pick-up hoogstart

mede piloten,

gister heb ik mijn hoogstart binnen gekregen , alleen mijn pick up is van een niet al te stijf epp.

hier heb ik hem vandaan;
Segelflugzeuge EPP - PickUp Rucksack-Flieger - borjet aeromodels

en dit is hem;
Picoodle / ready to fly Image

nu is het al zo dat wanneer ik hem gewoon vasthou hij al iets doorbuigt , met het vliegen merk ik er helemaal niets van hij vliegt heerlijk.

kan iemand me vertellen of deze geschikt is voor de hoogstart?

Groetjes Rowan,

hoogstart haak

als het weer het toelaat ga ik het volgend weekend toch maar proberen:D
nu weet ik alleen even niet zo goed hoe en waar ik de haak moet zetten omdat dit vleugeltje een nogal rare onderkant heeft :

img0025io4.jpg

img0026zj4.jpg

dat coroplast kan ik niet weghalen want dat is zijn scharnier punt . kan natuurlijk wel een klein stukje van de vin aan de onderkant weg halen.
heeft iemand een idee of tip ?

groetjes Rowan,

Laatst bewerkt:
Rowan,

je start haak moet iets voor het zwaartepunt zitten.
Bij een "normaal" zweefvliegtuig zou ik zeggen vanuit het zwaartepunt IN de vleugel zo'n 10° naar voren. Dat doe je omdat je met een hogere romp het aangrijpingspunt van de lijn moet bepalen.

Met jouw vliegtuigje zou ik op circa 5mm voor het zwaartepunt gaan zitten. Als je tijdens de start te vlak blijft moet de haak wat naar achteren.

Het is lastig om je te zeggen wat precies MOET. Het is een kwestie van aftasten en proberen............

@Berrie.

thanx ! aan die info heb ik al een hele hoop. heb je mischien ook een idee hoe en waarvan ik de haak zou kunnen maken en zou die helemaal aan de onder kant van dat coroplast kunnen of moet hij echter onder de vleugel zitten omdat anders de door jou genoemde gegevens niet meer kloppen?

Groetjes rowan,

tja, ik kan zo niet echt inschatten hoe dat met dat rooie kieltje onder je zwever zit. Een mogelijkheid is die flap met dun triplex te verstevigen en een Ø2mm verenstalen haak daaraan te maken.

Wat je ook verzint, maak een constructie welke de spanningen uit de lijn over een zo groot mogelijk oppervlakte verdeelt over het schuim van je zwever. Nog een mogelijkheid is een blok hout in te lijmen en daar de haak weer in maken.

ik ga het morgen proberen en dan hopelijk zondag proberen

ik zal morgen nog een foto posten van hoe ik het heb gedaan.

Groetjes Rowan,

de haak

hier wat foto's van de start haak die ik heb gemaakt:

img0036uf4.th.jpg

het begin^
img0039tu1.th.jpg

de haak^
img0040by2.th.jpg

het eind resultaat ^

het vleugeltje weegt nu 250 gram rtf en is ongeveer 80 cm hopelijk vrijdag eerste keer lancering.

Groetjes Rowan,

Gezien het dubbelklapprincipe van dit vliegtuigje ga ik er van uit dan er geen ligger is die doorloopt in beide vleugelhelften. Ik zou dan ook erg terughoudend zijn om zoiets aan een elastiek te hangen. Grote kans dat de vleugels dubbelklappen. Gewoon vliegen is niet zo'n punt, maar de belastingen in het midden van zo'n vleugel tijdens een elastiekstart moet je niet onderschatten.

zondag was het zover proberen om te vliegen! :D wel van de nieuwe verhoogde duinen bij ouddorp , want het de hoogstart is nog nooit gebruikt en een klein beetje nog te sterk :( wel lukt het gewoon om hem een stukje omhoog te krijgen maar ik durf hem nog niet verder uit te rekken. eens kijken of ik voor volgende week aan een grotere zwever kan komen die iets zwaarder is zodat ik het elastiek ook wat verder uit durf te rekken.

nog iets wat ik me af vraag is hoe kan ik met mijn vleugeltje meer snelheid krijgen zonder dat hij nog veel zwaarder word want dan heb ik weer meer wind nodig.

kan iemand mij mischien tips geven over het maken van bochten als je op de heling vliegt want als ik langs de helling vlieg en dan weer terug wil en ik zet hem licht op zijn kant dan dwarrelt hij gewoon naar beneden naar mijn idee dus ook het probleem van de snelheid ?

Groetjes Rowan,

de haak

mede piloten,

de vorige haak die ik gemaakt heb die vond ik toch wat riskant en zwak dus, ga ik hem opnieuw maken maar deze keer met wat sterker materiaal(zal foto's posten als ik hij klaar is:D. heeft iemand een idee wat een goed gewicht is voor mijn pickUp zodat ik iets meer snelheid heb?

Groetjes Rowan,

hey,

Vaak is het probleem dat het vliegtuig zo makkelijk naar beneden valt het zwaartepunt.
Waarschijnlijk(weet het niet zeker) ligt je zwaartepunt nog niet helemaal goed.
Ik heb dit zelf ook met mijn K10 gehad. En door het zwaartepunt te veranderen vloog hij een stuk beter. Misschien heb je er nog iets aan.

Gr Sven

het CG

ik heb ondekt dat het CG heel moeilijk goed te krijgen is bij een vleugeltje ( de ene keer blijft hij wel recht en de andere keer zakt de achterkant weg maar ik heb me vingers dan op de zelfde plek) is bij een vleugeltje kan iemand me vertellen hoe het het beste gaat?

Groetjes Rowan,

ik heb hetzelfde cg problem met mijn hacker vleugeltje, in het midden op een punt valt ie naar achter, in het verlengde op dezelfde lijn, bv op de servos valt ie naar voor, ik snap het ook ni

ik heb ondekt dat het CG heel moeilijk goed te krijgen is bij een vleugeltje ( de ene keer blijft hij wel recht en de andere keer zakt de achterkant weg maar ik heb me vingers dan op de zelfde plek) is bij een vleugeltje kan iemand me vertellen hoe het het beste gaat?

Groetjes Rowan,

Pierre Rondel heeft net op zijn blog een leuke simpele methode beschreven om vrij nauwkeurig de ligging van het zwaartepunt te checken.

Planet-Soaring: A very simple portable CoG ruler

Misschien helpt het, maar bij vleugeltjes is het altijd lastig omdat het zwp meestal boven de vingers ligt waardoor geen stabiele bepaling mogelijk is. Verder is de ligging van het zwp bij vleugeltjes ook nog eens kritischer.

Rick

Back