piepschuim?

Hallo,
is het ook mogenlijk om een zagi/swift achtige vleugel uit gewoon piepschuim van de gamma te maken? is dit stevig genoeg?
ik heb namenlijk voor 99 cent zo'n plaat gekocht van 120 bij 60 bij 2 cm gekocht en mijn vader heeft op zijn werk een cnc machine tot zijn beschikking.

Groeten,
Sam

Je moet glasvezel tape gebruiken om het iets steviger te maken (of carbon strips / roofing oid) en de randen intapen om ze te beschermen. Het vliegt dan prima :) Ik heb zo heel lang gevlogen met een zagi....

een cnc FREES machine of een cnc snijder, dus met een hete draad?
Ik denk niet dat ze op het werk van je vader heel blij gaan worden als je een stuk piepschuim onder de frees legt :P

ik heb hier nog een rol 75mm glasvezeltape liggen dus dat komt wel goed.
@ jesse, het is een cnc frees machine, wat is daar mis mee dan?

Groeten,
Sam

piepschuim wel eens gescheneden? geeft erg veel zooi omdat het uit losse stukjes bestaat. dus als je het gaat fresen heb je overal piepschuim

Een snijbeugel kun je zelf maken met een draad in een soldeer pistool van de gamma o.i.d. Zo snijd ik mijn vleugel op dit moment ook uit voor het vliegtuig voor mijn zoontje. De draad laat ik langs 2 plaatjes hout op het einde van het piepschuim lopen.
Jakko

Hoi,

Persoonlijk vind ik het GAMMA/Bouwmarkt schuim te zacht en heeft veel gaten.
Op de dikke stukken is dat niet zo erg maar bij de achter lijst kijk je er dan zo doorheen.

Zoek een bouwlocatie in de omgeving waar ze nog met de fundering bezig zijn en met wat geluk hebben ze daar wel harder schuim. (wel tempex maar gebruiken ze onder het beton als isolatie. Geen XPS dus dat groene of blauwe spul)
Even netjes vragen of je een stuk mag hebben en veelal krijg je het zo mee.

Hier wat plaatjes voor en na het snijden met een hitte draad.
betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Bekijk onderwerp - Flying Speed Wing!!

Meer info over het maken van zo'n draad is wel hier op het forum te vinden.

Laatst bewerkt:
je kunt ook even naar een bouwmaterialenleverancier gaan
en dan vragen naar eps platen
dit zijn de gele kleur platen die ze verkopen van 2 3 en 5 cm dik
eps is een isolatieplaat die je kunt gebruiken onder betonvloeren en als dakisolatie etc.
is zeer sterk spul en deukt niet snel
gr albert

Maar dat spul kruimelt toch enorm? Lijkt me niet geschikt om mee te vliegen ;) Gewoon piepschuim snijden met een snij draad en intapen en klaar, dat werkt gegarandeerd........

ik heb er eens 1 gemaakt van gewoon piepschuim van de gamma:

- Lijnen trekken met een pen lukt bijna niet
- heel de living vol met stukjes piepschuim na het versnijden
- tape plakt zo goed als niet op. Dus een heel gedoe om glasvezeltape rond te doen..

Ik heb er een vlucht mee kunnen doen, en vliegen deed hij wel, maar bij de landing brak hij in 1000 stukken, het was nogthans een perfecte landing :)

Maar dat spul kruimelt toch enorm? Lijkt me niet geschikt om mee te vliegen ;) Gewoon piepschuim snijden met een snij draad en intapen en klaar, dat werkt gegarandeerd........

als dit spul kruimelt dan eet ik het op
Eps is een zeer compacte plaat die ook heel goed te schuren is
en lijkt op geen enkele wijze op die zooi van de gamma

gr Albert

00000043.JPG

De linkse is gemaakt van gewoon Gamma tempex en daarna ingetapet met ductape.
Aan de onderzijde heb ik wel een aluminium L-profieltje gelijmd ter versteviging. Is te zien op de foto. Werkt prima. Je kunt er ook een carbon ligger inlijmen voor de versteviging. Maakt niet uit.
Deze lelijkerd doet al 3 jaar dienst voor aan de helling...

Dat zeg ik: Gamma.... ;-)

00000028.JPG

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het schuim wat je bij een Pontmeijer of andere bouwgroothandel kunt kopen heet Styrodur en is lichtblauw van kleur.
In dikten van 2 en 5 cm.

Greetz ron

Hoi,

Het schuim wat je bij een Pontmeijer of andere bouwgroothandel kunt kopen heet Styrodur en is lichtblauw van kleur.
In dikten van 2 en 5 cm.

Greetz ron

dat is nou het zelfde als wat ik bedoel dat is dus ook EPS materiaal
wordt gebruikt voor isolatie onder vloeren en schuine daken etc.

gr Albert

Back