pitch probleempje 130x

Dat kan.... Bij iedere CP heli heb je twee kanalen die gezamenlijk "pitch" regelen: een kanaal wat werkelijk de pitch verstelt, en een kanaal wat het motorvermogen daarop aanpast.

Bij normal lopen die twee meestal gelijk op, bij idle up staat voor electroheli's het kanaal wat de motor regelt, op een "vaste waarde".

Da's héééél simpel uitgelegd.

Meestal beweegt het kanaal wat met pitch gemarkeerd staat, en staat het tweede kanaal (meestal heet dat throttle, maar wellicht heet dat bij jou aux) op vaste waarde.

Het is opvallend, dat bij jouw zender Pitch "vast staat" en aux op en neer beweegt bij IU. Maar ik ken jouw zender niet goed genoeg, om daar meer zinnigs van te kunnen zeggen...

Groet, Bert

Ik heb een dx6i oude versie (zonder de x naast het display) al vanaf de eerste dag dat ik die zender heb lopen de pitch en throttle niet gelijk op. Heb hem pas 5 maanden. Dacht de hele tijd dat het aan de heli's lag, dat ik die niet goed had afgesteld. Had me er al bij neergelegd dat ik heli's heb die alle drie geen hoogte kunnen houden en tussen mid stick en 70% een gebied zit wat voor mij als leeg is. Ik bedoel hier mee dat de stick kan bewegen zonder dat de heli's bewegen. (Tijdens het vliegen)
Vandeweek kwam ik er toevallig achter dat mijn 0 pitch veloopt. Had bevel gear vervangen en had alles weeer geplaatst en afgesteld op mid stick 0 pitch. Toen kreeg ik een briljant idee om de stick pitch/throttle te bewegen. En kwam er toen achter dat de pitch veloopt.

Oke filmpje gevonden naar gekeken, zelf gedaan, in elkaar gezet en nee doet nog steeds het zelfde.
Als je in IU zit klopt het dan dat je pitch blijft staan en je aux met je pitch mee beweegt?

Bij mijn DX6i (met X naast display) is in de monitor het bovenste kanaal de Throttle. Die gaat gewoon heen en weer in normal en staat op één waarde in IU. Het onderste kanaal is aux, dat is de pitch en die gaat in normal en IU heen en weer naar links en rechts.

Dit alles natuurlijk afhankelijk van hoe je de throttle en pitchcurves hebt ingesteld.

Bert

Edit: foutje gemaakt en in vet aangepast

Laatst bewerkt:
Oke filmpje gevonden naar gekeken, zelf gedaan, in elkaar gezet en nee doet nog steeds het zelfde.

Je kunt ook de stekkers (als dit met stekkers zit, anders solderen) van de potmeters van Throttle en rudder een keer omdraaien in de zender en kijken of het midstick probleem mee gaat naar het andere kanaal. Dan is de potmeter stuk. Lijkt me dan iets mechanisch. Loper met speling tov de potmeter-as?
Blijft het probleem op hetzelfde kanaal dan is er iets mis met de electronica in de zender. Calibreren had je al gedaan geloof ik.

Bert

Laatst bewerkt:
bij mij is het dus andersom in normale mode gaan pitch/throttle en aux bijna gelijk op in IU blijft pitch/throttle staan en gaat aux heen en weer.
Ja calibreren heb ik al gedaan helpt niet nee. Zie ook dat de pitch/throttle niet op gelijke snelheid loopt als ik de stick beweeg met zelfde snelheid.

bij mij is het dus andersom in normale mode gaan pitch/throttle en aux bijna gelijk op in IU blijft pitch/throttle staan en gaat aux heen en weer.

Sorry, had foutje gemaakt in mijn vorige reply, heb ik in vet aangepast.
Het lijkt erop alsof je throttle en pitch curves verkeerd om zijn geprogrameerd in IU. Throttle curve zit op je pitch kanaal en pitch curve zit op je throttle kanaal. Ervan uitgaande dat in jouw zender het aux kanaal wordt gebruikt voor de pitch terwijl jij het steeds hebt over een throttle/pitch kanaal en een aux kanaal. Het aux kanaal is volgens mij de pitch en het throttle kanaal alleen throttle.

Kijk eens naar die curves.

Bert

Het probleem is dat 0 pitch elke keer op een andere plaats zit dan ver boven mid stick dan weer onder mid stick. En dat aux verspringt in IU loopt niet gelijk met stick.

Controleer eens, of de potmeter-stick verbinding nog wel goed is?

Als het asje van de potmeter een heel klein beetje speling heeft met het stickmechanisme, dan krijg je wat jij beschrijft.

Je hebt de zender tweedehands gekocht: wellicht is hij een keer gevallen en ongelukkig op de stick terecht gekomen, en zit er nu een breuk ergens in dat stick mechanisme?

Groet, Bert

Je kunt ook de stekkers (als dit met stekkers zit, anders solderen) van de potmeters van Throttle en rudder een keer omdraaien in de zender en kijken of het midstick probleem mee gaat naar het andere kanaal. Dan is de potmeter stuk. Lijkt me dan iets mechanisch. Loper met speling tov de potmeter-as?
Blijft het probleem op hetzelfde kanaal dan is er iets mis met de electronica in de zender.

Bert

Back