Pilatus 21

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Pilatus 21 van Hobby planet.
Gekocht bij Lindinger. Met bijbehorend pneumatisch onderstel.
onderstelpc21.jpg

Om het onderstel op te pompen zijn er fiets of andere soorten handpompen in de handelen...
Heeft er iemand een link naar een winkel waar elektriche pompjes te koop zijn.

Groet Evert.
 
Je zou t kunnen proberen met zoon 12v portable compressor(noodding)... die kan je op je startkist monteren..
 
Hobby-inn verkoopt pompjes die ervoor te gebuiken zijn. Ik heb de mijne daar ook gekocht :)



De pc-21 staat ook op mijn verlanglijstje ;)
 
Dit moet je hebben.:yes::yes::yes:

beech%20665.jpg


beech%20666.jpg


Was dat niet de aldie of gamma.
Kun je ook mooi je pc mee uitblazen.
Is hier wel eens nodig.

Han
 
Ik pomp met een pompje van robart.
Zit een psi metertje op en doet het altijd:cool:

431_2.jpg


Ik pomp de retracts op van mijn PC 9 van Black horse.

sdc11687e.jpg
 
Voor de nieuwsgierige onder ons. Dit is het toestel.
imgp4111k.jpg


Poweralfa, de pomp op de foto heb ik al, maar aangezien een elektrische pomp handiger is ga ik daarvoor.
Mooie PC 9 overigens.

Han, dat is de pomp die ik zoek. En deze is noch bij Gamma Noch bij de Praxis verkrijgbaar.
Ga een bij Dennis informeren.

Evert.
 
En deze is ook een een goede optie:

Trendystore

Die gebruik ik al ruim een jaar regelmatig; met klittenband bevestigd op een 12V accu:

full


perst met gemak tot 15 bar ('op de site staat 18 bar maar dat haalt 'ie niet:nooo:) maar je hebt in de praktijk niet meer nodig dan 8 bar, qua prijs niet duur.
Die 'handheld' die Han boven noemde heb ik ook maar daar zat een zeer slechte accu in (na een paar ladingen ging de capaciteit snel achteruit); en er braken onderdelen van de zuiger af, daar heb ik dus niet zulke goede ervaringen mee,

succes met je keuze,

gr.
Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pc 21

Ton,

Als het alleen maar gaat om het oppompen dan is er niets aan de hand.
Maar, en dat heb ik weer.:confused:. Het toestel is er absoluut niet op ontworpen en gebouwd om er lipo's in te bouwen.
Het is een totaal misleidende reclame van Lindinger om dit vliegtuig op lipo's te laten vliegen.
Voor het zwaartepunt bv. moeten er of 2 lipo's onder het voorwiel tegen het motorschot worden gemaakt, of 1 lipo met een pond lood in worden gebouwd.
De lijst is lang van onderdelen die ik zelf opnieuw heb moeten maken.
Kortom een duur vliegtuig maar van slechte kwaliteit.

Evert.
 
Poweralfa, de pomp op de foto heb ik al, maar aangezien een elektrische pomp handiger is ga ik daarvoor.
Mooie PC 9 overigens.


Evert.

Bedankt voor compliment mbt de PC9 de cockpit heb ik zelf helemaal verandert.
De lipo's bij de PC 9 zitten bij mij ook voorin.Daar heb ik ook een luikje gemaakt.
Maar die PC 21 is dus van slechte kwaliteit,wat heb je zelf allemaal moeten aanpassen.
Lijkt mij toch een mooie kunstof romp.Op wat voor gewicht komt ie.
Mijn PC 9 is 7.2 kg incl lipo's (4 en 5 s)

Gr Poweralfa
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net dezelfde en de ombouw gaat perfect, lipo's zitten onder de cockpit kap. Even rondzoeken op Google en Rc Groups
 
Stukje tekst van een amerikaanse PC 21 esm bouwer

Note: This overview is for anyone considering buying or already building this plane. It may come in useful or perhaps help determine whether or not to buy it.

Quality - Outstanding, great attention to detail, excellent construction, near perfect covering and details like panel lines, scale details, realistic decals and pre-drilled hinges.

Weight - Somewhat heavy @ 17.25 lbs but with almost full wing sheeting and a full fiberglass fuselage, it's to be expected.

Design - Outstanding, with the exception of the scale cockpit which leaves no option for an electric conversion. Even if you are OK dealing with removing the wing for battery swaps, there isn't room to mount flight packs there. The only option (short of cutting a hatch) is to remove the scale cockpit and design a removable one, mounting the canopy with screws or glue just isn't an option if you go electric. The one-piece canopy does look slick but thre are noticable flaws in the plastic, it's not optical grade. Motor mounting is easy but DON'T use the center line drawn on the firewall nor assume the pre-cut hole is drilled at center!

Appearance - What can you say, perfection! No ironing or shrinking of the covering necessary out of the box. Perfect seams, perfect cuts on the patterns, perfect paint and decals though you'll need to be very careful if you mask off do paint or touch up, even painters masking pulled some of the scale graphics (decals, not the paint) off, be gentle!

Hardware - KMP includes hardware, the first thing you'll want to do is throw it out! The mish-mash of hardware seems an after-thought and the air valve shouldn't be trusted (go Robart). Landing gear is well designed (the optional retracts were used) but make sure to check the wheel screws, they were loose and managed to come out during the first flight.

Build Tips:

1.) Careful when you set this one on the bench, the scale cockpit is fragile, in fact had I not removed it to build a removable canopy, I very likely would have damaged it on the bench it's so thin!

2.) The wing joiner may fit loose, since this is all that holds the 2 halves together, you might have to add a thin strip of balsa to make it a tight fit. Make sure you use a good epoxy like Aeropoxy to join the wings together but also make sure you route your sevo extensions and air line prior to joining.

3.) The stabs simply glue to the fuse, use epoxy and the trick I used by drilling a small hole from the inside into the stab and screwing a cap head screw into the stab from the inside to pull it tight while the epoxy hardens. This works well for the wing halves too!

4.) If you need to order stand-offs to mount your motor, you will want 6 3/8" (160mm) from firewall to thrust washer.

5.) ESC mounting, I mounted mine under the motor where there is more than ample air flow to keep it cool. It's a great spot for it, fits perfectly, gets massive cooling and allows the Jeti data cable to hang out the bottom for convenient data readings.

Negatives:

1.) The list is minor but a big one is price. $995 is a lot to pay for a plane where you throw out the hardware, KMP could have done a better job making sure the hardware matched the price.

2.) Some overlooked details and unclear instructions made the build a little frustrating but nothing an intermediate RC pilot can't handle.

3.) KMP drop ships and uses non-stanadard shippers (not UPS or FedEx like we all expect), this lead to shipping delays and being billed $100 to ship some 200 miles, they should have used UPS and called it a day, I would have had it the next day!

Overall Opinion: I love it, how can you not? It looks incredible and flys very well. It's a big plane and you should think about how you plan on bulding it (a table won't cut it, you'll want a stand or you'll be quite frustrated) as well as how you plan to transport it. My Lexus RX 300 needs the passenger seat all the way forward just to fit in in the back, it's 81.5 inches long! The wing loading is heavy but don't worry, landing is a breeze with flaps and it can be landed gently with a little practice...
 
Heren,

THX voor de reacties.
En voorzover mijn talenknobbel het toeliet heb ik het één en ander gelezen.
Wat het meest opviel is dat de canopy van de romp wordt verwijderd.
Meest logische achteraf. De lipo's worden ook op deze wijze in mijn romp gemonteerd. Foto's hiervan komen:yes:
De accu compressor (pomp) is inmiddels gevonden bij.... Conrad. Dank de tip van Han :). Mijn dank hiervoor.
Evert.
 
Back
Top