Als je 90% van de capaciteit van de accu terug kunt stoppen betekend dit
niet dat er nog maar 10% in zat. Zelfs bij goede laders heb je verliezen en die kunnen echt tussen 5 tot 10 % zijn. Met dit in het achter hoofd kun je dus zeggen dat 80% leeg vliegen heel veilig is en 90% leeg vliegen ( laad capaciteit) geen probleem is.
Maar pas op, dit gaat natuurlijk niet op voor accu pakketten waar de capaciteit van de afzonderlijke cellen behoorlijk uit balans zijn. Want dan krijgt 1 cell iedere keer veel meer op zijn donder dan de rest. Als je dus tot 90% wilt gaan zul je dus moeten weten of je onbalans in je capaciteiten hebt, dit valt goed te meten door de lipo te ontladen met een accu lader, terwijl de balancer is aan gesloten, waar door je dus een grafiek kunt make die per cel laat zien wat ze doen.
Maar als jij 12 minuten kan vliegen, en er dan nog meer dan 30% in zit zou ik zeggen dat de kist behoorlijk lichter kan door wat minder capaciteit mee de lucht in te nemen, ik mik namelijk voor 7 minuten vluchten. Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.
Bart,