Pimp my parat

Zo het heeft ff een tijdje geduurd, maar ik heb hem bijna af.

Toen ik net lid was geworden van het forum, heb ik van Bertus een robbe parat overgenomen compleet met zender enz.

daar zat een speed 500 met vertraging in die echt echt aan vervanging toe was.
ik heb vorige week (weer via het forum) een brushless motor inclusief accu's
gekocht.
vol goed vertrouwen heb ik meteen de motor erop gebouwd en 2uur later stond ik op een veldje hier in de buurt.
alles werkte naar behoren en toen ik rustig gas gaf reed de parat keurig netjes steeds sneller en sneller.
Ik gaf voorzichtig wat up en toen de parat bijna los kwam, hoorde ik een klap en lag de parat zonder neus in het gras en het motorschot en motor 2 meter verderop.

ik heb nou eindelijk weer de parat in elkaar gepuzzeld en heb intussen een andere zender.

Nou heb ik eerst foto's gemaakt en wil ik jullie vragen of de parat nou qua structuur maiden proof kan zijn,
ik moet alleen nog folieeen.

Ik heb nou iig wel geleerd dat je idd niet zonder hulp moet gaan proberen te vliegen.

Ik ben niet lid van een club, maar zou het wel gaaf vinden als hier in de buurt van amersfoort. Iemand met ervaring mijn parat z'n maiden zou willen geven.

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

de andere foto's zijn echt een enorm mazzeltje wat me vandaag is overkomen.

voor de zwever heb ik hele platte servo's nodig, 4 stuks zijn die ook bij hobbycity te koop? dus budget

en wat zou ik het beste in die monsun kunnen plaatsen?

mvg,

marcel

Tsja nogal moeilijk om te zien zo vana foto's...
Zwaartepunt nog goed?, domping nog goed?

Als je zelf niet instaat bent om in te schatten ofdat een model maiden ready is zou ik er inderdaad niet zonder hulp mee gaan vliegen...

Ron van sommeren zou dit posten:

Nuttige informatie voor de beginnende vlieger:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Probeer het niet alleen, je gaat met een vliegtuig de wei in en je komt met een on-elegante bouwdoos weer thuis. Zoek ervaren hulp. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
Alhoewel ik zelf fervent wildvlieger ben en ik me het kunstje zonder brokken heb aangeleerd zou ik je toch aanbevelen om naar een club te gaan...
Als het zwaarte punt, de domping en de rest van de bouw van je vliegtuig klopt heeft jou parat diezelfde dag nog zijn maiden.

Daar heb je het al, weet niet wat je met domping bedoeld.

de kist is volgens mij wel weer netjes in vorm, en verstevigd het balsa was zo ongelovelijk oud en broos geworden, ik heb dat intussen vervangen.

Ook heb ik de hoek waarin de prop stond precies het zelfde gehouden.
het toestel weegt nou +/- 760 gram met 3s lipo 2200mAh de motor is een emax 2215/25

BL2215-25 $32 shipped to a US confirmed address
Manufacturer's specs
No. Of cells 2-3 Li-Poly
RPM/V 800/1260 RMP/V
Max. efficiency 82%
Max. efficiency current 8 – 13 A (>75%)
No load current / 10 V 0,5 A
Current capacity 17/22 A/60 s
Internal Resistance 116 mohm
Dimensions 22x15 mm
Shaft diameter 3 mm
Weight 59 g
**Includes prop saver, mount, and 3.5mm bullets factory installed**
Recomended model weight 2215/25 300 - 900 g

Recomended prop without gearbox APC 10X5
APC 11X5.5
APC 10X4.7(SLOW)
Model V KV PROP RPM Cur. Thrust
221525 3S 800 11*5.5 7000 17A 1015g/2.24lb
221525 3s 800 10*5 7515 13A 799g/1.76lb
221525 3s 800 11*7 6300 18A 1046g/2.3lb.

lijkt me dat dat toch ruim voldoende is.

de prop is een slowfly 8,5-4

of is dit overdreven?

zou iemand misschien een goede beginners setup weten voor mijn multiplex zwever?

en er hebben van die hele platte servo's van graupner ingezeten, zijn daar ook een budget versie van uitgebracht?

zoals bijv towerpro ofzo?

mvg,

marcel

Op de foto staat toch echt een hobbyking 2.4g zender met het gas op links.
klopt, maar heb ook nog een graupner fm 314 met gas op rechts.

Maar had gehoopt meer info te kunnen krijgen met betrekking tot de setup die ik op de parat heb geplaatst, en had gehoopt meer info en tips te kunnen krijgen, met een keuze van setup voor de alpha junior zwever.

Mvg,

Marcel en Daphne

Marcel en Daphne,

Voor tips en info mbt een veilige maiden, wordt lid van een modelbouw vliegclub in de buurt. Een kleine investering die heel veel frustratie, geld en wanhoop bespaart. Je leert al snel veilig vliegen en landen. Of ga een keertje kijken bij een vliegclub of een opendag, en vraag een proefles.

Erik

Die Monsun is geen beginnerskistje. Ik heb deze ook en je moet flink doorvliegen om hem in de lucht te houden (evenals zijn grote broer met 1,59m spanwijdte). Die Monsun komt waarschijnlijk van Marktplaats af (10 eypo). Je kunt hier gewoon HXT900's in zetten als je het echt goedkoop wilt doen. Anders Graupner C261's of iets steviger (maar wel goedkoper ;)) de BMS-380MG. Die heb ik er ook in zitten, samen met deze brommer en een Graupner CAM Slim 8x6".

Verder denk ik dat er weinig mensen zullen zijn die zo'n krakkemikkig ding (excusez les môts) willen vliegen. Hij zal graag linksaf willen vanwege de asymetrische neus. Verder wat de rest zegt: Word lid van een club en bespaar jezelf heel veel geld en frustraties.

Die Monsun is geen beginnerskistje. Ik heb deze ook en je moet flink doorvliegen om hem in de lucht te houden (evenals zijn grote broer met 1,59m spanwijdte). Die Monsun komt waarschijnlijk van Marktplaats af (10 eypo).

Ik had al zelf bedacht dat de monsun geen beginnerskistje was ( het is een laagdekker en weet dat ik beter met een bovendekker kan beginnen.
En het klopt dat ik er maar 10 euro voor heb betaald. Maar het lijkt mij dat het niet uitmaakt waar ik mijn kisten vandaan heb toch? Denk dat er meerdere mensen zullen zijn hier op het forum die voor dat geld die 2 kisten had willen ophalen.

Verder denk ik dat er weinig mensen zullen zijn die zo'n krakkemikkig ding (excusez les môts) willen vliegen. Hij zal graag linksaf willen vanwege de asymetrische neus. Verder wat de rest zegt: Word lid van een club en bespaar jezelf heel veel geld en frustraties.

Dat krakkemikkige ding is wel een klassieker, en ik vind het juist leuk als ik het voor elkaar kan krijgen om dat oude toestel toch op 1 of andere manier toch weer vliegend kan krijgen.

En wat die asymetrische neus betreft, die zat al standaard op de parat.
Ik heb me bij de koop laten vertellen dat dat zo hoorde, omdat die hoek juist nodig moest zijn voor het verkrijgen van lift.

Mvg,

Marcel en Daphne

Laatst bewerkt door een moderator:
Die neus is zeker niet standaard, echter zal die er waarschijnlijk best mee vliegen :yes:

Wat betreft een club zou je kunnen gaan voor de Vliegclub Zuid Ginkel (of Edese Luchtvaart Club maar die is duurder ;-) ) deze hebben een vel;d op de Ginkelse hei in Ede bij de Schaapskooi.

Laatst bewerkt:
Ik had al zelf bedacht dat de monsun geen beginnerskistje was ( het is een laagdekker en weet dat ik beter met een bovendekker kan beginnen.
En het klopt dat ik er maar 10 euro voor heb betaald. Maar het lijkt mij dat het niet uitmaakt waar ik mijn kisten vandaan heb toch? Denk dat er meerdere mensen zullen zijn hier op het forum die voor dat geld die 2 kisten had willen ophalen.
Nee, was ook niet negatief bedoeld. Als liefhebber van Monsun's en aanverwante vliegers uit die periode zag ik hem ook staan en heb nog even getwijfeld. Zeker geen geld. ;) En het is niet zo dat een hoogdekker per definitie beter geschikt is als beginnerstoestel. Ik heb genoeg hoogdekkers gezien die lastiger vliegen dan een laagdekker. Een Calmato laagdekker vliegt nagenoeg gelijkwaardig aan een hoogdekker en zijn beide uitstekende beginnerskisten (persoonlijk zou ik een laagdekker adviseren omdat je daar later makkelijker een goede roll mee kunt maken). :D

Dat krakkemikkige ding is wel een klassieker, en ik vind het juist leuk als ik het voor elkaar kan krijgen om dat oude toestel toch op 1 of andere manier toch weer vliegend kan krijgen.

En wat die asymetrische neus betreft, die zat al standaard op de parat.
Ik heb me bij de koop laten vertellen dat dat zo hoorde, omdat die hoek juist nodig moest zijn voor het verkrijgen van lift.
Ja, herstellen van klassiekers die niet meer gemaakt worden is leuk, maar dan wel zoals ze oorspronkelijk waren. Omdat je vliegervaring beperkt is, is perfect herstellen een must. Zoals de neus nu zit zal er ongetwijfeld mee gevlogen kunnen worden alleen zul je hem flink moeten trimmen. Nadeel van zo'n scheve neus is hoe meer gas je geeft des te meer het toestel naar links neigt. :teacher:

Als je geen behoefte hebt aan vliegen bij een club, koop dan een Easy Star. Ga daar mee vliegen en als je leuk rond kunt komen, maak er dan rolroeren in. Als je dan loopings en rolls goed kunt maken, kun je een MiniMag (net als de Easy Star makkelijk te herstellen bij schade) of misschien nog een stapje verder een Calmato overwegen. Misschien dat je gelijk een MiniMag kunt nemen, dat hangt af of je al eens gevlogen hebt, dat hangt van je ervaring af. ;)

Die neus is zeker niet standaard, echter zal die er waarschijnlijk best mee vliegen :yes:

Wat betreft een club zou je kunnen gaan voor de Vliegclub Zuid Ginkel (of Edese Luchtvaart Club maar die is duurder ;-) ) deze hebben een vel;d op de Ginkelse hei in Ede bij de Schaapskooi.
ok, dan ben ik dus verkeerd voorgelicht.

Ik heb gezocht naar de tekening van de parat en had ook iemand gevonden, maar op 1 of andere manier hoor ik niks meer van hem. en op internet kan je ook niet echt veel info vinden over de parat.

Heeft u misschien een duidelijke foto van een parat?

mvg,

Marcel en daphne

@ Sleurhutje.

Zoals te zien is op de foto's heb ik ook een charter.
Deze heeft alleen een nieuwe motorsteun en een tankje nodig.
ik heb er een Os max 25 voor liggen, daar moeten 2 nieuwe lagers ingezet worden.
maar op 1 of andere manier krijg ik de zuiger niet meer terug in de cilinder?
Spijker 46 heeft er ook nog even naar gekeken.
Maar ook hij kon geen schade vinden wat ervoor kon zorgen dat het geheel niet meer past?

Zoal jullie hebben kunnen zien heb ik het nodige gekocht en weer verkocht.
Op deze manier ben ik steeds een beetje dichter bij mijn doel gekomen, Ik heb namelijk al vanaf mijn 7e altijd al willen modelvliegen.
Intussen ben ik 35 woon gelukkig samen en heb een vriendin die me aanmoedigd om verder te gaan met de hobby.
Nou heb ik de grote pech dat ik al sinds eind 2008 zonder werk zit (en dus ook zonder inkomen). Ik kan dus niet zomaar huishoudgeld pakken en ff snel lid worden van een club.
Door middel van ruilen koopjes vinden verkopen etc heb ik nou volgens mij een leuke beginnersset, en tevens vul ik ook nog geregeld ons huishoudpotje aan.

Ik kan dus gewoon nog niet lid worden, hoe graag ik het ook wil.
Maar doordat ik hier thuis steeds aan het knutselen ben aan mijn kisten is het wel gaan kriebelen en ben ik steeds meer benieuwd of mijn geknutsel ook daadwerkelijk z'n vruchten gaat afwerpen, of dat ik alleen maar mijn tijd heb zitten verdoen.
Ik heb het dus zelf geprobeerd, wat in een verkleinde parat is geeindigd.

Om nou niet weer dezelfde fout te maken heb ik dus dit draadje opgezet.

Mvg,

Marcel en Daphne

Ik kan dus gewoon nog niet lid worden, hoe graag ik het ook wil.
Lid worden van de VZG kost 25 euro per jaar met een 1-malige aanmeldkosten avn ook 25 euro.

Dus dat moet toch wel te doen zijn denk ik zo ;-)

Dat geld spaar je heel snel uit aan de modellen die dan wel heel blijven :roll: ;-)

Ok, en wat is de prijs voor de vlieglessen?
Hier in soesterberg bij de Vrije vogels is lidmaatschap gloof 135 euro per jaar, dan heb je geloof ik 10 lessen gratis, en daarna moet je betalen voor brandstof bonnen.

Ook heb ik op jullie site gelezen over lessen, hoe gaat dat in z'n werk?

Mvg,

Marcel en Daphne

Back