk nooit volgas, alleen bij kortstondig wegtrekken uit een hoverpoging. Nu is mijn vraag aan jou Theo, heb je al eens een LiPo pakketje gesloopt met auto detect of zit het 'gevoel' van te laat afslaan gewoon tussen je oren? ;)

Helaas heb ik al enkele keren zo een pakketje onder de 3 volt onbelast gehad. Mijn Etec laders acepteren dan de lipo niet meer.

Mijn motor trekt bij halfgas iets van 2 ampere en met dat vermogen kan ik al hooveren en alle figuren draaien. De lipo afslag is dan ruim te laat als hij op auto staat.

2 Ampère is inderdaad wel weinig. Maar dan ga je toch een grotere prop draaien voor meer Ampère? Hover je volgas misschien 8 á 9 Ah, bij half gas tegen de 4 á 5? Zit je wel veiliger wat betreft de afslag... :yes: Of is dat niet echt een optie ivm vluchttijden?

Jammer dan, maar door een wikkelfout trekt de motor bij volgas ruim 12 ampere en als ik meet met de gasstick in de normale vliegstand is het verbruik lekker laag. Zodra de laatste indoor voorbij is ga ik die fout herstellen en de motor compleet opnieuw wikkelen. Normaal als de motor goed gewikkeld is dan terkt hij idd volgas iets van 8 ampere met een 8x4,3 GWS prop.

Volledig akkoord dat er een heleboel know-how in deze materie zit, en dat kost geld. Maar als je vergelijkt met prijze van andere electronica, ach wat, binnen een jaar of 5 zal ook borstelloos goedkoper kunnen.
Ben toch blij dat het bestaat, en dat ik er kan van mee-genieten.

Op de site van Castle-creations wordt melding gemaakt van foutief cellen-lezing wanneer je NiCd en NI-MH en Lipo's door elkaar gaat gebruiken.

Dus daar effe mee opletten...

@Theo: als je gaat herwikkelen... ik gebruik daar sinds kort een hulpmiddeltje voor. Een gewone injectiespuit (hoe kleiner hoe handiger) van 2 ml, waardoor ik de wikkeldraad trek (stampertje eruit, draadje dwars doorheen de spuit, stampertje er weer in en deze helemaal aanduwen tot vooraan. Het rubber dopje van de stamper is net zacht genoeg om de draad te laten passeren (ja, ook 0.8 mm draad). Als je echt grote handen hebt, dan grijp je beter naar een 5 of 10 ml modelletje.

Als je héél kort met de spuit aan de stator blijft, dan kan je echt goed aanspannen en opdraaien. Probeer eens zou ik zeggen.

Sinds ik dit ontdekt heb (verplegers en spuitjes, lag eigenlijk voor de hand :lol: ) heb ik mijn vingertoppen niet meer kapotgewikkeld, zijn de wikkelingen veel mooier, strakker en vaster.

let wel het gaat niet om fouten in het herkennen van de lipo's.
Maar als je met een redelijk laag verbruik gaat vliegen dan merkt de regelaar te laat dat je onbelast onder de 3 volt gaat komen. Hierdoor heb ik nu al 2 pakketjes te ver leeg gevlogen. Als je vaker volgas geeft tussen door dan zal de regelaar eerder merken dat je aan dat punt komt.

Raffie goeie tip zal eens kijken naar die spuiten. Gelukkig is mijn apotheek al heel wat rare vragen van mij gewend. (spuiten, naalden, hechtsetjes, blendermtape, scalpelmesjes enz enz)

Back