Pitch

• Topicstarter Topicstarter Wodan
  • Startdatum Startdatum
W

Wodan

Guest
Ik zie een hoop berichten over positive pitch en negative pitch, kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoud en de werking hiervan.

Ik zie dat dit af te stellen is met een pitch gauge, maar ik snap niet helemaal wat dit doet met de heli!:confused:

Alvast bedankt.

Hee,
full

Als je het plaatje hierboven bekijkt
Beschouw dit als een rotorblad. Zoals hij hier staat, zou hij dus positieve pitch geven. De luchtstroom gaat door het draaien onder het rotorblad door en geeft het rotorblad lift, hij stijgt op. Bij negatieve pitch, moet je het plaatje op zijn kop

full

voorstellen. Zoals hierboven. De lucht stroomt nu over het rotorblad heen en geeft het rotorblad lift, naar beneden. Dit is dus voor als je over de kop wilt vliegen, of andere stunts wilt doen waarbij je de luchtstroom moet veranderen. Als je geen pitch hebt, staat het rotorblad recht tegenover te luchtstroom en geeft geen lift. Je verandert de pitch door je gas op en neer te bewegen.

Met een pitch gauge kan je zien tot hoeveel graden je bladen doordraaien, zo kan je ze afstellen.
(Als het niet klopt, moet iemand me maar even verbeteren;))

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is:).

Groetjes Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt heel logisch eigenlijk.

Dit hebben alleen modellen met een collective pitch dus? (heb zelf een CP3)
Een fixed pitch zou alleen stijgen door harder te draaien als het ware? Vandaar fixed!

Tnxxx

Ja, dat klopt. Collective pitch helikopters kunnen de hoek van rotorbladen tegenover de luchtstroom veranderen. Fixed pitch heli's hebben een vaste pitch, maar stijgen en dalen door het veranderen van toerental.

Graag gedaan

En daarom kunnen mensen die een CP goed kunnen vliegen ook totaal niet overweg met een FP, ze zijn gewend om het gas(eigenlijk pitch) snel naar beneden te trekken om af te remmen, maar dan valt een FP keihard richting aarde..

Dat is niet geheel de enige reden....

Veel cp vliegers zijn vliegers die maatje 450 en groter gewend zijn.
een 450 cp zal altijd een heel stuk stabieler zijn dan een Fp van dezelfde afmetingen.

Daar komt bij dat er niet veel Fp's zijn van de maat 450 (dus 60 cm lang ong) , en ze dus een stuk kleiner zijn.
Dat, in combo met het wat onrustigere vlieggedrag leid ertoe dat "echte" cp vliegers erg veel moeite hebben met een Fp.

En dat omlaag trekken met remmen valt wel mee, in principe is het vliegen net als in normal mode, met normaal vliegen zou ik verder niet echt weten waar de grote verschillen zouden zitten (Naast het gebruikelijke gevoeligheids verhaal):D
En mijn Cp's komen ook erg hard naar benenden als ik mijn pitch omlaag zet, dit is dus niet alleen voorbehouden aan fp's

Tnx voor de info, weet iemand of er ergens in de buurt van zaandam / amsterdam beetje gevlogen wordt met heli's of meetings zijn?

Instructie video over pitch in combinatie met trhottle curve

Hoi Wodan

Bij de bouw van mijn heli heb ik veel gebruik gemaakt van bouw/instructie video's. Onderstaande een link naar een video over vooral pitch en pitch curve instellingen. Volgens mij helpt je dit een stuk op weg.
http://video.helifreak.com/?subpath=finless/generic&filename=curves101.wmv

grtjs Mad

Ik zie een hoop berichten over positive pitch en negative pitch, kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoud en de werking hiervan.

Ik zie dat dit af te stellen is met een pitch gauge, maar ik snap niet helemaal wat dit doet met de heli!:confused:

Alvast bedankt.

En daarom kunnen mensen die een CP goed kunnen vliegen ook totaal niet overweg met een FP, ze zijn gewend om het gas(eigenlijk pitch) snel naar beneden te trekken om af te remmen, maar dan valt een FP keihard richting aarde..

Ik had dus wel dat probleem met de honey bee FP.
Als ik voorwaartse snelheid wilde afremmen ging hij sterk stijgen.
Als je dan het throttle flink dichtgooit neemt het toerental erg snel af en reageerde hij vrijwel niet meer op enige stuur input.
Ook de staartrotor remt zodanig af dat bij het gas geven de staart snel van richting veranderd. Dit resulteerde meestal in een harde landing.

ik ben 3 jaar geleden ook begonnen met een FP.
Nu een 450 en een sjm180. Allebei CP. Met een FP vlieg ik ook zo weg hoor. Het verschil zit hem vooral in de grootte. Maar tov de sjm180 (of bijv een Trex250) is de gemiddelde FP niet veel kleiner. Dus even zenuwachtig. Wat ik wel heb is dat ik bij het wisselen tussen de heli's even moet wennen. kost me ongeveer een halve accu aan vliegtijd. daarna geen probleem meer.
De CP-heli's zijn nauwkeuriger te sturen, o.a. vanwege de afstelmogelijkheden van throttle- en pitchcurve.
Verre van compleet natuurlijk, dit verhaal. Maar zo kijk ik er tegenaan.

Back