Pilot-rc yak54 1.8m electo conversie

73A is erg netjes, zeker wanneer dit meer dan voldoende power oplevert:) (Mijn 2 meter F3A toestel op 10s trekt al rond de 100A)

Ja ben er ook heel erg tevreden over. Tot hoever mag ik mijn lipo's eigenlijk leegtrekken. Ze zijn 5000 mah en ik laad nu 3500 bij. Mag ik ze nog verder leeg trekken?

Klopt, tot 20% leegtrekken, maar tot 10% is ook nog niet heel schokkend, maar als je daaronder komt, kun je de lipo's wel ernstig beschadigen....

Als je 90% van de capaciteit van de accu terug kunt stoppen betekend dit
niet dat er nog maar 10% in zat. Zelfs bij goede laders heb je verliezen en die kunnen echt tussen 5 tot 10 % zijn. Met dit in het achter hoofd kun je dus zeggen dat 80% leeg vliegen heel veilig is en 90% leeg vliegen ( laad capaciteit) geen probleem is.
Maar pas op, dit gaat natuurlijk niet op voor accu pakketten waar de capaciteit van de afzonderlijke cellen behoorlijk uit balans zijn. Want dan krijgt 1 cell iedere keer veel meer op zijn donder dan de rest. Als je dus tot 90% wilt gaan zul je dus moeten weten of je onbalans in je capaciteiten hebt, dit valt goed te meten door de lipo te ontladen met een accu lader, terwijl de balancer is aan gesloten, waar door je dus een grafiek kunt make die per cel laat zien wat ze doen.

Maar als jij 12 minuten kan vliegen, en er dan nog meer dan 30% in zit zou ik zeggen dat de kist behoorlijk lichter kan door wat minder capaciteit mee de lucht in te nemen, ik mik namelijk voor 7 minuten vluchten. Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.

Bart,

Ik kijk niet naar de lader, maar ik meet altijd na het vliegen met een lipotester om te kunnen beoordelen hoe leeg ik een accu heb gevlogen:)

inmiddels ook maar wat aan datalogging gedaan. Met accu's net vers van de lader kom ik de 1e 60sec op een max vermogen van 2870w en 80,7A wat de regelaar geeft. Na de 1e 60 sec stabiliseert zicht dit bij vol gas op 2420w en 71A dit bij 6050 toeren en een 22x10 xoar electric prop. Ik kan een 8-9 minuten vliegen als ik flink doorvlieg. Al met al ben ik echt super tevreden over deze conversie.

Ik gebruik nu de ice 80 hv ipv de optospin. Alle problemen zijn nu opgelost geensync verlies bij ineens naar volgas. Ik vind de gasopname van de ice ook stukken mooier als die van de masterspin. Allemaal net wat soepeler zeg maar. De ice koop je overigens nieuw voor 100 euro via ebay in de vs mocht iemand interesse hebben. Al met al ben ik nu waanzinnig tevreden met deze combi.

Back