Phoenix 2000.

Pech en geluk.

Vorige week vrijdag mijn Easy-Glider de grond in geboord.
De kist was redelijk ver weg, het waaide erg hard, een beetje heiig en de zon erop.
Even afgeleid door iemand die naast mij stond.....en....ik zie hem niet meer!!!

De romp "bouwrijp" voor de kliko? :yes:
Vleugels zijn in middels aan iemand beloofd.

Dan moet er wat anders komen. Ik kan het nu eenmaal niet hebben dat er een motor nutteloos ligt te wachten. :D

Wat gezocht op het internet en ik kom de Phoenix 2000 tegen bij de king van de hobby. :D

Binnen 2 dagen aan de voordeur voor € 54. Geen gezeur met douane etc.
Leuk trouwens dat "volgen"
Op ma 16,31 afgeleverd in Hamburg bij GLS. Di om 7.28 in de bestelauto geladen in Nederland en om 12,30 hier in Eersel.

Er komt een kort verslagje van de bevindingen.
Romp GFK. Vleugels EPO (?wielren-unie?) met diverse verstevigingen in de vleugels. Ook in het stabilo koolstof staafjes.
Het ziet er allemaal netjes uit en de passing is verrassend goed.

full

full

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, via DE Warehouse krijg je alles netjes en snel binnen zonder douane geneuzel :).

Een kennis van de club heeft dit model dit jaar op de beurs gekocht en afgelopen voorjaar op de helling in Oostenrijk gevlogen. Vloog mooi strak en gemoedelijk. Veel plezier ermee!

het wordt eens tijd dat er in die schuim toestellen wat meer carbon gebruikt wordt tegen het krom trekken... vooral de roervlakken gaan het erg blij mee zijn...

ziet er wel een ok kist uit!

verwacht natuurlijk niet dat het een TOP ding is voor die prijs...
maar je kan er hopen fun mee hebben.(hellingvliegen?)

door de holle romp kan je ballastruimte vrijhouden als je de servos goed positioneerd... (even over nadenken natuurlijk) maar een klein kamertje maken moet lukken.

dan kan je bij 4-5bft vliegen, en ook op de hellingen.

Het vervolg.

Zo zijn we weer eens eind opgeschoten richting "maiden".

Allereerst het motorschot gemaakt van twee schijfjes epoxy-printplaat.
Deze op/in de romp gelijmd en de gaten geboord voor de motorbevestiging.

full

Ook voor de accu en de 60 A regelaar is plaats genoeg.
full

De motor is een 3536, 910 Kv, ca 470 watt. Met een 3s 2200 mAh.en een 10/6 prop trekt de motor 42 A en levert ca 270 watt.
Correctie het moet 24 A zijn wat de motor trekt.

Het inbouwen van servo's in de vleugel is een makkie.
De servo's vast gezet met tweezijdige tape en afgedekt met versterkt plakband.
full

Met de HXT900 past alles perfect.De nieuwe generatie van deze miniservo's is voorzien van carbon tandwielen.

HXT900, one of the most famous and the best value micro servos available.
Used by tens of thousands of hobbyiests world wide. The HXT900 is the #1 trusted low cost 9g servo.

Now with carbon gears for added strength and torque. Carbon gears are stronger than standard ABS gears and wont strip under heavy load.

Size : 21x12x22 mm / 0.74x0.42x0.78 in
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 11g / 0.39oz
Speed : 0.12 sec/60(4.8V)
Torque : 2.5 kg-cm
Working Temp : -30C~60C
Carbon composite Bushing, 25cm wire, coreless motor

full

Er is ruimte genoeg in de romp onder de vleugels. De ontvanger ligt op de bodem.

Voor de antenne heb ik een (zeer flexibel) buisje in de romp ingelijmd, dat achteraan het daglicht ziet.

full

Na het uitbalanceren blijkt er ca 45 gr lood achterin bij te moeten voor de goede balans.
Alles ziet er netjes en betrouwbaar uit.
Nu nog wachten op een mooi dag voor de "maiden"

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ding.
Nou wil ik je feestje niet bederven maar....
De motor is een 3836, 910 Kv, ca 270 watt met een 3s 2200 mAh. Met een 10/6 prop trekt de motor 42 A.
Die "270W" betekent dat je er 270W uit mag peuteren, anders gaat hij in rook op. Dat houdt in dat je er ongeveer 25A doorheen mag laten lopen. Nou zit daar altijd wel wat marge in maar 42A (dik 460W) is wel erg veel van het goede.
Beetje oppassen hoe lang je de motor gebruikt, anders is het wel erg snel over met de pret (maar met meer dan 400W/kg vlieggewicht hóef je de motor waarschijnlijk ook niet lang aan te hebben...hij gaat als een raket omhoog)

Leuk ding.
Nou wil ik je feestje niet bederven maar....

Die "270W" betekent dat je er 270W uit mag peuteren, anders gaat hij in rook op. Dat houdt in dat je er ongeveer 25A doorheen mag laten lopen. Nou zit daar altijd wel wat marge in maar 42A (dik 460W) is wel erg veel van het goede.
Beetje oppassen hoe lang je de motor gebruikt, anders is het wel erg snel over met de pret (maar met meer dan 400W/kg vlieggewicht hóef je de motor waarschijnlijk ook niet lang aan te hebben...hij gaat als een raket omhoog)

Klopt Arjan,

Ik heb het motorvermogen al aangepast. Het vermogen is 470 W. Dat scheelt wel even ja.

Bedankt voor je oplettendheid. :D

Hoe bereken jij het vermogen dan....? 42Ax11,1V=466W ingaand vermogen. Dat is wel heel erg veel hoor voor zo'n kistje. Ik laat daar mijn 4m ASW20 van 4,5kg vanaf de grond mee starten.

Hoe bereken jij het vermogen dan....? 42Ax11,1V=466W ingaand vermogen. Dat is wel heel erg veel hoor voor zo'n kistje. Ik laat daar mijn 4m ASW20 van 4,5kg vanaf de grond mee starten.

Ook dat is correct.

Ik heb deze motor voor een prikkie kunnen overnemen.
En het gewicht was maar weinig meer in vergelijking met een lichtere motor.
De fabrikant geeft voor deze motor een vlieggewicht van 1500 gram op.
De waarde heb ik gemeten met wattmeter. Dus met die prop en die accu kwam ik op ca 270 watt. Ik zal het nog eens nameten binnenkort.
Ik kom hier op terug, nou ben ik zelf ook benieuwd.

272 watt bij 24 A.

Hoi Arjan,

Meten is ook een kunst. :D
Het juiste vermogen is 24,5 A x 11,1 volt = 272 watt.
De motor is een 3536 910 Kv
Dat is een meer geloofwaardig gegeven. Maar hiermee moet hij toch redelijk snel boven zijn. Anders een 4s erin.

hehe, dat lijkt er inderdaad meer op. Ik denk dat hij daar prima mee vliegt. en dat de neus er aan blijft zitten, en de wikkelingen niet in de fik vliegen :-)

denk een phoenix 2000 bij HK te willen kopen
nou zag ik dat je er een
3536 / 910KV motor erin hebt

bij HK:
Turnigy D3536/9 910KV Brushless Outrunner Motor
deze heeft een 5mm as

heb je een andere prop, of zie ik iets verkeerd,
of past op de bij geleverde prop een 5mm as?

? (newbee)

;)
denk een phoenix 2000 bij HK te willen kopen
nou zag ik dat je er een
3536 / 910KV motor erin hebt

bij HK:
Turnigy D3536/9 910KV Brushless Outrunner Motor
deze heeft een 5mm as

heb je een andere prop, of zie ik iets verkeerd,
of past op de bij geleverde prop een 5mm as?

? (newbee)
Hoi.

Je kunt een 45 mm propspinner bestellen.
Hier zit een 5 mm shaft bij. Kapje even rood spuiten.;)
Prop spinner

Bestel dan ook een of twee setjes bladen (10x6) erbij.
vouwprop

Succ6 Arnold

was nergens een melding over de maiden ;)

scheelt inderdaad een hoop. al ben ik blij dat ik butterfly altijd op de gasknuppel zet , zodat je kan doseren in de landing... anders is het alles of niets.

idd, 20 april lijkt me een coole datum :p

Hoi,

Zit er aan te denken om de
Phoenix 2000 EPO te halen.
De PNF versie. Neem aan dat specshet machintje de lucht in kan krijgen en houden? of is het noodzakelijk om hier en daar wat aan te passen?

Specs:
Wingspan: 2 meters (78.74inch)
Length: 1160mm
Flying Weight: 980g
Motor: Brushless 2815/1050Kv
ESC Included: 30A

Ik heb her en der toch al vaak gelezen dat de regelaar en de motor van de PNF eigenlijk te krap gedimensioneerd zijn en het vrij snel begeven.
Ik heb de ARF versie eens besteld, komt wat "betere" electronica erin.

Opnieuw een Phoenix 2000

Gisteren mijn Cularis omlaag zien "fladderen."
Vermoedelijke oorzaak, het losschieten van de borging van het hoogte roer. Is eigen een wat krikkele constructie bij Multiplex.
Vleugels en stabilo nog volledig intact. Helaas is nergens een romp voorradig.

De vorige Phoenix is van eigenaar veranderd, dus komt er "voorlopig" een nieuwe Phoenix 2000 bij.
De kit is besteld. Een motor etc. heb ik nog liggen.
2826/10 1400 KV. Moet wel lukken denk ik.
Is en blijft een fijn zwevertje.

Back