Picket boat

• Topicstarter Topicstarter senneke50
  • Startdatum Startdatum
S

senneke50

Guest
ik denk dat ik binnekort eens aan mijn eerste bootje ga beginnen, op internet kwam ik dit bootje tegen,

http://www.thecoloradocrew.org/picket.htm

en hier zijn enkele foto's van het model

kent iemand van jullie dit bootje en denken jullie dat het doenbaar is als eerste bootje?
ik denk dat dit vrij goedkoop te bouwen is, of heeft er iemand nog suggesties voor een eerste bootje dat niet veel kost?

groetjes,
senne

Lijkt me een leuk bootje om te bouwen!
Ik denk dat ie niet heel erg moeilijk te bouwen is!

Groet, Aad

Leuk bootje!

Gewoon doen!

Je hebt tekeningen en foto's. Wanneer je zoekt op internet zul je ongetwijfeld nog meer info tegen komen.

Lijkt niet te moeilijk, dus best doenbaar.

Kies wel een maat zodat het niet te moeilijk wordt. Ik zou d'r niet kleiner dan 75 cm maken. Kies een schaal zodat je alles makkelijk om kunt rekenen en ga d'r voor!

Succes,

Wim

Mischien ga ik er ook nog wel es zo een maken!

Wat voor hout raden jullie aan?

Dit lijkt me inderdaad wel iets leuk.

Hoe lang is de boot eigenlijk, als ik zo de schaal bekijk moet het toch minstens tegen de meter lopen?

Die lengte met nogal veel hout en spanten... dat moet toch een redelijk zware boot zijn op gewoon op een speed 500 motortje te gaan.

In Marine modelling van dit jaar stonden enkele van zulke plannen, maar deze lijkt me een goede mix van simpel, mooi op schaal en toch niet duur.

Patrick

volgens wat ik gemeten heb zou hij ongeveer 80cm worden, op de plannen wordt hij gemaakt met 9 spanten,
ik zal anders even de site geve waar de plannen opstaan, moest nog iemand hem willen bouwen of info hebben voor mij..

http://homepage.ntlworld.com/robert.mcmanus/plans.htm

of dit is de download voor de plannen

als iemand nog goede raad of bedenkingen heeft mag je het altijd zeggen!!

bedankt voor de snelle reacties

senne

Patrick,

ze hoeft niet zwaar te worden, ze kan gebouwd worden van bv "vliegtuigtriplex" van 2mm of zo.
Spanten ook niet te dik maken.
Ik denk dat het gewicht dan wel mee zal vallen. Mocht de huid niet sterk genoeg zijn geworden, kan er altijd nog een dun glasmatje op.

Als ik overigens naar de foto's kijk, zie ik een model wat wel vlot door het water gaat, maar zeker geen speedboot is. Ik ben niet zo op de hoogte van motoren, dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven.
Wanneer je overigens de originele gegeven weet, zijn er formules om de schall snelheid te berekenen. Ik moet ze wel ergens hebben, maar dat is thuis.

Info over electro motoren kun je eventueel vinden op de site van de HMBC

Wim

wimg zei:
ze hoeft niet zwaar te worden, ze kan gebouwd worden van bv "vliegtuigtriplex" van 2mm of zo.
Spanten ook niet te dik maken.

ik dacht voor de spanten triplex te gebruiken van ongeveer 3 mm, zou je voor de balsa kunnen gebruiken of wat wordt daar meestal voor gebruikt?

Op de foto's dacht ik dat men 1-2 mm balsa gebruikte voor de scheepshuid en 3-4mm triplex voor de spanten.

Het dek zou ik zeker van triplex maken. Ik heb recent een bovenbouw in balsa gemaakt en dit met G4 watervast gemaakt. Het is echter niet goed... de balsa blijft te zacht en kwestbaar en je krijgt geen mooi glad oppervlakte.

Bij gebruik van balsa als scheepshuid kan je dan zeker mooi afschuren en de romp glad maken. Hierna lijkt het toch dat men een glasmat heeft gezet - zoals bij IOM zeilboten van balsa dus dat moet wel goed zitten. Zonder glasmat erop zou ik het niet riskeren....

Patrick

Senneke,

heb je al beslist wat je denkt te doen? Ik heb ondertussen onze hobbyruimte in orde en denk eraan met mijn zoon nog eens iets simpel te beginnen.

Ik heb ook nog dit gevonden (echte boten)
http://www.svensons.com/boat/

vb : simpel bootje
http://www.svensons.com/boat/?p=RunaboutsOutboard/Bebop

ik vraag me af of het mogelijk zou zijn eens iets te ontwerpen vanaf deze echte plannen. Type runabout - motorboot.
spijtig genoeg ken ik niets van ontwerp van rompen.

Patrick

Senneke echt een leuk bootje.Maar op die site's die ge zegt voor de plannen te downloaden staan al de spanten door elkaar.hoe moet ge dat dan oplossen.

Back