Pilotboat

Ik ben opzoek naar jets voor een nederlandse pilotboat.Wil graag met z'n boot beginnnen want ik heb ze nog nooit gezien in de modelbouw wereld. jets met de schaal 1:50.
Tekeningen van z'n boot zijn ook welkom.

je ziet ze bijna niet in modelbouw wereld maar ik ben met een bezig dan wel niet met jet maar toch scaal 1:20 ongeveer 75 cm lang
heb een tekening van een spaanse loodsboot van het net en daarvan pas ik de opbouw van aan naar een nederlandse boot

Groeten

In 1:50 zal dat niet helemaal mee vallen denk ik.
Als ik me niet vergist is het orgineel een meter of 19 lang, dat wordt dan in 1:50 een modellengte van 38 cm.
Om hier dan nog twee jets en aandrijving e.d. in te krijgen.......

Maar kijk maar eens op deze site van Kehrer jets.
Op de site van de HMBC onder scheepsinformatie staan ook de nodige foto's van deze tenders

Gerjan, is de romp dan het zelfde als die van een nederlander?? en waar kan ik die tekening vinden???

Adam, schaal 1:50 , hij is in het eggie 22 meter, en ik heb zelf een duwbootje van 29 cm, dus die 40 cm moet wel lukken, en het is een nieuwe uitdaging.

Ja ik heb het gezien, nee het is niet wat ik zoek, ik zal dan toch de werf moeten schrijfen waar de pilotboat gebouwd is.

ben je op het idee gekomen door die foto in een bepaald ochtendblad? :wink: bracht mij in iedergeval wel op het idee maar ik heb toch geen tijd dus ik ga er geen bouwen.

Groeten Halmar

Nee ik zit al een hele tijd met dit idee, ik ben zelf een sleepbotenfreak maar een loodsboot lijkt me ook machtig, en dan vooral met die jets.

Auke,

Dat lijkt mij ook inderdaad super varen met jets, ikzelf ben al enige tijd bezig om een reddingsboot van de KNRM na te bouwen, Valentijn klasse, ligt nu al enige tijd stil trouwens, maar dit allemaal lezende ga ik er deze winter maar weer eens aan beginnen, had je al gekeken bij Keher jets, dat zijn echt goede jets, ikzelf heb er twee liggen in de maat 33mm, jouw schaal 1:50 wordt inderdaad erg krap, 2 jets erin, de nodige accucellen ??? ik vraag me af of je geen ruimte tekort komt.

Tom Boere

auke zei:
Adam, schaal 1:50 , hij is in het eggie 22 meter, en ik heb zelf een duwbootje van 29 cm, dus die 40 cm moet wel lukken, en het is een nieuwe uitdaging.

Je moet wel de juiste vergelijkingen maken.
Een waterverplaatsende romp of een plannerende romp, dat zijn wel heel verschillende dingen. Een kruissnelheid van 7 knopen of 28 knopen!
De lengte zal niet het grootste probleem zijn, maar het gewicht incombinatie met het benodigde vermogen.

Ik wil je niet ontmoedigen maar reken even mee!
Een KNRM Arie Visser klasse heeft een waterverplaatsing van 28 ton.
Nu zijn deze loodstenders wat groter en luxer ingericht dus reken eens met een gewicht van zullen we zeggen 40 ton.
In een schaal van 1:50 geeft dit dus een boot gewicht van 0.32 kg!!!

Hier heb je dan je uitdaging!

Ja Adam dat klopt helemaal, ik zal eerst aan de tekeningen zien te komen. en dan zal ik eerst een proefmodel maken, want 1:50 is mijn schaal, dus dat moet hij ook worden. leuk is het niet als je pilotboat groter is dan je zeesleper.

ik heb het eens bekeken die Kehrer jets, maar kunnen die wel achteruit?? en wie heeft er meer verstand van welke ik dan moet halen??? wie kan mij hier bij helpen, mischien met foto's??
Ik snap het systeem van de echte jets maar deze modelbouw jets snap ik niks van.

ik denk dat de die jets een beetje aan de grote kant zijn. ik ken een jongen die een valentijnklasse redding boot heeft gebouwd, 50 cm lang, deze word door twee klijnere jets aangedreven. mischien eens kijken welke hij gebruikt heeft. de jets van kehrer beginnen dacht ik bij speet 700, keer twee is meer als de 0.32kg denk ik. als we het gemiddelde vermogen nemen (300W) keer twee is 600W voor een bootje van 320gram. dat wil ik wel graag zien!

generate.php

warom doet hij het niet?

zo ingewikkeld zijn ze toch niet, gewoon een schroef die in een buis draait. voor het achteruitvaren zit er een klep, bij deze onder de stuurbuis die je voor de straal kan draaien en waarmee je dan achteruit kan varen. andere jest hebben een klep boven de straalbuis die naar beneden komt. het princiepe is hetzelfde, een klep die de straal ombuigt.

groeten Halmar

Graupner heeft toch kleinere jets in het assortiment??deze bedoel ik:

Mini-JET 2349

Product information
The Mini-JET is used in the JET STAR model motor yacht, but can also be used for other small and medium-sized boats. It provides very accurate control in forwards and reverse mode alike. All parts are injection-moulded in plastic except the shaft, which is of 3 mm Ø stainless steel. It is sealed at one end and runs in twin sintered bushes. The set includes the reversing flap and the motor coupling. Suitable for SPEED 500 and 600 electric motors.

Specification
Length approx. 110 mm
Length incl. reversing flap approx. 130 mm
Width max. approx. 58 mm
Height approx. 50 mm
Impeller Ø 19 mm
Weight approx. 35 g
(excl. coupling)
afb15574.jpg

Arnold

auke zei:
ik heb het eens bekeken die Kehrer jets, maar kunnen die wel achteruit??

Natuurlijk kunnen deze jets ook achteruit. Een kwestie van de "jet mit steuereinheid und ruckfahrtsysteem" kopen.
Zoals Halmar al schreef werken deze jets hetzelfde als de grote soortgenoten.
Een kwestie van een klep voor de waterstraal laten zakken en het schip gaat achteruit.
De uitvoering van die kleppen verschilt per fabrikant. Volgens mij zijn de tenders uitgevoerd met Hamilton jets, en gebruikt Kehrer volgens mij meestal het KaMeWa systeem, wat er inderdaad wat ingewikkelder uit ziet.

auke zei:
welke ik dan moet halen???
Volgens mij geen van deze modelen omdat ze veel te groot zijn voor wat jij wilt. (Of zoals ik al eerder schreef: je boot is veel te klein voor deze jets :D )

Kijk maar eens naar de specs van de kleinste jet (28mm)
Twee van deze jets worden geadviseerd voor een boot van 6kg!
Blijkt ook wel een beetje uit de doorlaat Op de schaal 1:50 betekend dit een jet doorlaat van 1,40 mtr!!!!

Die van Arnold komen hoogstwaarschijnlijk beter in de richting :!:

Back