Photo etching.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door beagle, 21 jan 2005.

  1. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Toneburst, dan is het inderdaad alleen maar schijnheiligheid. Een beetje ijzerchloride mag niet geloosd worden in (B), maar het ijzersulfaat is te koop in zakken van 25kg voor mosbestrijding in het gazon.
     
  2. Werner Wuyts

    Werner Wuyts

    Lid geworden:
    7 nov 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Belgie Provincie:Antwerpen
    Loop eens binnen bij MEC electronica Laaglandlaan Merksem (Antw.)

    Beitsmiddel is nog te verkrijgen

    lichtgevoelig materiaal al enig tijdje enkel nog verkrijgbaar voor industriele toepassingen (moet ik eens achter informeren maar daar moet ik toch nog kunnen aangeraken.)

    Er is een alternatief door het met zelfklevende folie te beschermen. hierin kan je je desgewenste motief uitsnijden (desnoods in een stikkerwinkel laten uitplotten/snijden)
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    @wuyts, daar zal ik zeker eens gaan kijken, is niet zo ver voor mij. De folie is geen oplossing, de stukjes zijn eenvoudig te klein. Maar alle ander materiaal is te bestellen. Zit ik nog met de lichtbak, even uitzoeken welke lampen erin moeten.
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Iedereen die interesse heeft om een keer wat te prutsen, neem even contact met me op via een prive bericht.

    En als er iemand is die het vaker gedaan heeft, al dan niet voor elektronica, gaarne ook een bericht. Iemand met enige ervaring op dat gebied is altijd wenselijk...

    Ik zal dan inventariseren of we voor een clubje van 3-4 man een en ander kunnen organiseren. Bovendien zal ik achter de materialen aan gaan.

    Boodschappenlijstje:

    luxe etsbak (reeds aanw.)
    etsmiddel (Dil Elektronica???)
    natronloog (Praxis)
    fotogevoelige lak (Dil Elektronica???)
    Overheadsheet
    Laserprinter (present, maar bedenkelijke kwaliteit, zal hem verwisselen met die van mijn werk...)
    UV bak/hoogtezon (wie biedt??)
    Plaatjes om te etsen
    Ontwerpjes om te etsen

    OVer het laatste: Maak altijd ontwerpjes waarbij ej zo min mogelijk materiaal wegetst. Als er ergens een grote cirkel uit moet, haal dan alleen een dunne ring weg, en laat het centrum met 2 stukjes aan het product zitten. Dit scheelt heel veel vervuiling in de etstank. (je hoeft nl niet alles weg te etsen)
     
  5. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Inmiddels is het alweer een tijd geleden dat dit topic aktueel was. Momenteel ben ik bezig met de restauratie en updaten van een model van de Willem Ruys in een schaal van 1:100. Hiervoor heb ik een aantal geëtste trappen nodig. Destijds heb ik ooit een adres gekend in Duitsland, maar ben deze nu helaas kwijt. Zijn er onder de scheepsmodelbouwers gegevens bekend van dergelijke bedrijfjes die nog op bestelling dergelijke trappen of zelfs andere onderdelen kunnen etsen?
    Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
    René
     
  6. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Geëtste trappen schaal 1:100 zijn te koop bij Hobby Lobby Modellbau
    Groeten Henry
     
  7. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Beste Henry II,
    Hartelijk dank voor deze reaktie. Inmiddels heb ik de site gevonden waar ik naar op zoek was. Het is Saemann Ätztechniek. Bij Hobby Lobby Modellbau kun je alleen de standaard dingen bestellen. Bij Saemann kun je je eigen wensen kenbaar maken en laten etsen.
    Groeten René
     

Deel Deze Pagina